Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vågar inte byta terapeut

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vågar inte byta terapeut

Vet inte vad jag ska göra. Har gått i terapi i ett år, veckovis.
    Jag vet inte om det är vanligt känna som jag gör vid terapi. Därför behöver jag råd. Vågar inte berätta hur jag känner det för terapeuten.
    Varje gång jag ska iväg för terapi får jag ont i magen. Trodde det skulle gå över efter ett år, men det har det inte. Efter terapin mår jag sämre än innan jag gick dit.
    Då kanske ni undrar varför?
    Jag går i terapi för att försöka må bättre. Få bättre självförtroende, självkänsla och dämpa ångesten.
    När jag väl sitter där mitt emot terapeuten så känns det som att han/hon inte bryr sig. Jag kanske känner fel, men det händer flera gånger att terapeuten sitter och gäspar.
    Jag har fått det bättre ekonomiskt tack vare sjukersättningen, och vill försöka lägga undan lite till sparkontot som jag inte kunnat förut(levt tidigare på sociala). Terapeuten tjatar om vad jag ska göra med pengarna. Säger att jag vill spara då det är bra utifall något skulle ske. Terapeuten tycker att jag inte ska göra det(sagt det upprepade gånger).

Jag har under detta år varit på några ställen för att komma ut bland folk. Inte trivts på flera då det nästan bara varit förståndshandikappade personer där. Terapeuten förstår inte varför trots att jag försökt förklara hur jag mår på sådana ställen. Sagt att jag inte vet om jag också är förståndshandikappad(enligt utredningar är jag minst normal begåvad), men terapeuten förstår inte hur jag kan känna så. Det försämrade då mitt självförtroende och hälsa rejält. Åt inte mat på flera dagar. Ville inte leva. Nu har jag äntligen hittat en plats jag trivs med vanliga människor. Äter mycket mer än jag gjort på flera år. Gick tidigare ner i vikt då jag åt väldigt lite. Visserligen gått upp ett par kilo, men det gör inget. Jag har fått ju fått matlusten tillbaka.

Men nu har tydligen terapeuten fått plötsliga minnesproblem då jag får samma frågor varje gång.
    Vi har inget att prata om överhuvudtaget. Sitter mest tyst och jag tittar runt i rummet för att försöka få tiden att gå fortare.
    Är det tänkt att vara så här av att gå i terapi?

Byt terapeut!
    Om du inte känner dig trygg med den och bara får ont i magen av att gå dit ska du sluta gå dit.
    Dessutom: vad f-n har terapeuten med dina pengar att göra?
    Det är en jättebra tanke av dig att vilja spara lite, det visar att du tänker framåt.
    Konstig terapeut som inte inser det...

Comment

Byt terapeut direkt. När du väljer ny terapeut ha gärna en del frågor färdiga när du ringer runt som tex

Hur jobbar ni här?

Vilken inrikting jobbar ni med, kbt, psykodynamisk, osv?

Om jag skulle behöva medicin, finns det läkare kopplat till er eller är det något jag får ta via min vc?

Har ni erfarenhet/jobbat tidigare med personer som har dåligt självförtroende/självkänsla, ångest och hur jobbar ni med det?

Vad kostar det? (om du söker privat)

Om det visar sig att jag ev behöver mer hjälp än som framgår vid första mötet finns de resurser här såfall och hjälper ni mig att söka denna hjälp om ni inte har resuserna?

Kan den du pratar med inte svara på ovanstående frågor, ring annan mottagning

Begär ochså ett första möte förutsättningslöst där du får känna efter hur det känns med terapeuten (ovanligt att man får inom vanliga vården dock)

Man ska bli stärkt av terapi inte tvärtom, ta tex självkänsla något som är väldigt enkelt att stärka och de flesta klienter brukar märka skillnad positivt ganska snabbt om de får rätt terapi/terapimetod. Så byt direkt, du behöver inte ens förklara varför du byter terapeut det är din rättighet

Comment

Tyvärr så är en del terapeuter väldigt lata och en del inte speciellt smarta. Jag hade tex en som antecknade flitigt men var mest för att få tiden att gå, han läste aldrig igenom vad han skrivit och var alltid helt oförberedd nästa gång. Så jag fick också samma frågor eller att han glömt vad vi bestämt gången innan.

Byt terapeut. Jag vet är på ett sätt "tryggt" att behålla den man har, även om fungerar dåligt. Och nästa kan ju vara ännu sämre.

Men om du inte byter så kommer inget att ändras. Att byta ger ändå chansen att du träffar någon bra, någon som verkligen bryr sig och lyssnar.

