Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hsp vs asperger

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hsp vs asperger

Hej! Jag har funderingar som jag på senaste tiden tänkt mycket på, och som känns viktigt att få bättre klarhet i. Jag känner igen mig väldigt mycket i beskrivningen på hsp, är inkännande till sättet, bearbetar mycket intryck från omgivningen, delvis observerande och lugn till sättet, lyssnar mer än pratar osv. Jag är konstnärligt lagd, lätt för fin-motorik, ex att spela instrument. Bra på att se helheter i logik, matte mm, kan bearbeta mer komplex information. När jag gick i skolan så var detta en fördel, det gick bra och jag hade bra betyg osv, kände mig inte direkt annorlunda och hade vänner som vem som helst. Jag levde i en naturlig känslighet där saker kom och gick.

När jag blev vuxen så valde jag en treårig konstnärlig/pedagogisk utbildning eftersom jag blev uppmuntrad inom min kreativa sida och trodde det passade min känsliget. Hoppades att den skulle ge den bredd den verkade utlova, men själva utbildningen var ganska otydlig i sin jobb-inriktning. Detta ledde till att jag hade svårt att hitta jobb, jag hade perioder under tiden och efter av nedstämdhet som jag inte riktigt visste var den kom ifrån, men att det var något djupare i mig. Jag hade väl inte direkt hunnit försöka hitta ett jobb förrän jag fick tips av en spykolog att göra utredning för asperger. När jag hade gjort utredningen så var kom de fram till att det jag hade var på gränsen till att vara asperger, alltså lättare asperger. Jag accepterade detta då och tänkte att vad bra, nu skulle omgivningen och jag få större förståelse för mig och mina behov.

Jag har varit rätt många i sammanhang där jag träffat andra med asperger. Jag har märkt att det kan skilja sig väldigt mycket mellan olika människor, men börjar känna som att det är för stor bredd. Jag kan inte helt känna igen mig och känner mig ganska obekväm med detta. Det känns som om jag funnit ett sammanhang där hsp varit till större fördel, en annan utbildning som kanske inte varit lika socialt inriktad på det sättet som min pedagogiska utbildning var, så hade jag inte behövt göra en utredning över huvud taget. Jag har absolut inga svårigheter att klara av mitt praktiska vardagslig, hushåll osv. Jag kan istället vara känslig och ha toppar och dalar, men det brukar sällan påverka att få det primära gjort. Jag har behov av att dra mig undan ibland och att mitt inre liv intresserar mig, där jag kan vara kreativ osv.

Jag har insett att jag känner mig mycket bekvämare med beskrivningen av hsp. Just nu har jag hamnat i arbetsträning med andra med asperger, där jag jobbar tillsammans med dem och arbetskonsulter som ska fungera som en brygga till arbetslivet. Tänkte det var en bra väg att gå. Men det är där tankarna om hsp kommit, att jag känner mig annorlunda från de andra. Jag skulle inte tro det bara är för att jag är kvinna och många där är män, jag har läst något om att kvinnlig asperger liknar mer hsp. Jag önskar att tydligare kunna känna mig sedd för den jag är, jag kan faktisk känna att de andra är både mer grova och dessutom mer ”spretiga” till sättet än jag. Jag är bra på att uppfatta helheter inom mina starkare områden fast vissa saker kan innebära detaljer och mer noggrannhet. Jag känner mig delvis ensam och som att arbetskonsulterna ibland ser mer utan en typ av asperger, och jag tror att den mer hsp liknande där man till synes klarar av mycket finns det för lite kunskap om. Men detta har skapat en sorg i mig, jag har känt mig väldigt ledsen. Det där som är min kärna, var finns den kunskapen? Det är som mina förmågor delvis är gömda i mig. Mina sociala relationer tycker jag inte skiljer sig så mycket från ”vanliga” heller, speciellt inte dem som har förmågan att se min känslighet. Sådant som intuition, intresse för själsliga frågor och kanske viljan att se saker ur ett högre perspektiv verkar vara vanligt bland hsp. Jag har själv inte aktivt sökt upp och pratat med andra om hsp än.

Det verkar som att samhället ibland har för lite kunskap om hsp, jag skriver här just för att jag känner som jag gör angående hsp. Det känns som det skulle vara bra att sätta en tydligare gräns mellan asperger och hsp. Hur kan jag se på eller tydliggöra detta så att jag känner mer förståelse från t ex arbetskonsulterna? De är människor som jag vill känna samhörighet med, som känns viktiga för mig. Jag tror också om jag hittar rätt sammanhang så kan det frigöra mer energi från min sida, att hitta ett jobb där känsligheten får fritt utrymme och ses som en tillgång, både den logiska och kreativa. Kan ni känna igen er i något jag skrivit, och vad skulle ni gjort? Tack på förhand!

Working...
X