Announcement

Collapse
No announcement yet.

Funderar på om min dotter har ADHD?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Funderar på om min dotter har ADHD?

Hej har en dotter som är 7 år och jag funderar om hon ADHD eller drag åt det hållet iallafall. Vill gärna dela med mig av mina tankar och höra era erfarenheter.

Min dotter har sen hon föddes varit ganska mycket, har alltid haft svårt att sova och slutade tidigt att sova middag. Hon var väldigt aktiv som liten och hade många vredesutbrott. Ville inte heller bli tröstad när hon slog sig. Hon hatade att åka bil och att åka vagn för då tyckte hon som vi tolkade det att "det blev för tråkigt". När hon började att prata så gjorde hon det oavbrutet, t.o.m när hon drack välling och borstade tänder lyckades hon prata. Hon kunde prata så mycket att jag blev yr i huvudet. Hon hade nattskräck som liten och gjorde andningsupphåll när hon sov och snarkade mycket så hon tog bort polyper när hon var fyra år.

Under vissa perioder har jag varit väldigt ledsen och trött för att jag har alltid känt mig som en dålig mamma eftersom vi har haft en hel del problem med henne, det är först på senare tid som jag förstått att det nog inte ligger till så. När jag läser om ADHD på flickor så stämmer mycket in på henne.

När hon var 6 år fick hon många jobbiga tankar, hon oroade sig över mycket och var väldigt rädd att hon skulle ljuga om något. Och när vi frågade frågor som om maten var god ? eller om dagen på dagis varit rolig, vågade hon inte svara för hon visste inte vad hon själv tyckte och var rädd att ljuga... Hon hade jobbiga tankar om att hon gjort våra hundar illa fast jag visste att hon inte gjort det. osv. Gick på några samtal på BUP men oron klingade av och de på BUP tyckte inte vi behövde gå mer. Hon har alltid varit mammig och haft och har en del separationsångest. Hon är väldigt disträ och blir lätt störd om hon ska göra nåt, exv. har hon mycket svårt att klä på sig och göra sig iordning för morgon eller kvällen. Det kan ta upp till en timme för henne att klä på sig och borsta tänder och tvätta sig. När hon kommer ut från badrummet så kan hon ändå glömt nåt. Hon kan uttrycka själv att hon fastnar i saker och har svårt att komma vidare, hon blir exv. alltid sist på gympan för hon fastnar i duschen. Hon ligger efter i matten för hon fastnar i teckningar som hon gör i matte boken. Hon glömmer ofta saker och har svårt att hålla fokus..Det är svårt för henne att ta instruktioner i flera led.

Hon har svårt att somna, nu ikväll tog det över en timme för henne trots att vi gör allt som man ska göra, varvar ned, läser en stund innan osv osv. Sen är hon svår att få upp på morgonen trots att hon sover 10-11 timmar. Och är väldigt trött när hon kommer från skolan.

Hon vill inte gå till skolan och säger att hon inte trivs, trots att hon alltid har kompisar där. Hennes händer rör sig ofta och plockar på saker och ting, hon har svårt att sitta stilla när hon äter annars tycker jag inte att hon är överaktiv och är inte orädd om sig. Hon är väldigt smart för sin ålder och har tidigt ställt frågor som äldre barn brukar ställa. Hon har en otrolig empati både mot djur och människor. Hon är modig och törs säga ifrån när någon behandlar nån annan illa på skolan. Hon är oftast snäll mot kompisar och kan ta "order" ibland och själv ibland vara den som bestämmer. Hon är väldigt duktig på att rita och ungefär som en 10 åring, hon började läsa och skriva tidigt. Hon har en underbar humor men tyvärr spårar ofta sker och ting ur för henne, det liksom går överstyr. Börjar man skoja och busa med henne så skruvar hon upp sig så att det är svårt att sluta sen. Bus med lillesyrran slutar ofta med grin för hon blir för hårdhänt...

Folk runt om har svårt att förstå att hon kan vara svår för i sociala sammanhang är hon alltid exemplarisk, det är hemma det brakar.

Skulle kunna skriva mycket mer men det här är väl en sammanfattning av min oroliga, krävande underbara dotter. Nu undrar jag vad ni som läser detta anser, ska jag söka läkare för att höra om det kan vara en diagnos? Jag känner att i dagsläget är det inte intressant med medicinering men jag tänker att jag inte vill missa om det är en diagnos, jag vill inte att hon ska få en dålig självkänsla utan är det ADHD vill jag att hon ska få stöd i skolan kanske att vi här hemma kan få några bättre redskap hur vi ska hjälpa henne när hon fastnar osv.

Vore så tacksam för svar och synpunkter...

hej under några år har jag arbetat intensivt med barn som har olika svårigheter i skolan. Svårigheterna finns oftast både i skolan och hemma men min uppgift har varit att styra upp det i skolan och ge stöd och tipp hem. Min åsikt är att ni behöver hjälp, din flicka* behöver hjälp. Visst kan det vara ADHD eller kanske inte, men i villket fall som helst så behöver ni hjälp och ni har rätt till hjälp. Tyvärr så är informationen och kunskapen om flickor med ADHD inte lika stor som gällande påjkar och ADHD. Undersökningar visar att man missar en del flickor. Jag är ingen fan av diagnoser men tyvärr är det så* att det är lättare att få hjälp i skolan om det står svart på vit även om skollagen säger något annat. jag trekomenderar att ni åter vänder er till BUP. Och medan ni står i den långa kön rekomenderar jag dig en del läsning.

Vilse i skolan av Ross W Green är en bra bok. Han protar inte så mycket om diagnoser utan om barn med svårigheter.

inte så länge sedan träffade jag en föräläsere vid namnet Ragnhild Svensson. Hon är väldigt duktig och ibland har hon förälesningar om just flickor och adhd. Du kan säkert googla om henne och ta kontakt med henne.

vidare finns det en organisation som hetter Attention. De har också en hel del info och en del biliga förälesningar. Där igenom kan du träffa andra föäldrar med samma problem.

föräldrartelefonen finns också där cosionomer och psyhologer med lång erfaranhet svarar.

Jag hoppas att ni får den hjälpen som ni behöver.

Comment

Working...
    X