Och kom ihåg att du inte gjort något "fel". Terapeuten ska vara proffset som vet att hantera olika situationer. Som vet när ska sluta pusha när märker du inte vill. Som läser igenom anteckningarna innan går in i rummet och sätter sig framför dig. Du är inte den som ska vara proffset, du är den som bett om hjälp av ett proffs.

Comment

Jag måste också säga byt! Med utropstecken och allt vad det innebär. Samtidigt så vet jag alldeles för väl hur svårt det är. Jag har suttit i lite samma sits två gånger, med två helt olika psykologer. Den ena hade jag till och med bett om då kbt:n verkade ha nått sin pik och jag behövde prova något nytt. Psykodynamisk psykoterapi tänkte jag! Men jag fick en stel karl som jag aldrig klarade av att öppna upp mig för. Och som inte riktigt lyssnade. Den andre lyssnade för mycket. Sådär så jag blev nervös och fyllde tystnaden med svammel. Där fick jag aldrig motfrågor eller råd, hon bara satt tyst och mm:ade. Båda två fallen drog jag ut på avskedet trots att jag borde ha släppt taget så fort jag insåg att det inte var rätt. Jag ville inte såra någon. Men ibland så ska man tänka på sig själv, inte på andra. Och detta är ett sådant tillfälle. Lycka till

Comment

Tack för allt stöd .
            Tack vare er vågade jag säga till terapeuten att jag skulle vilja byta. Men det gick tyvärr inte så bra. Fick frågor som varför, och sa till mig att det inte finns möjlighet att byta. Jag försökte säga att vi inte har något att prata om. Fick då frågan om vad jag vill prata om med terapeuten. Terapeuten började se lite obekväm ut tyckte jag.
            Gick därifrån och sa att jag inte kommer tillbaka.

Comment

Det är jättevanligt att byta. Att det inte klickar. Personkemi är alltid viktigt oavsett om det är ens kollegor, terapeut, bästa vän eller flickvän. Tycker du är grym!!

Comment

Tyvärr råkat ut för det själv flera gånger, att terapeuten inte riktigt klarar att man pratar om själva terapisituationen. Och då tyvärr faller in i sin roll som privatperson och inte tar det så bra….

Du var modig och gjorde rätt. Men jag tycker att du ska ta upp det med din läkare att du behöver terapi men att ni inte fungerade så bra ihop. Undvik direkt kritik eftersom läkaren och terapeuten kanske känner varandra eller ser sig som "kollegor". Utan ta det mer indirekt "Olika personer passar med olika, och vi två fungerade dåligt tillsammans där jag är just nu, ingens fel. Finns det inte någon möjlighet att få byta till någon annan som det förhoppningsvis fungerar bättre med?".

Först om läkaren verkligen frågar och verkar bry sig så får du kanske säga att du kände terapeuten lite växlade mellan oengagemang och att ge förslag som du kände inte är rätt för dig. Och att terapeuten inte riktigt lyssnade när du försökt förklara varför du inte vill bli ihopklumpad med en speciell kategori människor. Att vill mer känna dig som de flesta andra och vara en del. Nå fram till livet.

Läkaren kommer troligen att säga att du ska gå tillbaka och försöka reda ut det med terapeuten. Förklara då att du försökt många gånger, att det inte känns som en framkomlig väg.

Bara lite lösa tankar, jag vet ju inte exakt hur det är för dig. Och jag är ingen expert.

Comment

Går du på någon psykiatrisk mottagning? Så fall finns det en läkare kopplad oftast till mottagningen som Knet skriver vänd dig till hen, hjälper inte det har de en chef man kan vända sig till folk. Finns det andra mottagningar du skulle kunna söka till? Ibland funkar det bara inte med den terapeut man har det är jätteviktigt att en patient/terapeut relationen fungerar och att du som patient märker att du gör framsteg i måeendet. Jag brukar säga till folk som går i terapi och som klagar på att de fortfarande mår lika dåligt som när de började att att har du inte märkt positiv skillnad i ditt mående efter 3 månader byt terapeut eller terapimetod ibland kan kemin stämma men den behandlingsmetod terapeuten använder sig av är fel för dig tex. Du är där för få hjälp, får du inte hjälp så är det din rätt att tala om det. Om läkaren säger ochså att det är omöjligt att byta fråga varför? Vill du veta mer om dina rättigheter mm inom vården ring IVO (inspektionen för vård och omsorg) de vet vad som gäller mm.

Comment

Working...
                  X