Announcement

Collapse
No announcement yet.

Att vara sann i kärlek

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Att vara sann i kärlek

Hej! Jag är kär i en kvinna som jag har starka känslor för men har svårt att berätta det för henne.

Jag är i relation med en annan kvinna som lever polyamoröst, själv har jag enbart min flickvän. I början av vårt förhållande så uttryckte hon svartsjuka när jag berättade om den här kvinnan som jag träffar. Så småningom blev min flickvän tillsammans med en annan kvinna och då trodde jag det kanske skulle ta slut mellan oss, men hon vill fortsätta ha relation med mig och det verkar som hon accepterar att jag kan ha känslor för andra. Jag vet dock inte själv om jag är polyamorös eller om jag väljer en som jag har starkast känslor för, det kan bero på vem jag träffar.

Jag vill bara kunna vara sann i min kärlek och lyssna på och följa mina känslor. Jag har en rädsla för att bli avvisad då det har hänt mig förut så går försiktigt fram i relationer. Därför har jag också svårt att berätta att jag är kär, så känner mig fram i relationen till den andra kvinnan och vilka signaler jag får. Hon känner värme och kärlek till mig men vet inte på vilket sätt, och jag vet inte om hon är bisexuell men hon verkar ha stor inlevelse och värme till kvinnor. Hon är singel nu.

Hur ska jag göra? Ska jag börja prata igen med min flickvän om den här kvinnan? Min flickvän betyder ju också mycket för mig, det är bara det att jag inte kommer ifrån mina känslor för den andra kvinnan. Ska jag säga till den andra kvinnan att hon är underbar, fin och att jag tycker mycket om henne, för att ge henne en hint när det är svårt att säga rakt ut att jag är kär? Eller ska jag kasta mig ut i det okända och berätta det för henne? Jag tror att man behöver vara mogen att tro på att det är möjlig att få ett positivt gensvar. Så tacksam för svar!

Jag tror du ska ta ett steg tillbaka och fundera på varför du är mer rädd att bli utan någon av dem än att välja rätt.

Jag tror också du ska ta ett steg tillbaka och fråga dig varför din nuvarande flickvän är den som styr över villkoren i er relation.

Men det är så klart otäckt att stå upp för sig själv, allt kan ju gå i spillror. Speciellt om hon är van att du spelar andrafiolen, och då kan reagera lite som "var fick du luft ifrån?!".

Träffar du en terapeut?

Men jag kan ha missförstått det du skriver, bara känslan jag får när läser.

Jag är ingen expert, bara lite tankar.

Comment

Tack för ditt svar!

Det var mer förut som min flickvän var svartsjuk, nu när hon träffat en annan kvinna så har det förmodligen ändrats. Idag träffade jag den andra kvinnan och vi var ganska trötta då vi båda haft det intensivt men vi fick en fin kontakt som kändes öppen och varm med mycket ögonkontakt. Ibland tror jag att sådant kan betyda mer än att man måste säga hur mycket man tycker om någon, man visar ju det med sin närvaro. Men en viss tydlighet kan vara viktig, det är väl frågan på vilket sätt man förmedlar det.

Jag känner mig mer redo att uttrycka den ömhet jag känner för henne, men har ändå någon röst inom mig som säger att jag kunde gjort mer eller visat mer. Och ibland tvärt om, att jag ska vara försiktig så det inte påverkar vänskapen. Kan också säga att hon är sjutton år äldre än mig, men för mig gör det inget för jag ser hennes själ. Det känns som jag egentligen vågar mer, jag önskar bara jag hade mer tid ibland. Hon kan ha mycket omkring sig och vara upptagen, medan jag har ganska mycket tid som jag gärna skulle lägga på henne.

Ja, jag träffar en terapeut, men det är svårt för henne att ge något konkret råd. Jag tror hon tycker att jag ska känna mig fram och märka av olika signaler som jag får. Men jag vill tro att fysisk kontakt kan komma på olika sätt naturligt i det man gör, i den kontakt man får. Jag funderar på att förslå att göra andra saker som att gå ut och gå eftersom vi mest har träffats hemma hos varandra för vårt intresses skull. Jag tror också på att fortsätta lyssna inåt till sin egen självkärlek, då blir man attraktiv för andra.

Är det något annat du tänker på i det som jag skriver? I så fall är jag så tacksam för råd!
      Last edited by Jag7; 2019-12-05, 23:33.

Comment

Kanske jag som inte hänger med riktigt men ser inte att du svarat på det jag frågar om?

Lever du idag i en respektfull, ömsesidig, jämlik relation? Om inte, varför är det så?

Kanske missförstår jag, men får intrycket att du vill "byta relation om den nya blir bättre". För att du inte vill vara utan en av dem? Vad betyder det, om är så? Om du inte trivs med nuvarande relation, varför avbryter du inte den och lever själv?

Comment

Working...
        X