Announcement

Collapse
No announcement yet.

ADHD/autism och sömn hos yngre barn

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• ADHD/autism och sömn hos yngre barn

Min sjuåriga son med ADHD/autism får medicinen medikinet 20 mg på morgonen. Han har alltid varit ganska lugn under förmiddagen/lunchtid hemma men under sen eftermiddag går hans aktivitetsnivå upp. Nu när han får ADHD-medicin märks det tydligare... Han är helt rabiat och lyssnar inte alls. Hans storebror med autism går också igång och retas extra då.

Men det värsta är att sonen med ADHD inte somnar på kvällarna. Han är orolig över saker, mörkrädd, tänker mycket vad det verkar samt är spänd som en fiolsträng. Barnen bor sin första vecka här i vår nya lägenhet och det påverkar förstås honom extra då han har svårt med förändringar. Jag är trött och känner mig som en urvriden trasa. Jag får galna utbrott när sonen t ex inte vill ta sin medicin på morgonen trots att jag vet att det är så fel. Hur kan jag hjälpa min son att bli lugn på kvällen?? Vi stänger av TV:n, läser saga och jag killar honom på ryggen länge innan han ska sova. De sista kvällarna har jag legat bredvid honom i sängen från 21-00 när han somnat. Igår var han vaken lite senare, då somnade han inte förrän vid 1 och jag somnade hos honom med konsekvensen att jag var vaken från kl 2.45-4.30. Det blir en trött lördag för mig alltså

Jag blir förtvivlad över att han inte sover och att jag inte får sova... inte ha egen tid på kvällen etc. Min äldsta son vaknar mellan 6-7 på morgonen så sovmorgon får jag inte heller...

Någon som delar mina erfarenheter och som har några tips?? Jag vill inget hellre än att få min son att sova, själv få sova och bli av med depression och ångest en gång för alla...

Mitt älskade barn så orolig om kvällarna.

Mitt älskade barn som vrider sig i sängen.

Mitt älskade barn som sparkar med benen som för att det är för jobbigt att vara stilla.

Mitt älskade barn som inte kan sova då nattens mörker sänker sig.

Mitt älskade barn som oroligt räds över natten, lava, vulkaner och monster.

Mitt älskade barn som gnisslar sina tänder och ständigt ropar på mamma...

En orolig själ min son är. Kanske har han ärvt sin mors många tankar.

En orolig själ är jag, hans mamma över att min älskade unge kommer få det tufft i livet!

Jag vet att jag känner det är tufft, oron är stor runt min sons framtid. Båda mina pojkar är värda det bästa. Kan jag ge dem det??

Comment

Dåligt samvete för att yngste sonen är hos sin pappa i kväll... Det är min vecka. Jag blir ledsen på mig själv för jag inte orkar mer. Jag ger snart upp. Om jag bara visste att det skulle bli lugnt för barnen så... Jag vill inte men har så vansinnigt lite energi... Livet är en tuff match! Ändå har jag det LÄTT!!! I jämförelse med många andra...

Comment

http://http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=08F0B1E028D87F7519CA80860F80A70E. aldo4?cid=25968641&rssId=25968511&item=http%3a%2f% 2fwww.svd.se%2f%3fservice%3dmobile%26amp%3barticle Id%3d8343436%26amp%3bnew%3dtrue

SvD har under några dagar haft en bra artikelserie på Idag-sidan. Om familjer med "annorlunda" barn, barn med funktionsnedsättningar. Jag känner själv att jag som mamma till två barn med diagnoser många gånger får slåss både mig mina egna stridande tankar och andras idéer om uppfostran mm. Min särbo får uppleva något nytt som han aldrig själv sett med sina egna barn. Jag vill sprida kunskap om hur livet är. Mitt liv är inte sämre än någon annans egentligen men med min egen "sjukdom" blir livet ibland extra tufft.

Läs artikeln jag länkat till om en familj med en son med infantil autism. Den säger mycket. Men läs gärna de andra artiklarna också, sök reda på fakta om dessa barn och för all del vuxna. Kunskap är makt! Döm inte ut en mamma som får "bråka" extra med sitt/sina barn i affären eller på bussen, kalla inte barn du inte känner för ouppfostrade.

Du anar kanske inte hur mycket vi måste kämpa för våra barn, för att de ska kunna leva i vårt samhälle på samma villkor som "alla andra"!

Tack!

Comment

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/med-kalle-klev-de-in-i-en-ny-varld_8343436.svd

Försöker skapa en ny länk. Den jag la in via mobilen verkade inte fungera...

Comment

Jag flyr från mina barn ibland. Kvällarna är helt vansinniga. Men jag vet det är MITT fel. Sonen med ADHD går alltid igång på kvällarna(redan på eftermiddagen) och storebror hänger på. De jagar varandra och skriker. Tjatar och vill ha sina viljor igenom. Jag ger upp, och ger upp igen. Jag orkar helt enkelt inte. Flyr till datorn. Vad är jag för en j***a mamma egentligen?? De ska sova nu men jag veta att sonen inte somnar före 00.30. Det har han inte gjort de senaste månaderna... Hans gallskrik skär genom glas. HUR ska jag orka med dessa barn som är världens underbaraste men så jäkla jobbiga ibland.

Comment

Working...
            X