Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min sambo hjälper inte till hemma...

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Min sambo hjälper inte till hemma...

Jämfört med andra ämnen i detta forumet kan detta låta som världens löjligaste problem. Men jag orkar verkligen inte mer, och jag vill nog egentligen mest bara skriva av mig.

Jag och min sambo har bott tillsammans i nästan ett år nu. Under hela tiden har jag varit hans hembiträde i princip, men haft hopp om att han ska bättra sig. Han har alltid sina anledningar till att inte hjälpa till; han sover (som han gör i skrivande stund), det är bara jag som stökar ner i köket så han borde inte behöva städa upp (vilket stämmer, eftersom det bara är jag som lagar mat åt oss) och han tvättar inte eftersom "jag alltid hinner före".

Självklart har jag tagit upp det med honom. Flera gånger. Men det känns inte som han lyssnar eller förstår. Under vårt år som sambos har han lagat mat 2 ggr, tvättat 1 gång och plockat in/ur diskmaskinen ett fåtal gånger.

Båda jobbar heltid, jag kommer hem 2h senare än honom varje dag men ändå får jag göra allt hemma. När jag kommer hem sover han i regel alltid, jag börjar med maten som står klar runt 19. Han kollar på sport resten av kvällen.

Allt detta plus att jag håller på att söka jobb fyller upp min tid och lite till, vet inte hur länge jag pallar... Innan vi blev tillsammans tvättade hans ex hans kläder under 2 år efter de gjort slut och han åt alltid ute så han hade använt köket en gång på 1 år.

Vad ska jag säga till honom för att han ska förstå?!

Du ska inte säga något, utan ta ett djupt andetag och inse att inget du säger kommer någonsin ändra honom. Läs vad du själv skriver, hans EX tvättade hans kläder?!

Vad ska du med honom till?! Det kommer inte bli bättre, bara sämre. Och gör inte det klassiska misstaget, att tro att om tar "steg" i relationen så kommer det bli bättre. Som att köpa lägenhet tillsammans, hund, barn..... det kommer inte bli bättre av sådant. Inget kommer att ändra saker, det du ser nu är allt som finns, och knappt det.

Det enda du kan styra över är dig själv. Ta ett av de bästa beslut du kommer att ta i ditt liv. Dumpa honom. Du förtjänar bättre.

Jag kan ju ha fel... att han är toppen på alla andra sätt, respektfull, ärlig, gör massa andra saker för dig och er relation, underbar älskare, öm och romantisk, uppmärksam på dig och dina behov, rolig och trygg.......

Comment

Working...
    X