Announcement

Collapse
No announcement yet.

Är jag deprimerad?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Är jag deprimerad?

Har under senaste tiden skrämt upp mig själv med depressions och bipolär sjukdom's symptom och skulle bara vilja veta om jag borde söka upp hjälp för en professionell potentiell diagnos, eller om jag bara är ledsen och borde låta det vara.
    Under framförallt helger så brukar jag (sedan några månader tillbaka) känna mig extremt nere. Inte på den nivån att jag har tycker jag är värdelös eller grumlar på självmord, men på den nivån att jag inte vill göra någonting, känner mig ledsen för ingen anledning alls, och gråter i frustration när jag inte förstår vad det är som får mig att känna mig så dåligt. Jag distanserar mig från mina vänner för att jag inte kan förklara för dem varför jag inte är mig själv ibland, och sen ligger jag bara där och undrar om det skulle vara värt det att sova bort dagen fast än jag vet att jag kommer må dåligt över att ha slösat bort min fria tid.

Jag går från att vara glad, lättsam och med ett tankesätt som ser möjligheter och potential, till att vara nedstämd och hopplös, rastlös men utan viljan att göra någonting.

Jag vill inte vara sjuk, men det skrämmer mig att jag kanske är det. Det känns inte rätt, borde en människa fungera så här? Är det normalt, är det bipolära humörsvängningar, eller är jag till och från deprimerad? Borde jag kolla upp detta, eller vänta och se om det slutar att upprepa sig? Skulle verkligen uppskatta någons åsikt. Svarar på frågor om det behövs.

Om det spelar någon roll så är jag 17 år gammal, och har aldrig misstänkt depression förut. Jag har aldrig upplevt något sånt här.

Låter helt klart som du är deprimerad det viktigaste är inte få en diagnos utan få hjälp komma ur depressionen. Ytterst sällan depresionn bar dyker upp sådär utan finns nästan alltid en bakomliggande orsak kan vara att man inte är sann mot sej själv tex inte står upp för sig själv och det man tror på, man låter andra styra över än, man gör saker för andra ska må bra el för andra tycker så inte för man själv vill. orsak nr två kan vara obearbetade trauman tidigare i livet. Låter inte som du är bipolär men är ingen expert. Tyvärr idag är depresion en av de vanligaste sjukdomarna men med rätt hjälp går det komma tillrätta med det. Så vänd dig till din vårdcentral el om du går i skolan kan du vända dig till sjuksystern. Säg exakt hur du mår var ärlig och kräv få terapi, inte massa mediciner utan terapi. Mediciner kan vara en stötta men de tar bara bort symptomen inte själva orsaken till ditt mående.

Comment

Working...
    X