Announcement

Collapse
No announcement yet.

När är det senaste datumet att bli föräldrar?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• När är det senaste datumet att bli föräldrar?

Gäller både qvinnor vs män.40+ för henne och 55 år för honom är det ok?Tankar om detta?

• replied

Är ju ingen ålder Sedan alla har ju ingen morfar att se upp till!

Mvh/Strangeway

Leave a comment:

• replied

Jo en kommentar som jag har fått om min pappa är, är det din morfar? Men det får man ta och jag skrattar av mig det , man är alla olika och ser olika ut

Leave a comment:

• replied

Min aföräldrar är ensambarn, fick mig vid 36 respektive 40 år gamla och de har iaf orkat med mig . folk retade inte mig när jag var yngre eller nu, det tycker nog det är konstigt men det får man acceptera. Helt frisk utan handikapp är jag också.Det här hjälper nog inte men endå

Leave a comment:

• replied

Tack för era väldaterade svar!

Syftade mera på knet99 aspekt.Ja orkar man senare ta hand om en trotsig tonåring vid 62-72?Sedan kanske ochså barnet kan bli retad i skolan.Din farsa /mor har gäddhäng.

Visst handlar det om så mkt när man skaffar barn.Inte bara tillverka det i rätt tid.

Men skaffa barn vid''en vanlig ålder 25-35 då ser inte ngn snett på en.Så är det ju!

Leave a comment:

• replied

Det finns andra aspekter också. I Sverige dör 30% av männen i åldern 65-79 år, 40% i ålderna 80-89 och 20% över 90 år. Vilket betyder att finns en relativt stor risk att mister sin pappa vid rätt tidig ålder. Se

http://www.scb.se/Pages/Article____340871.aspx

Sedan beror mycket på hur är som person. Om upplever sig själv som "gammal och trött" så kan det vara en rätt stor påfrestning att skaffa barn sent och finns risk att barnet upplever det som negativt att ha en "gammal pappa". Men är högst individuellt så klart, finns 30-åringar som är "gamla" och 70-åringar som med ung blick springer två varv i motionsspåret när jag inte hunnit springa ett!!!

Leave a comment:

• replied

Hej Strangeway!

Förutsatt att en man överhuvudtaget är fertil, har han kvar möjligheten att bli pappa, även om han lever till dess han är över hundra år. Därmed inte sagt att han alltid har kvar den fysiska förmågan att se till att blir så. Inte så få män drabbas av erektionsproblem i takt med stigande ålder, och därmed svårigheter att genomföra samlag på "traditionellt" sätt. Men det finns ju diverse sätt att hjälpa naturen på traven i så fall..!

Kvinnors förmåga att bli gravida är högst individuellt. Min egen morsa var 53 när hennes menstruation upphörde, , men om hon rent teoretiskt skulle ha kunnat bli gravid fram till dess, är förstås osäkert. Mer vanligt är att kvinnors klocka stannar någon gång i mitten av 40 års åldern, dvs mellan 40 och 50 år. Det är dock inte helt ovanligt med kvinnor som blir mammor när de är 45, 46 år, och det finns t.o.m förstföderskor i den gruppen.

DOCK! I takt med stigande ålder ökar också riskerna för allehanda komplikationer. Om vi hypotetiskt tänker oss en kvinna i den åldern som blir gravid med en man på några och femtio, kan det mycket väl gå bra och resultera i ett friskt och välskapat barn, som sedan kommer ha ett normalt liv i alla bemärkelser.

MEN risken för allvarliga fosterskador ( barn som får allt från Downs syndrom, till blir multihandikappade ) är betydligt högre än om kvinnan hade varit yngre, och det är dessutom belagt att män över 50 som blir pappor, har cirka 20% förhöjd risk att få ett barn som under livet kommer utveckla den allvarliga sjukdomen schizofreni.

Vänliga hälsningar,

Stratocaster,

som blir 53 i februari och som sannolikt inte kommer bli pappa någon gång.

Leave a comment:

Working...
X