Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diagnos=Stämpel?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ecnecsenave
    started a topic Diagnos=Stämpel?

Diagnos=Stämpel?

Hej!

Jag är en liten tjej som är väldigt intresserad av psykologi.

Idag blev jag dock frustrerad på en släkting. För alla åsikter hon hade om alla människor och särskilt dem som ligger ner redan!

Enligt mamma har hon berättat väldigt konstiga saker.

Exempelvis:

Hon föreslår att det ska vara något fel på olika människor med för diversa saker.

Hon tycker att överintelligenta har ADHD och så något om att psykologer och vissa många andra arbetsgrupper ska ha det? (Va? Fick bara ur mamma det sistnämnda en gång...)

Att de med Borderline bara ville ha uppmärksamhet (Va? Men alltså minns inte vad det var hon sade exakt här, men det klingade väldigt illa i mina öron! Mer illa än "bara vill ha uppmärksamhet" men jag minns inte vad jag hörde)

Då undrar jag vad ni tycker om detta och vad ni har att säga själva.

Vad bör jag göra?

Sedan har en annan släkting åsikter som jag är osäker på.

Denna släkting tycker att de med diagnoser har mycket svårare att få körkort, jobb och att diagnoser är stämplar? Och att det är fel att diagnotisera barnen för att man förstör deras liv?

Samt att inga människor är perfekta nu för tiden utan att alla har diagnoser tydligen.

Hon undrar också vad man gör när man t,ex fått diagnos på en 6åring. Är det dags för pillerna och terapin då? Undrar hon.

Samt tror hon inte att det egentligen är något fel på ungarna.

Jag har pratat med henne men hon är svår.

Min fundering är mer:

Hur lång tid tar det att diagnotisera?

Vad går man igenom?

VARFÖR väljer man att göra så? (Mer fundering, inget illa eller känslomässigt menat)

Hur får man dem att lägga av med sina fördomar? (T,ex "varje överintelligent har ADHD?" och "Borderline-patienter vill bara ha uppmärksamhet?")

Vad händer sedan med diagnotiseringen alltså?

• deg
    replied
    JA det finns säkert både fördelar och nackdelar med en diagnos.

En diagnos kan kanske hjälpa en person att acceptera sina svårigheter -se dem som att man har svårigheter i olika saker och inte som att "jag är ett problem, jag är konstig". Jag tror att man kan ta sig själv och sina behov på större allvar när man får en diagnos och visa sig själv större medkänsla när man stöter på hinder.

Sen tror jag också att det kan hindra utveckling om man gömmer sig bakom en diagnos för att slippa utvecklas. Det finns så många människor som gömmer sig bakom allt möjligt (allergi, astma, svår barndom, onda knän, elak chef, alkoholiserad fru...) för att slippa ta ansvar för sig själv och sitt liv, men det är ju upp till dom...

Leave a comment:

• Fågeln Fenix
    replied
    De flesta jobb kräver inte att du berättar ev diagnoser om man själv inte berättar det. Likadant med körkort. Oftast tar det någon månad av interjuver/tester inan diagnos kan ställas el avskrivas. Fördelar med en faställd diagnos är förstålse för en själv, går man i skola kan en diagnos ge en rätt till extra hjälp, likadant om ens tillstånd påverkar ens förmåga till jobba man kanske behöver extra stöd mm. Nackdelar kan vara att man blir sin diagnos dvs man tar avstånd från hjälp och tex hävdar jag lider av xxxx så jag kan bete mig hur som helst och behöver inte ta ansvar.

Leave a comment:

• deg
    replied
    "Att de med diagnoser har svårarae att få jobb ska inte stämma. För en chef t.e.x har inte alls någon rättighet att kolla genom journalerna... Så de spelar ingen roll överhuvudtaget om man har en diagnos. Man behöver ju inte direkt berätta om den om man klarar sig utan någon speciell hjälp. "

Självklart får man inte diskriminera en arbetssökande för sin diagnos skull -men det är ju naivt att tro att människor inte skulle bli påverkade av det på ett eller annat sätt! Vi blir ju påverkade av våra fördomar och förutfattade meningar hela tiden! Och har man fått reda på att någon har en "diagnos" så finns den informationen där hos oss, vare sig vi vill eller inte. Vad vi sen tycker om det ser ju olika ut! Men vi kommer att leta och hitta saker hos personen som bekräftar det vi redan tycker. Det är väldigt svårt att ändra på sånt -det krävs aktiv och medveten vilja att ändra en uppfattning som man redan har om en person! Få är beredda att satsa energi på sånt.

