Announcement

Collapse
No announcement yet.

Plötsligt stark förändring, ändrad personlighet?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Plötsligt stark förändring, ändrad personlighet?

Var inte säker på vilken del av forumet jag skulle skriva detta i men jag provar här.

Ända sen förra sommaren då jag gick in i en väldigt plötsligt och djup depression som varade några dagar efter en period av stark stress så har jag varit som en hel annan människa.

För att ni ska förstå bättre: i hela mitt liv innan dess så var kärleken och dess betydelse oerhört viktig för mig. Jag var väldigt romantisk av mig, älskade såna filmer, tänkte på hur allt skulle bli bättre när man hade en partner som älskade en. Den värsta tanken i mitt liv var tanken på att ingen skulle någonsin älska mig.

Men, under dessa dagar förra året då jag var praktiskt taget sängbunden och fick be min släkting ta hand om mig, så hade jag en hel del tankar som snurrade runt. Bland annat hur jag var arg på mig själv som tänkte såhär om kärlek, att det var det enda i mitt liv som gjorde mig lycklig. Jag var arg för att jag inte hade ett mer intressant liv med aktiviteter och intressen som skulle ge mig den glädjen jag saknade istället.

Och ända sen dess, då jag låg där och funderade detta så fylldes jag av märkliga känslor... och ända sen dess har jag gett blanka fan i om någon älskar mig eller inte.

Tanken på att leva ensam resten av mitt liv skrämmer mig inte ett dugg längre. Och det i *sig* ger mig ett slags obehag. Vad hände exakt dessa dagar som fick mig att bli så förändrad? Jag vet inte exakt hur jag ska researcha detta, om det var någon slags förträngning av känslor eller om jag faktiskt fysiskt i hjärnan blev så omkopplad att jag fick en sådan förändring.

Jag tänkte jag börjar på ett sånt här forum så ni kanske kan ge lite svar och en liten vägledning till hur jag ska får mer information.

Återigen lite ord från en totalt stupfull deprimerad kille. Kan det vara så att du fortfarande är deprimerad? Jag är tokdeprimerad och känner igen mig i dig. Tar du deopressiva tabletter?

Comment

Om jag förstår det rätt så har du en ångestproblematik i botten som du ätit SSRI för och även ångestdämpande medicinering? Äter du det fortfarande?

Vi människor har inbyggda försvarsmekanismer, att låta bli att känna något är en av dem. Så det kan vara så att din hjärna kapat vägarna till vissa känslor och tankar för att du ska överleva. Släpper känslor som kärlek och ambition. Kapitulerar och ger upp.

Du har tidigare gått i KBT? Kanske testa psykodynamisk terapi, gå djupare ned i ditt känsloliv och dina rädslor?

Troligen helt fel, men den där punkten då du helt slutade fungera kanske blev ett sätt att acceptera att du är mänsklig och att livet var dig övermäktigt? Oskyddad och i behov av hjälp. Punkten då försvarsmekanismen gick in för att skydda dig?

Jag är ingen expert, bara lite tankar.

Comment

Working...
      X