Announcement

Collapse
No announcement yet.

HSP och Narcissism

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• HSP och Narcissism

Har under veckan som gått läst ett antal artiklar på nätet (samtliga skrivna på engelska), som handlar om hur det kan gå när en HSP-person ingår en nära relation med en narcissist.

Jag har själv gjort ett antal HSP-tester sedan ett par år tillbaka och får nästan full poäng på samtliga. Jag sluter mig alltså till att jag är en "högkänslig" person. När jag ser tillbaka på de nära relationer jag har haft i mitt liv, då upptäcker jag att kvinnor med narcissistiska drag har attraherats av mig och vice versa. Det verkar alltså vara så att HSP-personer och Narcissister dras till varandra av någon anledning.

Man får först - som "högkänslig" - veta att man är en fantastisk människa på alla sätt. Snygg, intelligent, snäll och förstående. Och detta på ett väldigt tidigt stadium i relationen. Detta leder till att man öppnar sig och avslöjar sådant om sig själv - sina känslor, tankar, farhågor etc - som man normalt sett håller för sig själv, när man pratar och umgås med andra människor. Efter en tid börjar den narcissistiskt färgade personen att bli elak. Han/hon kastar tillbaka alla förtroenden man gett med en rasande kraft rakt i ansiktet på en och säger att man är patetisk, löjlig, att man gör sig till offer, martyr etc. Då knäcks självkänslan och man börjar tro att man faktiskt är en patetisk och löjlig figur. Dessutom tänker man att man borde hållit tyst om vad som rör sig i ens innersta skrymslen och vrår. Fast då är det för sent att åstadkomma någon positiv förändring. Partnerns bild av mig blir min egen självbild. Och så hamnar man i ett konstant underläge, där man ständigt måste be om ursäkt för sådant som man inte är skyldig till, bara för att partnern säger att han/hon blir sårad av det mesta som jag säger och gör. Man tänker då: Jag ska bättra mig. Jag måste bättra mig. Jag kan bättra mig. Men den narcissistiske partnern blir ändå aldrig nöjd. Och till slut blir man dumpad på soptippen som en oduglig nolla och loser.

Jag har varit med om detta flera gånger i mitt liv. Finns det någon annan här som delar mina erfarenheter? Och vad kan jag göra för att inte trilla i samma fälla om och om igen? Hur kan jag bryta denna destruktiva.. eh.. spiral, eller vad jag ska kalla det?

Hej

Det fungerar ungefär likadant för de som tillhör "normalpopulationen" som för de som kan vara i gruppen "HSP" - fast med risk att bli någon resa /några resor värre för de i gruppen HSP - när/om de träffar på någon med märkbara narcissistiska drag. Den kanske främsta "åtgärden" och därmed även sättet att förekomma jobbiga situationer och risker i detta - är dels att lära sig mer om HSP, mer om psykologi/beteendevetenskap (t.ex. att ha ok humm om försvarsmekanismer, härskartekniker med mera) och dels att stärka sin självkänsla.

När utrymme och tid ges till stärkt självkänsla tillsammans med ökad kunskap och förståelse - så tenderar det att bli långt tydligare och enklare att se, förstå och klara av när man t.ex. bör sätta sunda gränser - och när andra (oavsett om de har starka narcissistiska drag, eller inte) "trampar på en"/kränker en själv o.s.v.

Flera experter hävdar att det t.ex. kan "vara socialt och mentalt självmord" att visa empati för och med en någon med starka narcissistiska drag - och jag både håller med och håller inte alls med. Det som flera kan förväxla med empati (men som många gånger som mest kan vara en del, av flera delar, av empati) som kan handla om att "vara snäll mot/med avsedd individ" kan ofta vara riskabelt ja och ge stora bakslag. Men empati som bl.a. kan luta sig på en ok/god självkänsla tillsammans med kunskap, information och förståelse - så kan det bli tydligare att empatin/"snällheten" kan innebära att sätta strikta (och sunda) gränsdragningar för och med både sig själv och för/med individen med narcissistiska tendenser (empati handlar d.v.s. inte om att uppoffra/offra sig själv - utan mer om att se, känna och förstå vad alla individer i situationen/kontexten behöver - och sedan då att kunna agera på/mot detta, i den mån det går).

Men generellt, utan insikter, kunskap och förståelse för vare sig själv eller den andra individen (t.ex. om och kring narcissism) och extra så, om den egna självkänslan är ur balans - så kan det ofta vara väldigt riskabelt att försöka handskas med de individerna.

Mvh
    /Lenny

Comment

Vad är sannolikheten att en person är högkänslig och narcissist? Och finns det ett namn för dessa individer?

Comment

Jag är ingen expert varken på narcissism el hsp, men stött på båda typerna och att en människa skulle kunna vara narcisstisk plus hsp känns direkt omöjligt speciellt om man läser diagnos kriterierna men kan ha fel. Då narcissister oftast saknar empatisk förmåga och de med hsp är många ggr tvärtom känns kombon lite omöjlig bla. Narcissister kan oftast lära sig visa empati och kan framstå som väldigt empatiska om det tjänar deras syfte dvs de har lärt sig att visar jag empti så kan jag vinna något på det. Men känslomässigt känner de inget. Spontant känner jag att jag faktiskt skulle vilja träffa någon som är hsp med narcisstika drag skulle vara intressant om det nu förekommer.

Comment

Working...
        X