Announcement

Collapse
No announcement yet.

HSP utan att hitta rätt

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• HSP utan att hitta rätt

Jag tror jag hamnat i någon typ av personlighetskris. Jag är högkänslig och läste boken "drunkna inte i dina känslor". I början kände jag igen mig, men ju längre in i boken jag kom desto mer tappade jag bort känslan av igenkänning. Författarna verkar haft tur med att ha sluppit elaka människor. I boken stod det mer om hur man får omgivningen att inte undra vad som just hände i en humörskiftande situation. För mig har det genom hela livet handlat om att försöka hålla sig över ytan när klasskompisar och kollegor mobbar ut en för att man är annorlunda och svår att förstå sig på. Ett upplevt hot av något slag?

Jag är enligt deras definition starkskör. Tar åt mig av andras känslor, behöver mycket egentid, måste sortera tankarna och återhämta mig efter för många intryck, anses blyg eftersom det pågår så mycket i den inre världen, kämpar för världsfrågor som djur och miljö, påverkas väldigt starkt av filmer, musik och böcker osv. samtidigt som jag tar mycket kontakt med andra, reser en massa ensam, lever för äventyr och står för den jag är.

Men mycket som har med hsp känner jag inte igen mig i. Jag blir stressad av lugn musik och lugna röster. Det jag lugnas ner av är black metal och annat som andra klassar som depressivt och argt. Jag analyserar allt och hela tiden. Och jag fattar inte sociala koder. Jag försöker inte vara annat än en positiv och öppen människa, men jag hamnar alltid i situationer med mobbning. Nästan alla arbetsplatser och mer därtill. Jag hoppades på att hitta någon klarhet i boken om hsp men nu känner jag mig bara mer som en outsider utan förståelse. Har försökt läsa om särbegåvning, men det finns ingen särskild tydlig linje att läsa om det genom böcker och så. Har sjukt ont i magen, funderar på att säga upp mig från jobbet och bara lägga mig i en park och återigen gråta för att jag saknar samhörighet med andra och inte förstår mig själv och hur jag ska slippa framtida mobbning och utanförskap.

Någon som känner igen sig eller har några råd?

Hej

Om du "översätter" biten gällande musik, till musik som "lugnar/stärker" just dig - människor har ju olika smak när det gäller saker som konst, musik, artister, estetiska ämnen o.s.v. Att just "din" musik lugnar dig(samt musiken som stressar dig), har ju troligen att göra med diverse erfarenheter i ditt liv(samt, som sagt... att göra med "ren och skär musiksmak").

Det skulle även kunna delförklaras genom ditt mående och din livssituation, vilket kan få reaktioner att tillsynes verka vara "bakvända" och "tvärtom". T.ex. så är det inte ovanligt att varm, respektfull och genuin kärlek kan skrämma människor med låg självkänsla och dålig självbild(till den graden att individen kan må rejält dåligt mentalt såväl som fysiskt).

Boken du talar om är ju ej avsedd att förklara hur t.ex. HSP's fungerar i alla specifika situationer utan mer generellt under mer "HSP-generella" förhållanden/omständigheter/situationer.

Redan i början används ord som motsäger ett mer extremt "djuptänk", t.ex. ord som "utnyttja"(i ett sammanhang där ordet "nyttja" kan ses som flera gånger mer passande). Jag tror mig förstå vad de menar med kombinationen av orden "stark-skör", men jag kan anse att det är mer missvisande än vad jag är bekväm med. För mig ter sig boken vara lättsmält och berättar hur det mer kan vara för HSP's generellt.

För att du mer specifikt skulle behöva känna igen dig, kanske du behöver en återgivelse av en HSP el. SB, som varit med om något snarlikt dina egna erfarenheter.

Att "analysera allt" finns med i viss dokumentation kring HSP, men är framförallt vanligt förekommande gällande särbegåvning ja.

Om boken funnits för flera år sedan och du haft tillgång till den, så kanske vissa situationer inte varit/blivit fullt så illa som de kan ha varit för dig. Vilka andra situationer/saker känner du inte alls stämmer överens när du jämför dig liv med hur "en HSP's liv" beskrivs i boken?

Om en individ mår rejält dåligt, så kan han/hon även känna sig alienerad från de människor som individen annars(under bra/fina omständigheter) trivts bra i och känt en samhörighet till/med.

Dessa saker tror jag kan vara dig till nytta:

- Samtalsterapi med en för dig lämplig terapeut.

- Mera och ännu mera kunskap och förståelse både om HSP, särbegåvning samt beteendevetenskap/psykologi.

- Att agera utifrån den kunskapen och relevanta insikter(hjälper lite eller inget att "bara" känna till en situation, utan viktigt att kunna förhålla sig till den, att kunna "agera utifrån kunskapen"). T.ex. om du förstått att "aha, det är en person som är ur balans och samtidigt i hög grad saknar självinsikt" - och att det är lämpligt för dig att hålla avstånd eller helt avlägsna dig - men sedan ändå finns kvar i närheten i en då eventuellt för dig osund situation. D.v.s. viktigt att du agerar på din kunskap i ett sådant läge och inte utsätta dig för stora risker.

