Announcement

Collapse
No announcement yet.

Depression med tvång eller OCD?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Depression med tvång eller OCD?

Startar en ny tråd för att se om jag kan nå ut till fler...

Undrar en sak; alla mina "depressiva episoder" har handlat om tanke-låsningar- tvångstankar. Känslan av att vara låst tankemässigt leder till panik och ångest. Ändå får jag diagnosen "blandat depression och ångest tillstånd"... Då undrar jag... Vad är skillnaden på mina tvångstankar och på tvångstankar vid OCD? Ingen har sagt att jag har OCD, men det känns ju som att det är just TANKARNA hos mig som påverkas. Är prognosen godare vid tvångstankar orsakade av depression och ångest-syndrom (i och med att jag alltid blivit 100 % återställd de tidigare 4 gångerna? ) än vid en OCD diagnos? Jag har inga tvångshandlingar eller nåt, bara löjliga tankefixeringar som inte släpper. Som dyker upp hela tiden, som en nervös åkomma. Någon som har koll på skillnaderna på Tvångstankar vid depression, och tvång vid OCD? Alltså, om mitt tvång är utlöst av något depressions relaterat, (hjärnans kemiska sammansättning är ur balans ur ett serotonergt perspektiv ), försvinner tankarna då när depressionen är hävd (när hjärnan har balans igen?)

Blev kanske rörigt, men hoppas någon kan ge sin reflektion över min frågeställning.

Tack på förhand. / RitaCa - Den repiga grammofonskivan
Working...
X