Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dilemma efter övergrepp

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dilemma efter övergrepp

Kort sagt, jag blev utsatt för ett övergrepp för ca 10 månader sedan. Jag har numera sambo och en son på snart ett år. Jag testade mig aldrig för könssjukdomar efter övergreppet. Det enda jag ville var att glömma. Tanken att jag skulle gå och testa mig slog mig aldrig. Jag tog för givet att jag inte skulle kunna ha smittats av något.

En månad efter övergreppet träffade jag min nuvarande sambo. Vi har sammanlagt haft sex tre gånger under vårt förhållande. I maj berättade jag om övergreppet. Han blev chockad och frågade om jag hade testat mig. Jag var så rädd att förlora honom, så jag ljög och sa att jag hade det. Jag testade mig därefter och alla tester var negativa.

Jag skäms så fruktansvärt över att jag lever kvar i den lögnen för min sambo. Dessutom skäms jag över att jag utsatte både min sambo och min son för hälsorisker. Jag ammade min son vid den tiden. Hur kunde jag vara så dum? Vissa dagar är ångesten och skammen över min lögn så stark att jag funderar på att ta livet av mig. Jag skulle aldrig kunna berätta för min sambo, för då vet jag att han skulle göra slut med mig. Vi är väldigt lyckliga ihop och har ett bra förhållande. Jag har inte ljugit för honom efter det tillfället. Men skulle jag berätta så skulle han inte kunna lita på mig igen efter att jag svikit honom och låtit honom leva i en lögn i flera månader. Vad vore mest rätt att göra?

Om jag fattar saken rätt så var du nybliven mor(med allt vad det innebär) när du utsattes för övergreppet.
    Dessutom hade det hänt nyligen när du träffade sambon. Det är inte så konstigt att du reagerade som du gjorde.

Med tanke på Hiv så hade du ändå inte kunnat testa dig tidigare än sex veckor efter övergreppet för att kunna vara säker på provsvaret.
    Det verkar vara i gränslandet för när du träffade sambon.
    Och hepatit C överförs inte med bröstmjölk och är svårt att bli smittad av sexuellt.
    Det är väl de två sjukdomarna man är mest rädd för.
    Om din sambo ska döma dig så hårt för detta tycker jag att han kan ha lite bättre koll på detta innan han anklagar dig.
    Dessutom kunde han ha dragit på sig en kådis då när ni var nya för varandra.

Glöm din lilla lögn.

Men se till att få hjälp att bearbeta övergreppet tycker jag.

Comment

Du handlade förmodligen i skock, och då gör man saker utan att tänka som i detta fall inte gå och testa dig. Man förtränger det som hänt och att testa sig/söka hjälp finns inte på kartan för då måste man ju på sätt och vis ta in det som hänt. Du är inte ensam att reagerat på detta vis. Man vet aldrig hur man reagerar i sånt här läge finns inget rätt eller fel när man utsats för ett övergrepp. Om du väljer att fortsätta att inte berätta att du inte testade dig kan du leva med det utan att det kommer påverka er relation och ditt mående? Du skriver du mår dåligt över det och till ochmed funderar på självmord, du kanske skulle må bra av att prata med någon proffesionell om detta inan du överhuvudtaget väljer om du ska berätta eller inte? Det var inte ok av dig att du ljög när din kille frågade men ibland gör vi människor mindre smarta val för vi vill inte förlora det vi har. Tycker du ska prata med någon så du slipper gå runt med dessa tankar själv.

Comment

När två personer har ett bra band till varandra så ska man inte behöva vara rädd för att vara mänsklig. Det är en stor press att vara och bete sig ofelbar och man måste kunna visa förståelse för att ha brister och det inte alltid kan vara perfekt. Jag tror att du oroar dig i onödan över saker som du inte kan kontrollera. När du koncentrerar på en rädsla förstärks den bara mer och mer om du inte kan prata med någon om saken.
        What hurts the most is that the memories I used to hold so close to me are now the memories I wish I could forget.

Comment

Working...
        X