Announcement

Collapse
No announcement yet.

Funderar på att donera ägg. Psykologiska konsekvenser?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Funderar på att donera ägg. Psykologiska konsekvenser?

jag har velat ha egna barn i ett par år nu, men har inte möjlighet till det just nu pga livssituationen, utbildning, karriär, etc.

Min längtan efter barn har varit lite extrem de senaste månaderna och jag har tänkt på det dagligen.

Så jag har tänkt.. Här är jag, i mina bästa år, och låter mina ägg gå till spillo. och av vilken anledning ? Jag kan lika gärna ge bort dem. Så jag funderar på att göra en äggdonation! Det här är ett stort steg och ett stort beslut, men ju mer jag tänker på det, desto mer rätt känns det. Jag har förmågan att förändra människors liv för alltid. Jag skulle kunna hjälpa dem att få ett barn som de har velat ha så länge. Och det kan vara ett sätt för mig att få det ur mitt system, att fokusera på någonting annat än just att jag ska bli gravid, åtminstone för ett tag. Då kan jag istället fokusera på att genomföra hormonbehandlingen.

Jag är positiv till detta, det är en god gärning, och kanske något som skulle vara en fördel för mig, känslomässigt! Jag är medveten om det kan också visa sig vara svårt känslomässigt efter donationen, tankar på vad som hände med mina ägg. Jag har rätt att veta om donationen var lyckad och om det ledde till förlossning, men jag tror inte att jag skulle vilja veta. Jag vill inte tänka på det som att - Det kunde ha varit jag. Det skulle ju inte vara mitt barn, bara för att det var mina ägg. Jag är också osäker på om jag vill att barnet ska få veta vem jag är när barnet blir myndigt, och inställningen till om barnet skulle söka upp mig om 20 år. Visst, kul, och jag skulle bli glad, men det är fortfarande något som jag inte vill gå omkring och tänka på - tänk om barnet hör av sig. Tänk om barnet inte hör av sig, blir jag besviken då?

Jag har pratat med min pojkvän om detta, och han är helt ok med det. Han jämför det med att ge blod, vilket jag tycker är lite för liberalt, men ändå.. han stöttar mig om jag vill gå igenom detta.

Någon som har något lästips eller annat tips eller reflektioner ang. de psykiska konsekvenserna av att donera sina ägg?

Mvh

Emme

det är bara min åsikt men tycker att om man själv önskar ha egna barn ska man inte donera sina ägg.. vet inte helt är inte så insatt men är det inte en ganska jobbig procedur att få ut äggen? har nog sett nån dokumentär om det på kanal 1 för nåt år sedan fast det handlade om folk som inte kan få barn alls eller nåt. såg lite läskigt ut med alla maskiner å nålar men det kanske bara är jag. funderar också på att ge bort mina ägg men känner att mina gener behöver faktiskt inte gå vidare i världen. jag vill inte ha barn å kan inte få barn av olika anledningar så det kvittar ju mer jag tänker på det faktiskt även om det skulle vara en nobel handling mot folk som längtar efter barn och behöver ägg. vet inte riktigt vart jag står i det hela men detta var mina tankar om det. ha det gott =)

Comment

Som jag har förståt det är det en liten halvjobbig till väldigt jobbig tid då man tvingas ta hormoner under en period vilket påverkar humör mm. Finns bra info här om vilka krav mm de ställer.

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Behandlingar/Aggdonation/

Jag ser inget fel/oetiskt att donera ägg men man bör nog tänka igenom det både en och två ggr. Själv hade jag inte pallat av att donera hade nog inte kunnat släppa tanken att nånstans går det runt en mini fågeln fenix Plus skulle tänka tänk om barnet far illa då är det mitt fel.

Men bra och oerhört att det finns de som gör det för för det är en himla gåva till de som inte kan få barn

Comment

Du får gärna skicka ett privat PM till mig i frågan.

Comment

Några frågor som dök upp hos mig... som väl har att göra med psykiska konsekvenser.

- Kan äggdonationen påverka din egen möjlighet få barn om du vill försöka senare?

- Sparas uppgifterna om vem som donerat ett ägg och har ett ev. barn rätt att ta reda på vem det är? Jag har för mig att jag har hört att det går att välja öppna spermadonatorer iaf. Det skulle kännas schysstast mot barnet på något sätt, att ha den möjligheten. Om det sen väljer att inte söka upp dig så betyder det väl antagligen att allt är bra

- Tror du att du kommer va nyfiken på, eller orolig för, hur ett ev. barn sen får det? Eller kan du släppa det?

Tycker det är jättefint av dig att ge möjlighet till andra att få barn. Klokt att fundera igenom det också.

Comment

Intressanta frågeställningar!

- Som jag förstår det kommer inte min förmåga att få barn senare att påverkas.

- Barnet har rätt att få reda på min identitet när barnet blir 18 år.

- Jag kommer troligtvis att tänka på hur barnet får det, både nyfiken och orolig, men det är ju samtidigt "out of my hands", det är liksom inte någonting jag kan påverka eller har rätt att påverka. Men mitt mål skulle absolut vara att försöka släppa sådana tankar.

Comment

Om jag förstår det rätt så har du inte kunnat släppa tankarna på egna barn och 'förspillda ägg'. Det ter sig som att om 'ditt' barn fanns där ute någonstans, så skulle du 'alltid' undra. Växla mellan hopp och förtvivlan och så vidare.

Ska du ändå donera se då till att må bra och älska dig själv. Framför allt så behöver du kunna släppa dina egna tankar om egna barn. Om du inte klarar det så kommer du antagligen ha det ännu svårare att släppa tankarna på 'ditt riktiga' och existerande barn (som finns där ute någonstans och kanske har det jättebra eller jättedåligt).

Du har saker du behöver bearbeta. Samma saker som pressat på och fått dig 'stirrig' kring egna ägg/barn pressar nu på om äggdonation. Du kan inte ta bort ett symtom om grundproblemet finns kvar. Ett nytt symtom uppstår i dess ställe. Tills dess att grundproblemet är utrett.

Ta hand om dig först. Sedan fundera på hur du vill göra kring barn/äggfrågan.

Comment

Working...
              X