Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mina dikter

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Farfar

Vår älskade farfar

Vila i frid

Vi kommer sakna alla fina stunder vi haft tillsammans:

-Minnen av lek i källaren,

Minnen av trolleritrick i vardagsrummet

Minnen av ordspel i köket

Vår tomte på julafton,

Vår underbara sagoberättare,

Vår glada, snälla, intelligenta farfar.

Vi kommer minnas,

sakna

och älska dig.

Vila i frid.

Comment

Vänskap?

Avundsjuka,

besvikelse,

irritation,

ledsamhet,

övergiven,

ensamhet.

- Varför upplever jag

att det är så mina vänskapskontakter

ser ut..?

Comment

Fina dikter

Vad gäller att fråga som du nämnde i ett tidigare inlägg, så kan man ju istället påpeka för personen i fråga att... Jag ser att du inte mår bra, och jag finns här om du vill prata... Då ger man vederbörande en chans att ta ett beslut utan att man går på med frågor.

Prova den varianten för då vet han/hon att det finns ngn där om det behövs.

Sorrow

Comment

Tack för ditt svar, det är ett logiskt svar men inte alltid genomförbart. Det är ett dilemma då många vuxna vill hålla på sin smärta även då den syns... Som vuxen är det svårare att visa känslor än när man var ung. Det är en problematisk situation.

Tack för svaret!

Comment

Vad är genomförbart om man inte provat, eller det kanske du gjort?

Sedan finns det inget som styrker ditt påstående om att det som vuxen är svårare att visa känslor än som ung?

Vi är människor och allt är individuellt.

Comment

Att visa känslor på en arbetsplats är inte tillåtet. Som ung fick man visa det inför vänner. Som vuxen är det inte tillåtet att vara känslosam på samma sätt, det har blivit ett tabu med känslor som var mer tillåtet som ung.

Det är iaf min uppöevelse av det.

Comment

Vi lever på2011- talet nu. Man får visa känslor oavsett vart man är, eller hur gammal man är.. Det beror på OM man KAN och VILL göra det.

Comment

Absolut. Helt riktigt.

Comment

Sorrow: Det beror också på var man befinner sig. I vissa sociala situationer är det inte okej att visa känslor, då blir man klassad som mindre stark och kanske tom utfryst från gruppen för att man inte betett sig enligt normen. Vissa problem hör hemmet till och då ska de inte visas annat än ev där...

Comment

tack för era svar sorrow, ayelin och vind_lifede, ni har alla rätt, men samtidigt är det inte så vekrligheten fungerar.

Det som ligger bakom den dikten som diskuteras är tanken om att bryta ihop offentligt. I den första versionen är det från ett inifrån perspektiv där individen visar hur han tänker om sina rödgråtna ögon och våta kinder. I den andra versionen är det en annan person som reflkterar över den första individes dilemma genom att själv ställas inför ett dilemma: Kanske den första personen inte vill ha min hjälp här och nu?

Jag har varit med om båda saker, dels att själv vara den rödgråtne som ingen ser, men också att själv se den rödgråtne och vara ambivalent för hur jag ska hantera situationen.

Att se en vän halvspringa ut från ett seminarium efter en konfrontation med en seminarieledare man vet att individen inte gillar, och sedan komma tillbaka en 20 min senare med rödsprängda ögon, får en fundera på vad som hänt och hur personen mår. Samtidigt kan jag inte i den situationen gå fram och prata för då gör jag hennes känslor offentliga inför hela gruppen. Därmed får man vänta tills man har paus och då är individen så inställd på att ignorera sina känslor att den inte vill gå in på händelsen igen vilket gör att man inte får möjlighet att fråga.

Allting handlar om situation och möjlighet och det är inte tillåtet att visa. Barn har lättare för känslor men samtidigt vet jag att det är tabu för många där också att visa hur de känner.

Blev ett långt inlägg men hoppas ni förstod hur jag ser på saken. =)

Comment

Varför ska en stängd dörr, få mig att tveka?

Varför ska tvekan, få mig att vänta?

Varför ska väntan, få mig att avstå?

Varför sja en stängd dörr,

få mig att missa,

de saker jag vill göra?

__________________________________________________ ________

Hur kan jag tillåta den stänga dörren att påverka mitt liv så mycket?

Hur kan dörren få mig att känna mig så fel?

Hur kan jag låta den stängda dörren avgöra vad jag kan och inte kan göra?

Varför kan en stängd dörr ha detta inflytande på mig?

Comment

Ja inte menade jag att man i ett konferensrum kanske visar sina känslor. Fick inte uppfattningen av att det handlade om specifika platser utan mer generellt.

Jag är av den åsikten att Ingen kan tala för hur ngn annan tänker, känner eller reagerar utan jag tror man mer utgår från sitt eget varande, och om man antar att en person tänker si eller så innebär inte det att det är sanningen utan enkom ens egen föreställning om HUR det kan vara, och den föreställningen äger den som har den.

Att barn har lättare att visa känslor är ganska naturligt tycker jag då det ofta är deras enda sätt att förmedla sig, men som vuxen har man ett eget ansvar, ska ta egna beslut och egna val, men alla kanske inte kan visa känslor av olika orsaker eller rent av inte törs visa det.

Det är tur att vi alla är olika för annars fanns det inget att prata om

Comment

Jo, det är bra med en mångfald. Mångfalden förgyller världen *ler*

Comment

Mörker,

ångest,

hat;

- Varför är det alltid

det

jag ser

när

jag ser migsjälv?

Comment

Tick tick

I here the ticking of the clock,

my life has run off,

as normal.

The clock is ticking,

tick tick,

and promise me a long waiting,

befor it stops.

- I can tick aswell?

Tick tick?

Dose that count?

Dose that make the ticking speed up?

Or is it just my head that says so..?

- God I want the clock to stops teasing me!

Way can´t it just stop ticking?

Comment

Working...
                                X