Announcement

Collapse
No announcement yet.

DBT - Dialektisk beteendeterapi

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• DBT - Dialektisk beteendeterapi

...är något som min psykolog och psykiatriker pratar om att jag borde testa, tydligen. Generellt tycker jag att dom har varit dåliga på att säga vad deras uppfattning av min problematik är, de har aldrig sagt typ att "Ja, du är ju då deprimerad...", bara nämner det hela tiden så det vet jag ju att jag är. Även en ångestproblematik (någon nämnde GAD någon gång), mycket självmordstankar, en vilja att följa dom och även självskadebeteende + allmän förvirring om vem jag är.
    DBT verkar ju mest vara för borderline? Någon med erfarenhet av DBT? Värt att prova?

Jag har själv ingen erfarenhet om DBT men om du inte har tillräckligt med kunskap inom det området kan jag länka till en hemsida som du kan läsa ifrån. Kanske kan det hjälpa dig att förstå lite bättre varför de vill att du ska börja med DBT.
    What hurts the most is that the memories I used to hold so close to me are now the memories I wish I could forget.

Comment

Var mer ute efter någon som har personlig erfarenhet men tack ändå har redan läst om det lite grann.

Comment

DBT är främst för borderline och människor som har problem med kontroll. Det behöver inte betyda att man exploderar utan kan vara att lära sig dra i handbromsen helt enkelt. Vid självskadande, bulimi, aggressiva utbrott osv. Din beskrivning låter ju rätt borderline-ig. Oavsett funkar det ju på andra saker som sagt själv går jag i MBT.

Comment

Kräv att du gör en ordentlig utredning på dig. När dbt kom förrut så var det de med borderline som den var utformad till för i första hand men har visat sig vara effektiv även inom andra områden, så inte bara till för de med borderline. Men det har blivt känt som borderlinebehandling. Tyvärr har jag ingen personlig erfarenhet av den terapimetoden. Hoppas någon annan här kan svara mer om hur de upplevt behandlingen mm.

Comment

Working...
          X