Leave a comment:

• replied

föresten den h'r med att man kan få svårare att få jobb om man behöver extra hjälp av något slag, så vet jag inte hur det är... Det är nog olika.. Men det är ju väldigt svårt att få jobb överhuvudtaget just nu.... Men jag vet inte..

Leave a comment:

• replied

Hej! Tyvärr är det så att många människor inte faktiskt förstår sig på psykisk sjuka människor. De mår väl inte bra själva heller å vill se ner på människor som de har anledningar att se ner på. Jag blir själv väldigt upprörd. De med borderline t.e.x söker inte jämt uppmärksamhet. Har ju inte med diagnosen att göra överhuvudtaget, å alla människor är olika. Å om det är uppmärksamhet...Och? Det är väl ett tecken på att någonring inte stämmer å att personen inte mår bra... Det bästa är att strunta i vad personer säger å har för åsikter ... Alla mår någon/några gång i livet dåligt , så att det är ju inget fel i att må psykiskt dåligt. Men alla människor tycker å tror olika om just psykiska sjukdomar. Å det bästa är att försöka att inte bli arg eller ledsen av andras ord.... Låta dom vara bara...

Att de med diagnoser har svårarae att få jobb ska inte stämma. För en chef t.e.x har inte alls någon rättighet att kolla genom journalerna... Så de spelar ingen roll överhuvudtaget om man har en diagnos. Man behöver ju inte direkt berätta om den om man klarar sig utan någon speciell hjälp. Men om man behöver hjälp så e de väl klart att det kan vara svårare att få jobb. Som t.e.x de med funktionshinder. Men så är de ju med fysiska funktionshinder också å inte bara psykiska.

varför man ställer en diagnos är för att kunna ge rätt behandling. Få rätt medicin och kanske som t.e.x DBT som kan vara väldigt bra om man har adhd eller borderline.

Därimot tycker jag att läkare sätter diagnoser hej vilt till alla människor som mår dåligt... Tyvärr....vet inte om det är så att samhället har blivit så sjukt så att vi människor mår så psykiskt dåligt... Eller är det så att vården bara är kassa å inte orkar tänka. Jag vet inte. Men det är ju så som sagt att alla människor har mer eller mindre symtptom på många olika diagnoser. Vissa har lite starkare symptom än andra, å det är väl då diagnos kan ställas...

Diagnoser som t.e.x adhd å borderline ...behöver absolut inte ens märkas. Adhd innebär att man bl.a. har koncentrationsvårigheter med hyperaktivitet( som inte heller behöver märkas, det kan ist vara inre stress personen har)...Så att en viss grubb människor har det som psykologer, stämmer ju inte riktigt tycker jag. När barn får diagoser så vet jag inte alls vad behandlingen är, det beror ju på människan å diagnosen. Alla människor har olika behov ... Kanske bara behövs lite extra stöd å försåelse runt omkring...kanske medicin om det behövs....Jag har ingen aning....Men på BUP är de mycket mer försiktigare än vuxenpsyk! Å bara för man har en diagnos så är det ju inget fel på personen. Personen har bara lite extra jobbigt. För en diagnos innebär väl att man just har problem med att leva ett normalt liv...? Men det är ju inget fel , fel. Äh jag vet inte. Svårt att förklara...

Hur lång tid det tar attt diagnotisera är olika beroende på diagnos.... Du kan nog söka på internet.... Men ofta så är det väl fråger man svarar på å kryssar i å sådär... Går genom och diskuterar olika punkter å kriterier....Typ...Man pratar ju iaf om vad man har för problem förståss...Vad menar du med att "varför väljer man att göra så?" Att underskök sig menar du? Det är nog för att man vill ha hjälp, vill få rätt behandling å sen kanske man kan få lite mer förståelse runt omkring å även förstå sig själv bättre.

Om just om sätta diagnos å sådär är svårt att svara på. Men jag har fått min diagnos borderline, det gick till genom att jag började prata med en terrapeut som misstänkte borderline då hon jobbar med den diagnosen mycket. Så jag gjorde en underskökning som gick ut på att gå genom kriterierna å prata om dom.... Å han tyckte att jag hade kriterierna så jag fick diagnosen...

Leave a comment:

Working...
X