Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ångest

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ångest

Råkade komma in på en sida om HSP, har aldrig hört talas om det förut men det känns som att jag läste om mig själv och mina känslor. Har skrivit i borderline forumet för jag kände igen mig mycket av det också..mitt problem är jag har problem med ångest, går lite i perioder men ibland mår jag jättedåligt. Jag funderar på hur ni känner angående detta, finns det en koppling mellan stark ångest-HSP? Min logik säger mig att det borde finnas en stark koppling men jag har inte hittat någonting om detta.

Hej lottamaria.

Det finns ett stort samband mellan att vara en högsensitiv människa ( HSP ) och ångest. Den högsensitive har ett känsligare nervsystem rent biologiskt, det har man sett när man tittat på röntgenbilder på en HSP- hjärna, att de har fler och intensivare kopplingar mellan hjärncellerna.

Den högsensitive upplever alla sinnesintryck mer intensivt, både emotioner ( upplever känslor mer intensivt ), synintryck ( dvs. uppmärksammar fler saker i sin omgivning ), har känsligare hud ( blir t.ex störd av tvättlappar bak i tröjan, har fler receptorer i

huden ), och har känsligare hörsel ( störs lättare av ljud omkring sig, men kan också njuta mer av musik ) osv. osv.

På grund av att den högsensitive har starkare känslor, så blir då även ångesten starkare än vad människor ur "normalpopulationen" upplever. Ofta upplever en HSP/särbegåvad andra människors emotioner starkare, än vad den andre själv upplever dem. Detta kan naturligtvis vara väldigt jobbigt för den högsensitive, då det ofta kan bli lite för mycket känslointryck när personen är bland folk, och då särskilt folk som mår dåligt av olika anledningar.

Pga de starka intrycken, så har ofta en högsensitiv person lättare att känna sig överväldigad, och kan behöva dra sig undan och vila för återhämtning.

Här finns en tråd på Terapisnack, om medlemmar som diskuterar HSP. Där kan du se om du känner igen dig:

http://www.terapisnack.com/topic/forum-for-hsp

Vänliga hälsningar

mintax2

Comment

Working...
    X