Announcement

Collapse
No announcement yet.

Finns HSP på riktigt?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Finns HSP på riktigt?

Isåfall är jag det. Är jättekänslig, tar till mig och ändrar humör jättelätt.. Blir irriterad när saker är orättvist och jag brukar säga ifrån om någon är dum mot mig, det är inte alltid så uppskattat, det slutar ofta med att någon är jätteelak mot mig.. Hatar höga ljud och annat som stör mig. Hur ska det gå leva med detta är det tänkt??

Lägger till en sak att jag gjorde ett test om det som jag hittade på hspsverige.se och fick att jag var det, med ganska stor marginal

Hej

Ja HSP och särbegåvning finns på riktigt(sett utifrån vår sannolika verklighet). Utöver psykologiska och sociala faktorer så finns det neurologiska och även andra biologiska bevis/fakta för detta(och en hel del forskning, om man vet vart man ska titta). Stor del av den forskning kring HSP, baserar sig på tidigare forskning, som forskning kring särbegåvning haft som underlag fram tills nuet från i över hundra år tillbaka.

Det är dock inte 100% säkert att du t.ex. skulle vara en HSP, baserat på de saker du nämnt här i denna tråden. Finns även flera andra anledningar till att kunna ha/vara de saker du beskriver.

Andra här på forumet och jag själv har beskrivit en del av de saker som en individ kan göra, för att må bättre i sin egen livssituation - ofta oavsett om det handlar om personlighetstyper som HSP och särbegåvning, eller om det handlar om diagnoser. Kolla gärna i forumdelen för HSP.

I kortform så kan man säga att det handlar om att lära sig mer om människan, både om sig själv och om människor generellt. Där ämnen/områden så som beteendevetenskap och biologi/neurologi kan primeras. Och inte "bara lära sig", utan att ha ett medvetet fokus på den egna personliga utvecklingen(mentalt/psykiskt såväl som fysiskt).

Detta är ju viktigt för "alla" människor, för gott och sunt/hälsosamt leverne och mående - Men man skulle kunna säga att det är extra tydligt hur viktigt det är för de med HSP och/eller särbegåvning samt för individer med diverse olika diagnoser.

Mvh

/Lenny

Comment

Vad fin sak ju.. Jag har läst massa om hur man kan må bra och så, men inget hjälper tyvärr på mig.

Comment

Okej så:

(1.)vilka saker är det du redan testat/gjort då, som inte fungerat?

(2.)har du relativt gedigna grundkunskaper i psykologi eller något annat beteendevetenskapligt område/ämne? I så fall, vilket område då och på vilken kunskapsnivå skulle du säga att du eventuellt är på?

(3.)vad är kanske den mest framträdande faktorn som skiljer en hjärncell hos en människa ur "normalpopulationen" och en hjärncell hos en människa som är en HSP?

(4.)på vilka vis har du fokuserat på personlig utveckling annars?

(5.)förstår du dig på dina känslor? Har du och om du har, hur har du då, lärt dig att styra dina känslor för att minska eller öka på styrkan hos specifika känslor?

(6.)vilka strategier har du använt för att kunna förebygga saker som t.ex. höga ljud, starkt ljus, starka dofter/lukter?

Comment

1. alla

Comment

Det finns sannolikt ingen människa som testat alla nä(och att enbart läsa om, är sällan tillräckligt, finns fler viktiga delar).

Har i princip bara möjlighet att komma med något matnyttigt till dig, om du väljer att ta emot hjälp. Att svara uppriktigt och efter förmåga är viktigt för de flesta teori- och terapimodeller - och det ingår i att välja att ta emot hjälp.

Förstår att det kan kännas motigt, tyvärr så hänger det mycket på ditt eget engagemang.

Mvh

/Lenny

Comment

men om jag svarar på dom krångliga frågorna, så kommer du bara skriva något som inte hjälper... vet hur det är, så är det alltid

Comment

Med strategin att anta att någon kommer skriva, säga eller göra något - som inte hjälper, och därför låta bli att engagera dig - fungerar som en s.k. "självuppfyllande profetia" - inget kommer hjälpa.

