Announcement

Collapse
No announcement yet.

HSP/HSS

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• HSP/HSS

Hej!

Jag har nyligen kommit över fakta om personlighetsdragen HPS & HSS, då framförallt kombinationen mellan dem, och det är jag så himla glad över! Jag har alltid känt mig så annorlunda, men nu vet jag att det är för att jag ser på världen och på mitt eget liv på ett lite annorlunda sätt än många andra.

Först hittade jag fakta och test för HSP. Jag fick 14 på testet, men reagerade på att det stod att många som har HSP är introverta. Det är jag ju definitivt inte! Jag var tyst och blyg som liten, men nu är jag otroligt utåtriktad och sätter mig gärna i nya situationer med nya människor. När jag läste vidare såg jag att vissa även är extraverta, till och att vissa av de även då är High Sensation Seekers (HSS). När man är både högkänslig och sensationssökande tänker man och tar in allt på samma sätt som en HSP, men man kan inte med att leva så stillsamt som många HSP behöver. Man vill inte ha "samma gamla" utan vill hela tiden ha nytt i sitt liv - även om det får HSP sidan att koka ibland. Det blir ofta som att livet står på gas- och på bromspedalen samtidigt!

Jag har nyligen tagit studieuppehåll och flyttat hem. Efter gymnasiet sökte jag efter något nytt och flyttade till en storstad för att plugga. Men det blev katastrof. Jag klarade allt, men under de perioder som plugget inte var så krävande blev min HSS sida extremt uttråkad. När det blev stressigt och mycket på en gång blev HSP sidan totalt överväldigad vilket tillslut slutade i sömnbrist och allmän utbrändhet.

Så nu bor jag för tillfället hos min mamma i en liten stad och jobbar som säljare i en större stad. Säljare passar mig så himla bra, varje säljsituation är spännande och nervkittlande, samtidigt som det inte är särskilt stressigt. Däremot är jag ganska uttråkad här hemma och behöver snart flytta. Det är trångt också och jag har inget eget rum. Jag promenerar typ 2 h om dagen för att ventilera mina tankar, det är mycket nu. Min HSS sida vill inte "vänta" med att livet ska börja. Den vill gå framåt med en karriär och eget boende, vad som än krävs. Min HSP sida är vill vänta och är avvaktande. Jag är lite kluven inför mina kommande stora beslut om jobb/boende kan man säga.

Jag kände väl egentligen mest att jag ville skriva av mig, men om någon har liknande upplevelser eller tips på hur jag ska tänka för att inte bli galen så hade jag blivit väldigt glad om ni delar med er av dem!

Hej!

Jag kom i kontakt med HSP-begreppet för några år sen, en kände att det var ngn viktig pusselbit som fattades fortfarande. Fastän att HSP var en fantastiskt "insikt". Och nu för ngn månad sen så läser jag om HSS/HSP i kombination och nu förstår jag mer!

Så ville bara säga hej och att jag känner igen mig. det råd jag kan komma på just nu är att lsa och googla på nätet, håller på med det just nu och tycker det ger en del att läsa om andra och hur de har det. Men i förälningen skulle jag gärna lära mig "hantera" min HSP/HSS-kombination ännu bättre än idag. Är ngt jag jobbat på kontinuerligt sneaste tiden utan att ha definitionen på det som hag har nu.

Balans mellan stimulans och vila, dock gillar jag aktiv vila - som för mig kan innebära atts e en film, sjunga, dansa, yoga, meditera, laga mat mm. Har under lång tid i mitt liv föröskt "tvinga" mig till att vila genom att inte göra ngt men har aldrig blivit ngn vilsam vila av det. Är på tiden att jag har insett det!

Jag tror också mycket på att hitta sina egan sätt att balansera och finna nya vägar, rtt ofta andra än de vägar och stigar som redan är upptrampade i samhället..

Hoppas du har det bra hur det än är med jobb/boende etc!

Comment

Jag är ytterligare en som läste om HSP och kände igen mig i mkt, men långt ifrån allt då jag är väldigt lätt uttråkad, rastlös och nyfiken på nya saker. Och när jag sedan läste vidare om kombinationen HSS/HSP så föll alla pusselbitar på plats. Jag har beställt hem boken "Drunkna inte i dina känslor" som verkar handla om just oss stark-sköra, men tänkte höra om någon mer har boktips om HSS-HSP? Det känns som att Elaine Arons bok mer handlar om mer renodlad HSP, eller har jag fel?

Tacksam för tips!

Comment

• Dalanorskan
        Dalanorskan commented
        Editing a comment
        Har läst den boken, fick låna av min kurator =) verkligen att rekommendera, jättebra =D

Jag känner också igen mig exakt i hsp/hss.

Det är bara ett tag sen som jag läste om hsp och det var som att en pusselbit föll på plats. Fast jag kände mig frustrerad när jag bara läste om introverta personer.

Jag har ADHD-diagnos och tänkte att det väl var därför det inte stämde med introvert eftersom jag bla är impulsiv, lätt uttråkad osv.

Jag har gått igenom år av ett rent h..vete med ältande, överkänslighet och en stark känsla att inte kunna vara som alla andra och kämpa för att försöka passa in, vilket tillslut lett till total utbrändhet. Önskar att jag fått insikt om detta tidigare.

Jag önskar så himla mycket att man skulle få prata med andra som är likadana men jag har aldrig träffat någon hittills. Introverta vet jag några som är, men dom är alldeles för tråkiga för mig (ursäkta att jag säger så) men det är så det är. Jag mår bäst av att prata och umgås med kreativa människor som verkligen bjuder på sig själva och inte får mig att känna mig som en idiot.

Comment

Jag håller på och läser den boken nu (Drunkna inte i dina känslor) och den handlar om just HSP-HSS , det är den där HSS-biten som är den starka i en starkskör.

Jag känner igen mig MYCKET i det

Comment

Jag blev också helt lycklig när jag läste om HSP/HSS. Det är JAG till 150%!!

Comment

Instämmer jag är också 100% HSP

Comment

Working...
            X