Announcement

Collapse
No announcement yet.

aggressiva utbrott

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• aggressiva utbrott

Jag är orolig för min tio åriga dotter, hon har sen dagistiden haft okontrollerade utbrott vilket har lett till att kompisarna drar sig undan...de är rädda för henne. Hon kan hamna i en diskussion som leder till*osämja och hon gör den andra illa fysiskt. Hon vet att hon agerar fel och ber alltid om ursäkt men det händer att någon har gjort illa sig att en läpp spruckit o börjat blöda så det verkar bli värre. Hon har även tics som kan ändras till exempel ett tag harklade hon sig varannan minut, vilket var irriterande sen efter ett halvår började hon grimasera med näsan, typ rulla med överläppen så näsan rördes. Detta har hållit på sedan två år tillbaka i tiden. Hon är så glad, trevlig, omtänksam och hjälpsam annars och när hon är arg så är hon arg. Hon visar verkligen sina känslor. På dagis gjorde man inget förutom att tala om för mig att vad som hänt osv. När hon började på "lekis" fick hon ett rum att gå till när hon kände att hon "kokade" över och fröken kom efter en stund o allr reddes ut. Hon har samtalat med kommunens psykolog, hjälpte inget. Nu vill skolan inleda något men jag vet inte vad eller hur jag ska göra, det heter ART. Jag vill självklart hjälpa min dotter men samtidigt inte stämpla henne och hon vill inte samtala igen men något måste göras så problemen inte eskalerar. Hon har ingen kontakt med sin biologiska, han försökte uppta en kontakt när hon var tre år men det var bara två gånger sen har han inte brytt sig, min dotter har ringt och pratat med honom några gånger men han visar inga tecken på att ha ett umgänge med henne. Jag träffade min nuvarande man när hon var ett år o 8 månader så han har agerar som en far och gör ingen skillnad på våra barn vi har. Jag har funderat på om hennes frånvarande far kan vara orsaken till hennes agerande, om hon känner sig ratad o besviken. hoppas på svar

Hej. Känner igen mig mycket med dig. Har en son som ska på utredning på BUP nu. Jag har märkt problem med honom sen han var i 4 års ålder då det började med utåtaggerande problem, alltså impulsivitet. Vi misstänker adhd och har tillsmamans med skolan jobbat med honom på olika sätt och även haft kontakt och hjälp av resurs teamet i kommun. Så där är vi lyckligt lottade att ha en så bra skola med förstående bra lärare och ledning.*Men nu uppvisar han större koncentrationssvårigheter, blivit mer impulsiv och deppresionssymtom. Jag är bara glad av att få en utredning, eftersom då kan jag ju hjälpa honom på allra bästa sätt. När vi vet vad det "egentligen" är. Jag känner inte att han får en stämpel. Snarare kan en diagnos hjälpa honom i livet. Får mer förståelse och rätt hjälp. Min son är 9 år och jag vill att han ska få hjälp nu, ev medicinering. Hans hjärna går på högvarv och har en oro i kroppen ständigt. Som mamma vill man ju bara att han skall må bra. Han har t.o.m. börjat höra sig för bland sina kamrater om de känner som han i vissa situationer. Så det är verkligen läge att ta tag i det nu, förklara efter en diagnos vad det är och att det är ok. Självkänslan för dessa barn är ju inte hög tyvärr. Just för att de inte klarar av situationer och arbete i skolan som andra barn men har samma*intellligensen. Ju äldre de blir ju svårare blir det och tonåren sen i sig är inte lätt för dem ändå.

Min son har heller ingen kontakt med sin biologiska far. Vi sparerade när han var 3 år och jag träffade rätt så snart min nuvarande make. De hade en sporadisk kontakt genom åren men min son ville mer och mer inte dit. Han såg min nuvande som sin pappa och hans biologiska pappa har aldrig brytt sig egentligen. Så kontakten är helt bruten sedan 2 år. Hans mående av det är jag övertygad om att det inte har att göra med att han inte har någon kontakt med sin biologiska far. Han står min make så fruktansvärt nära och ser honom helt som sin "riktiga" pappa. Så där har vi haft tur. Men det kan ju så klart vara olika för alla.

Lycka till med ett beslut som är bäst för er

Comment

Working...
    X