Announcement

Collapse
No announcement yet.

Anmäla eller inte anmäla läkaren

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Anmäla eller inte anmäla läkaren

Varit hos läkaren på den mottagning jag ska få terapi, när vi satt vid henne skrivbord såg jag att ett häfte låg framme med någons namn och adress det var ett skattningsformulär ang bipolär. Tänkte inte på det förens jag gått att va fan där ligger papper helt uppe med någons uppgifter mitt framför ögonen på mig. Tänkte göra en anonym anmälan till ivo men de kollar inte upp sådana utan man måste tala om vem man är. Då jag varit i psyksvängen mycket vet jag hur dessa människor inom vården är och jag är rädd för att om jag anmäler kommer jag straffas genom att inte få tid el flyttas bakåt i kön hela tiden. Är inte så sugen på riskera det när jag äntligen fått in en fot. Men samtidigt känner jag att det är inte ok att de lämnar viktiga papper med folks personuppgifter framme mitt framför ögonen på andra klienter.

Mitt råd: släpp det helt. När vi inte mår bra är det ännu viktigare att välja våra strider.

Troligen upptäckte läkaren detta själv när hon senare tittade ner på bordet.

Om det gnager dig alltför mycket kan du göra något mindre drastiskt än en anmälan. Tex i förbigående nämna det för läkaren nästa gång utan att låta anklagande. Risk finns förstås att du då "kopplas ihop med något obehagligt". Andra sätt att anonymt nämna saken finns säkert (även om det inte blir en riktig anmälan utan mer ett påpekande).

Om det var jag skulle jag släppa det.

Comment

Hade absolut inte gjort en anmälan men kanske sagt till läkaren att det känns lite obekvämt att du kunde se andras uppgifter.

Comment

Kommer säkert träffa henne igen och då kommer jag nog ta det med henne, värsta jag vet när de slarvar med sånt. Sen att hon är dryg bitch gör ju att man definitivt hade viljat trycka ditt henne Ska gå i terapi för sömnproblem så mår inte psykiskt dåligt så energi för fighter har jag. Men denna fight ger jag upp tänker på mig själv först försökt länge få hjälp mot mina sömnproblem och vill ju inte sabba chansen till hjälp. Hon har redan ett litet horn i sidan till mig, hon gillar tydligen inte folk som vågar säga vad de tycker och som vågar ifrågasätta läkare och deras behandlingsmetoder. Tur det inte är hon jag ska ha terapi med

Comment

Originally posted by Fågeln Fenix View Post
          Sen att hon är dryg bitch gör ju att man definitivt hade viljat trycka ditt henne Ska gå i terapi för sömnproblem så mår inte psykiskt dåligt så energi för fighter har jag.
          Bra att anonyma anmälningar inte accepteras

Den som anser sig ha ett legitimt klagomål och vill anmäla en yrkesperson, dvs. på andra och mer sakliga grunder än att man gillar att trycka dit någon, den bör rimligen kunna stå för både sin anledning till att anmäla, såväl som sina formuleringar.

Comment

Tycker det ochså men inom psyk anser jag att man borde kunna få anmäla anonymt då bestraffningar inte är jätteovanligt

Comment

Såg du vad för namn det stod på pappret? om inte finns det väl inget att anmäla? Personligen hade jag sagt till läkaren direkt när jag var där.

Comment

men jisses, chilla.
                såg och minns du namn och personnummer på pappret? nä? well, dåså.

Comment

Personen som fyllt i lappen hade fruktansvärd dålig handstil snudd på oläslig så nej kunde inte se vad för namn vederbörande hade uppgett och försökte inte heller, hade jag sett personnummret hade jag tagit reda på namn och adress och ringt upp vederbörande och berättat. Anl till jag inte sa något var inte förens efteråt jag insåg vad jag hade sett. Hammnade i diskussion med läkaren så koncentrerade mig på det. Men ska ta det nästa gång vi ses. Jag är inte en sådan som kan vara tyst speciellt när det kommer till psyk på gott och ont.

Comment

Som sjuksköterska måste jag säga att det är ett big no no att ha andra patienters personuppgifter liggande framme sådär.
                    Inte ens annan personal som inte har med patientens vård att göra får ta del av patientens uppgifter/journal.

Ibland har det hänt att det råkat komma med ett papper gällande en annan patient i en patients journal och det skrivs då en avvikelse på detta just eftersom den personal som råkar se den inte har med den fellagda patientens uppgifter att göra.
                    Om jag skulle råka klicka fram fel patient från en beläggningslista på datorn kan jag åka dit på det eftersom den patienten inte var "min".

Jag skulle nog inte anmäla händelsen men påpeka att jag inte vill se sådana handlingar liggande framme nästa gång jag kommer och definitivt inte att mina handlingar ligger till beskådande. Och jag skulle vara på min vakt med hur man verkar hantera detta framöver.

Det är oerhört viktigt att man som vårdpersonal sköter sånt här på rätt sätt så att patienten kan känna sig trygg.

Comment

Working...
                    X