Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad är det som händer med mig??

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vad är det som händer med mig??

Jag är en tjej på 17 år. De senaste veckorna har jag blivit, ja jag kan inte ens förklara det med ord.

Jag har aldrig haft några större problem i mitt liv, inte värre sjukdomar osv. Men nu, varenda gång jag ska någonstans, med någon eller några känns det som panik inom mig. Bara tanken på en 20 minuters bilresa med min pojkvän eller vänner får mig att må illa. Och när jag väl åker med känner jag hur jag börjar bli illamående, panik känslan kryper i hela kroppen, jag svettas något kollosalt, tänker flera gånger skrika rakt ut att vi ska stanna, men gör aldrig det. Jag förstår verkligen inte vad som händer? Och vad ska jag göra om det fortsätter såhär? Ska jag strunta i skolan bara för att jag är rädd att sätta mig på tåget eftersom jag vet hur jag mår? Ska jag strunta i att åka utomlands i höst bara för att tanken på att åka bil till flygplatsen i 2 timmar gör mig så sjukt nervös. Jag fattar verkligen inte vad det är för fel eller vad det är som händer med mig Hoppas det verkligen finns ngn där ute som kan ge mig tips, råd och svar.....

Först tycker jag du ska gå till en läkare och berätta, så de kan ta prover att du inte har fel på sköldkörtel eller annat, dvs ett fysiskt problem som ger psykiska och fysiska symptom.

Om de inte hittar någon obalans som är orsaken, så kan du ha drabbats av någon form av panikångest. Men en sak i taget, tycker du ska prata med din läkare först.

Comment

Ja jag antar att det är det enda jag kan göra ... Dock har jag ju sån läkarskräck att jag endast tänker gå dit om jag är döende.. MEN orkar inte med detta mer så får väl ta mig i kragen och gå dit iaf.

Okej, men hur ska man hantera panikångest då? Kan ju prova behandla det som de så kanske jag slipper gå till läkaren trots allt..?

Och om jag vet rätt så sitter sköldkörteln i halsen. Och jag har haft problem med min hals sen jag var liten, mina haldmandlar framför allt! De e stora som golfkulor och mina "friska" mandlar är lika stora, om inte större än mina kompisar när dom är sjuka. Legat på sjukhus flera gånger för andningsvårigheter pga av dem, men ändå vill inte läkarna ta bort dem.. men det kanske inte har något alls med det att göra??

Comment

Men om du har ångesten för att obalans i kroppen, som lätt kan fixas med en tablett, så verkar dumt att inte undersöka den möjligheten?

Jag är inte så bra på ångestproblem (jag är mästare på att förtränga allt, "tömma huvudet", så har ingen synlig ångest själv), men hoppas du får fler svar här av andra. Under tiden kan du ju läsa på lite, dels här om du via Google skriver in

**site:terapisnack.com panikångest

eller till exempel på svenska ångestsyndromsällskapets hemsida

**http://angest.se/riks/

Comment

Jo det är sant. För ta och göra detta..

Jaha okej, önskar att jag kunde tömma mitt huvud då och då men man får inte alltid vad man vill..

Okej tack så jätte mycket!

Comment

Working...
          X