Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vem ärver om jag begår självmord?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vem ärver om jag begår självmord?

Hej,

Som rubriken lyder så undrar jag vem som kommer att få ärva mina pengar om jag begår självmord.

Om jag nu som ogift, ingen sambo och inga barn fick för mig att begå självmord utan testamente, vem skulle då få ärva det jag har på mitt sparkonto?

EDIT: Jag har en mamma och en storasyster.
    Last edited by m3lvin; 2016-06-29, 18:15.

Originally posted by m3lvin View Post
    Hej,

Som rubriken lyder så undrar jag vem som kommer att få ärva mina pengar om jag begår självmord.

Om jag nu som ogift, ingen sambo och inga barn fick för mig att begå självmord utan testamente, vem skulle då få ärva det jag har på mitt sparkonto?
    Dina föräldrar och eventuella syskon.

Comment

• RoughTimes
      RoughTimes commented
      Editing a comment
      Om båda är i livet och du inte skriver testamente så, ja... då ärver båda dina föräldrar dig. Men om det nu spelar roll för dig vem som ärver så skriv ett testamente. Lever båda dina föräldrar och du vill att bara den ena av dem ska ärva, då måste du upprätta ett testamente.

M E N..... jag vet att det inte har med saken att göra och att det inte är vad du frågar efter, men jag mår illa av att svara på sådana här frågor med den utgångspunkt som du har som om det var vilken fråga som helst. Jag vet noll om dig och din situation och kan därmed inte ha några direkta synpunkter... men i alla fall så vill jag säga en gång för alla.... sök hjälp FÖR DIG SJÄLV och behåll dina pengar och använd dem själv för att leva och förgylla det enda och så förtvivlat korta (även om du inte kortar ner det ytterligare) liv som du har begåvats med.

Ta hand om DIG!

• m3lvin
      m3lvin commented
      Editing a comment
      Jag vill inte att min pappa ärver mina pengar jag har arbetat för, eftersom jag tycker att han varken förtjänar dem, eller min uppmärksamhet.

Jag har redan sökt hjälp men jag får ingen tid hos psykologen. De gav mig en hel del tabletter och slutade kontakta mig. Jag har väntat på hjälp så otroligt länge. Jag pratar inte om månader, utan år. Flera års väntan på hjälp och jag är bara 20 år gammal. Det är inhumant att behandla någon som behöver hjälp på det sättet. Inte undra på att många ungdomar mår psykiskt dåligt och tar livet av sig.
      Last edited by m3lvin; 2016-06-30, 01:32.

• knet99
      knet99 commented
      Editing a comment
      Tyvärr så måste man ligga på för att få hjälp vilket är svårt när man mår dåligt. Testa ungdomspsyk, vårdcentralen, vuxenpsyk och vad annat du kan komma på. Och kontakta dem igen och igen tills de (förhoppningsvis) ger dig den hjälp du behöver.

Du är i en del av livet då det är svårt för många och då extra djävligt för vissa, som dig. Även om det troligen handlar om en svår period som kommer att passera så är det svårt att se något ljus längre fram.

Du är viktig och förtjänar att få hjälp. Jag hoppas verkligen att du kommer att få det.

Dina föräldrsr ärver dig. Om de är döda ärver din syter dig. Så om någon av dina föräldrar är i livet kommer inte din syster ärva dig alls. Dock kan du testsmentera en del av pengarna till din syster men inte allt dina föräldrar har rätt till sin del enligt lagen.

Sen måste testamrntet vara bevittnat mm för att gälla, så går inte bara skriva en.lapp där man skriver xxxxx ska ha xxxx kr.

Comment

Working...
    X