Announcement

Collapse
No announcement yet.

Utveckling av dålig samtalsteknink

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Utveckling av dålig samtalsteknink

Hej.

Jag har en dålig samtalsteknik. Har svårt att hålla i ämnen och prata intressant med människor.
    Jag kan inleda ett samtal, fråga frågor men inte hålla något långvarigt roligt/intressant samtal.

Jag är dålig på att berätta roliga historier eller bara historier så det blir intressant, och jag är dålig på att lägga in humor.

Detta gäller nya människor men även vänner jag har. Efter en viss tid om jag t.ex åker bil med någon vän så kan vi ha en liten intressant inledning av samtal, sedan dör det bara ut och antingen blir det tyst eller så frågar jag bara ointressanta frågor.

Någon som har något tips på tillvägagångsätt att lära mig bli bra på att vara intressant och humoristisk?

Jag har inga problem att prata med folk, lite kallprat och sådant, håller även i utbildningar för människor så jag har inga problem med att prata i public. Men om det är en stor grupp blir jag oftast tyst efter en stund och låter dom andra prata.

Har inget tips egentligen men ville bara kommentera en bit av det hela. Det två för att dansa en tango. Du verkar lägga hela ansvaret för dig. Hur kan du veta att det inte är den andra personen som är "trist"? Som är ointresserad, ovillig eller på annat sätt inte bidrar till att diskussionen hålls vid liv?

Grunden, som jag ser det, för att hålla igång en konversation är att man vill dela, vill berätta, vill höra. Och försöker. Och du verkar uppfylla alla de delarna. Så undrar lite om du blockerar dig för att du lägger för mycket av ansvaret på dig själv. De flesta är rätt "trista" i den meningen att de bara är intresserade av sig själva och då dör diskussioner ut rätt snart om försöker ha en dialog.

Men det är ett väldigt komplext spel, det sociala. För visst, du kan jobba med någon vikarie en dag och det går väldigt trögt. Du försöker och försöker. Nästa dag när kommer till jobbet så hittar du vikarien i fikarummet i vild diskussion med dina kollegor. Det gestikuleras, mycket skratt och de verkar ha kommit varandra nära. När du senare på dagen jobbar med samma vikarie så blir det tyst igen.

Jag har inte funnit svaret på den gåtan än så jag kan tyvärr inte ge några tips.

Comment

Working...
    X