Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vet inte om det är under rätt rubrik, men .....

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vet inte om det är under rätt rubrik, men .....

Jag vet inte om detta inlägg är under rätt rubrik men jag chansar. Det är så att jag har en kompis som är närmare 60 år som jag träffar dagligen. Vi brukar träffas på ett fik och diskutera dagens vedermödor och vad som sagts i media eller skrivits. Gårdagens diskussion kom in på pedofili, något som jag starkt ogillar och tar avstånd från. Det är ju så att när man kommer upp till 50 års sträcket sätter "gubbsjukan" in och man roar sig med att titta på vackra kvinnor. Jag tycker att kvinnor som är några år yngre låt säga 25 till 35 åringar, är attraktiva att titta på. Därför är jag noga med att se men inte röra, eller fälla kommentarer vitt och brett. Min gode vän fäller gärna kommentarer så att kvinnorna hör. Problemet är att han kommenterar nästan uteslutande yngre flickor, sådana som är 11-12 kanske upp till 16 år, som han tycker är vackra. Alla över 20 ratar han.
    ​I går drog jag det till sin spets och fråga honom om vad han hade för uppfattning om pedofiler. Hans svar var att det inte är märkvärdigare än att det finns homosexuella, och att han inte såg något fel i vare sig homosexualitet eller pedofili. Han fortsatte med att förklara att i framtiden kommer pedofili att vara lika accepterat som homosexualitet, det är bara det att vi i Sverige inte kommit så långt i förståelseprocessen.

För ett par år sedan satt jag i hans bil och väntade på att han skulle göra några ärenden. Jag började pilla lite på hand ipad och vipps flög en hemsida upp (den som han varit inne på sist). Det var en webb butik som sålde sexleksaker. Bland annat utklädningskläder som "en servitris" svart vitt med en kort-kort kjol. Det var troligen till ett litet barn vad jag förstod i fråga om storleken.

Vid ett tillfälle så hjälpte jag min kompis att lyfta in en ny garderob som han hade köpt, och skulle ha i sovrummet. Till detta sattes ett hänglås på så att man var tvungen att öppna det med en sifferkombination. Jag poängterade att det var sällsynt med låsbara garderober i sovrum, särskilt som han bor och lever som gammal ungkarl. Till svar fick jag att ingen fick gå in i skåpet och om han dog skulle ingen få öppna det utan det skulle bara eldas upp oöppnat. Jag var tvungen att lova honom det.

Min fråga är nu vad fan ska jag göra. Allt är ju bara indicier - ingen juridisk fakta. Jag är inte rätt för att sätta dit honom för jag anser att pedofiler hör hemma innanför lås och bom oavsett hur länge man känt personen i fråga. Han konsumerar mycket porr på datorn och laddar ner filmer. han har ett enkelt men välbetalt jobb, men bor i en total röra som aldrig städats eller dammats av på många år. Han har bara fyra-fem vänner som han umgås med.

Någon som kan ge mig ett tips hur jag ska agera? Någon med erfarenhet?

Det kommer alltid finnas de som i fantasin tänder sexuellt på otillåtna saker. Finns ju de som tänder på fantasier om sex med djur, sex med lik och annat som vi som inte har den läggningen har svårt att förstå. Men det är i de flesta fallen människor som aldrig kommer att skada någon annan. Det handlar bara om fantasier, antingen för har en läggning eller just för att det är otillåtet och då spännande.

Men han uttrycker åsikter som visar att han inte bara tycker det är något som stannar med fantasier. Han till och med försöker motivera att det är rätt att utföra sådana handlingar. Om han tagit steg från fantasi till dockor av barn så känns det som han tar steg i riktning mot värre. Så jag skulle som du vara mycket orolig. Speciellt om han har tillgång till barn på något sätt, genom släktskap eller annat.

Jag vet inte vad jag skulle göra eftersom det inte finns några bevis. Men liksom du skulle jag känna att jag måste göra "något".

Kanske skulle du göra en anonym anmälan till polisen? Just skriva liknande det du skrev ovan och vara noga med att skriva att du inte vet om han agerar på sina fantasier eller inte? De har kanske teknisk utrustning att ringa in hans internet-trafik och på det sättet kan lista ut om något de behöver agera på eller inte?

Nu skulle jag själv säga upp bekantskapen med någon som öppet säger att pedofili kommer att likställas med homosexualitet i framtiden, någon som tycker det är ok att vuxna har "relation" med barn. Och som kommenterar utseendet på barn högt så de hör.

Men om du tänker fortsätta träffas (om tex är fler som träffas på fiket, lite svårt undvika honom) så tycker jag du ska börja sätta gränser. När han ger en kommentar till/om ett barn säga ifrån "Du säger inte sådant när jag är med, då går jag". Och om han inte bryr sig, gå. Få honom att förstå att hans beteende inte är ok för dig.

Comment

• Fonzie
      Fonzie commented
      Editing a comment
      Tack för ditt svar! Det är bra att låta någon annan sköta tankeverksamheten när man blir orolig själv. Jag håller med dig till 100 % i ditt resonemang. Det jag kommer att göra är att fortsätta vara kompis i syfte att hålla koll på läget om det förvärras. Då ska jag koppla in Polisen. Släpper jag kontakten är det risk att han går från ord till handling fortare då har bara har mig och tre vänner till. Tack än en gång min vän för dina kloka ord.
Working...
X