- Att träffa och umgås med andra högkänsliga människor, gärna de som har funnit eller i.a.f. kommit en bra bit på väg, gällande sin egna inre balans(mående) och personliga utveckling.

- Att "designa", i den mån det möjligtvis går, ett sunt, hälsosamt, stärkande och glädjande liv för dig(gällande saker som(både för kropp och knopp); motion, kondition, styrketräning, sömn, vila, kost, socialt umgänge m.m. - Samt längre fram arbetsmässigt och/eller utbildningsmässigt).

Förstår att det kan kännas tungt och som en lååång resa. Att du har läst boken du nämnt är ett viktigt steg i rätt riktning.

Mvh

/Lenny

Comment

Tack för ditt svar Lenny!

Ja jag skulle absolut behöva möta någon med hsp/sb eller läsa om någon som haft det liknande. Det är svårt att känna sån brist på samhörighet när vi människor i grund ofta fungerar så lika. Det finns råd för de med panikångest, de med beroende, de som fått sitt hjärta krossat, de som har fobier också vidare. Där kan vi ofta känna igen oss och tänka att "precis så är det även för mig". Men här känner jag mig helt vilsen och på egna ben.

Det kändes genom boken "drunkna inte" och de på facebooks forum som att det fanns en gemenskap som jag bara till viss del passade in i. Jag behöver inte jättelång återhämtningstid efter att ha gjort något vardagligt och jag kan vara i stora folkgrupper med mycket uppståndelse och ljud i bakgrunden utan att bli uttröttad. Jag är varken stark-stark eller svag-svag, men samtidigt är jag inte stabil. Jag är dessutom väldigt lättuttråkad och jobbar inte stenhårt så länge det inte är något jag brinner för. Jag är dessutom för snäll för mitt eget bästa och är lätt att bli trampad på, även om jag inte är tillbakadragen och tyst. Men mitt humör kan skifta på en sekund från överexalterad och social till den som försvinner i sin egen värld och hellre lyssnar eller vill vara för sig själv. Jag är mer den som ofta är "fel" i sammanhang med "normativa" människor. Jag diskuterar för mycket, jag är för pratglad eller för tyst, jag klär mig utstickande, jag är clownen, jag är den ödmjuka som alltid stöttar, jag är modig och står upp för andra och för vad jag tycker, jag kommer med nya galna idéer och har livlig fantasi. Jag klickar mest bara rejält med folk, resterande brukar ogilla mig och där kommer ofta mobbningen och utanförskapet in trots att jag bara är mig själv på ett väldigt okomplicerat sätt.

Jag pendlar mellan att vara nyfiket äventyrlig med galna upptåg och stor energi och livslust, och tänkaren som funderar och analyserar, bloggar, diskuterar, skriver insändare och tidningar om samhällsproblem, kollar på kunskapsprogram, är intresserad och försöker bli mer allmänbildad och insatt. Så det känns som att en del skiljer sig från boken jag läste, det gled ut mer och mer ju längre in jag kom.

Du skrev att det kan vara till nytta att läsa och ta reda mer om hsp/sb. Har du några tips på andra böcker/forum/bloggar eller vad som helst? Tack för de tipsen du gav, jag ska försöka dyka djupare in för att få mer förståelse och ett bättre sätt att hantera känslorna och situationerna på.

Är det fler här som känner igen sig i att vara sb (finns det något annat ord för särbegåvad, låter så osympatiskt och översittande) och högkänslig (HSP)?

Comment

Nu i sommar menas en sådan site "lanseras"(svensk sådan) - och förhoppningsvis kommer det finnas flera olika saker som kan vara dig till nytta i dessa hänseenden.

Termen särbegåvad har funnits i Sverige strax under 20 år, och myntades av Roland S Persson(han är forskare, psykolog, författare och om jag minns rätt även pedagog). Men ursprungsnamnet är på engelska och är lite under hundra år - gifted/giftedness(= särbegåvad/särbegåvning). Forskning på området/ämnet har funnits en bra bit över hundra år(men under annat/andra namn/benämningar).

Här har du några artiklar, på webbsidor riktade just mot särbegåvade individer, föräldrar till dessa samt för pedagoger, vårdpersonal och beteendevetare(någon/några är delar av evidensbaserade och vetenskapligt publicerade forskningsrapporter o.s.v. - bloggen är det troligtvis inte(men jag skulle inte länka till den om den inte stämde med existerande kunskap/fakta kring giftedness)):

http://www.sengifted.org/archives/articles/can-you-hear-the-flowers-sing-issues-for-gifted-adults

http://www.sengifted.org/archives/articles/exploring-social-and-emotional-aspects-of-giftedness-in-children

http://architectureofmeaning.com/highly-gifted/intensity

http://sensitivity-hsp.blogspot.se/2011/10/gifted-people-and-their-problems.html

Mvh

/Lenny

Comment

Working...
        X