Announcement

Collapse
No announcement yet.

Är jag högkänslig?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Är jag högkänslig?

Jag har ganska nyligen börjat läsa på om HSP och undrar om jag inte kan vara en sådan.. Jag har alltid haft sinne för detaljer och kommer ihåg och ser saker som många andra inte gör.

Folk har alltid trott att jag en blyg person och att jag är ganska inåtvänd, när jag egentligen inte alls är rädd för att prata med andra och umgås. Jag blir då ofta upprörd när någon kallar mig blyg, eller påpekar min tysthet. Jag reagerar även ganska starkt på alla situationer. Är jag glad så är jag väldigt glad, blir jag arg så blir jag förbannad osv...

Någon som vet hur man kan få reda på om man är högkänslig?

Jag känner igen mig exakt! Skrev här om dagen om hur jag reagerar när någon säger att jag är blyg eller tystlåten. Att jag då kan bli jätte upprörd och arg/ledsen, ja till och med gråta för att jag känner att de har missförstått mig totalt. Har inget problem med nya människor eller situationer, men räknar mig mer som reserverad och kanske inräknade, det tar ett tag för mig att smälta nya miljöer och sammanhang då jag registrerar allt nytt omkring mig. Jag har precis som du sinne för detaljer och skiftningar, kan känna av stämningar och vad andra människor tycker innan de har sagt något. Jag är även väldigt känslomässig, precis så som du skriver.

Jag kan rekommendera Den högkänsliga människan av Elaine Aaron. Det är hon som myntat begreppet. Jag började läsa den nu i somras och den fick mig att verkligen tänka efter hur jag är. Framförallt förklarar den väldigt fint skillnaden mellan att vara hsp/introvert/blyg/mm. Oftast förvecklas detta, men hsp personer behöver inte vara blyga, de tar bara längre tid för dem att smälta och bearbeta allt de ser omkring sig då de har ett större sinne för detaljer/skiftningar/nyanser, vilket gör att andra människor gärna vill se det som blyghet.

Jag tycker du ska läsa den som sagt. Den ger en inblick i att man inte är ensam och hur man ska förhålla sig till detta personlighets drag på ett neutralt sätt och omvärdera det från något som ofta ses som negativt till mer som en fördel. Det är en fin bok.

Comment

Bara idioter påpekar om någons tysthet/blyghet....vi har frihet vara våra egna individer

DET är tjusningen att vi är lika...Lågiteligenta har inte bara upptäckt detta

DU är en av oss som lever.. glad/arg...

"Sågbockars" humor varierar inte mycket...är urtråkiga

VAR absolut sådan som du är...Med dig är det härligt att leva....

Comment

Tack båda två för fina svar!

Jag brukar också ha svårt för nya människor, men inte för att jag är "rädd" eller "blyg", utan mer för att jag vill veta vem det är och om jag vill ha någon relation med personen i fråga.

Jag blir också VÄLDIGT påverkad av människor i min omgivning, deras sinnesstämningar m.m.

Tack för bokförslaget också! Ska kolla upp det!

Lev med er och allt det där

Comment

Du kan sannolikt ha mediala egenskaper!! Testa det!

Comment

Testa att få ditt horoskop ställt. Vissa stjärntecken är mer introverta än andra. Jag är astrolog och ser många "diagnoser" i horoskop. Du kanske helt enkelt är en typisk fisk eller kräfta. ;-)

Comment

Working...
            X