Kanske du behöver någon som är bra på att peppa och inspirera dig, med något konkret där framgång/förbättring kommer snabbt - som t.ex. en PT/Personlig Tränare - då saker som kost, motion, kondition, styrketräning, stabilitet, regelbunden sömn, vila och återkommande rutiner - kan komma att stärka dig inför eventuellt mentalt arbete.

Mvh

/Lenny

Comment

men jag vet att du inte kommer skriva något som hjälper... tack iaf för du försöker

Comment

emo.

Lenny har rätt. När man redan har bestämt sig för att ingenting kommer att hjälpa, så styr hjärnan in sig på att inte se möjligheterna i det som är tänkt som hjälp. Du har chansen att välja själv; att fortsätta i vanliga spår, eller att försöka öppna upp för att det kan finnas andra sätt att tänka kring det. Även om du inte tror det, så är det ditt eget val, du har den friheten.

vänliga hälsningar,

mintax2

Comment

nej det har han inte, ni har fel.

jag brukar försöka, men det är så onödigt att slösa energi på att försöka låta någon hjälpa en som bara kommer ta ens energi och skriva något helt meninglöst som svar

Comment

Ok, ha det!

Comment

Får nog tyvärr upprepa mig något:

"Med strategin att anta att någon kommer skriva, säga eller göra något - som inte hjälper, och därför låta bli att engagera dig - fungerar som en s.k. "självuppfyllande profetia" - inget kommer hjälpa."

Med en sådan s.k. "självuppfyllande profetia" - så var mina och andra medlemars eventuella svar/poster här i tråden - tyvärr redan "dömda" att misslyckas på förhand, likaså att du åter igen kan känna dig besviken. På så vis får du rätt än en gång - och denna "din valda sanning" riskerar att bli ännu starkare(eller om man så vill, till synes "ännu mera "sant"").

Men ja, även om människor generellt har nytta av och kan må bättre av att applicera sådant som visat sig fungera riktigt bra för "gruppen" HSP's - så skiljer sig HSP åt en del med vissa saker.

Exempelvis så är det vanligt att ett "HSP-sinne" är divergent(tänket ser ut och fungerar ungefär som en mind-map), holistiskt, många gånger älskar att bolla tankar, har så kallade "öppna" samt inbjudande svar och frågor. Verkligen uppskattar och svarar upp("går igång på") på konstruktiva samtal/förslag(verbalt såväl som i text). Att bolla massor av färgfulla tankar, idéer och möjligheter är ofta snudd på ett "livs-elixir" - samt flera gånger av åsikten att ett samtal som till synes inte leder någonstans, ibland ändå kan leda någonstans.

Så på så vis så kanske de saker som generellt fungerar bra för HSP's, inte fungerar så bra för dig? Jag menar jag tänker på hur/sättet du formulerat dig här i tråden ter sig mer vara motsatsen. Säger inte att det absolut måste vara på sådant vis - bara att din text/dina inlägg verkar sakna flera viktiga "HSP-komponenter".

Jämför man övriga populationen så är det en tydlig minoritet som är HSP(d.v.s. ca 20% som är HSP och då ca 80% som inte är HSP) - att ha svårt för höga ljud och ha ett skiftande humör, ja de bitarna finns även utanför gruppen HSP. Det är alltså långt mer Hur en individ tänker, processar och forumulerar saker, som avgör om hon/han är en HSP - inte hur känslig eller icke känslig hon/han är.

Jag hoppas du finner dina svar på ett eller annat vis - eventuellt kunde jag peka dig åt "rätt håll", om jag visste specifikt vilka saker du testat och inte testat(man kan ju leva i 150 år och ändå inte komma i närheten av hälften av alla möjligheter, ja om ens 5%...).

Dock så "står och faller" även den möjligheten om du väljer att inte berätta och beskriva om oh kring de saker du faktiskt redan prövat.

Jag hoppas även att du snart hittar en för dig lämpligt stöttande person som du kan känna förtroende för och med - och önskar dig lycka till med att stärka ditt mående, din balans och ditt liv på ett sunt och konstruktivt vis.

Mvh

/Lenny

Comment

Men erkänn att de svaret du skrev nu var mkt bättre än det du hade skrivit om jag hade bara svarat på frågorna

Comment

Working...
                            X