Announcement

Collapse
No announcement yet.

Terapeut talar om att misstänka autism/aspberger efter enbart två träffar?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Terapeut talar om att misstänka autism/aspberger efter enbart två träffar?

Jag har letat terapeut ett ganska bra tag och har nu träffat ytterligare en terapeut i två bedömningssamtal. Vi har alltså inte påbörjat någon terapi.

Jag har berättat för henne att jag träffat drygt 10 terapeuter före henne och en del i anledningen är dels att jag fortfarande sörjer den förra terapeuten på grund av att den terapin inte fick något korrekt avslut. Det har också varit så att jag fått välja terapeuter med mindre erfarenhet då jag inte kan betala fullt arvode och då har jag känt att de inte varit tillräckligt professionella eller förstått mig tillräckligt väl och jag har därför avslutat kontakten efter bedömningen.

Den terapeut jag gick hos i några månader hade många års erfarenhet och talade aldrig något om att hon misstänkte någon diagnos. Inte heller har skola eller andra påtalat något sådant. Jag har även gjort test online, även om de inte är helt vetenskapliga, och där har inget indikerat på autism eller aspberger.

Denna terapeut menade att hon rekommenderade mig att göra en psykiatrisk utredning och baserar alltså detta främst på att jag träffat många terapeuter innan henne. Hur är detta ens möjligt? Hon är alltså själv inte psykiatriker.

Dessutom borde det väl isf vara någon annan av dessa drygt 10 som skulle ha kommit med samma besked. Jag blev både förvirrad, arg och ledsen eftersom jag redan kämpat så med att finna terapeut och nu är det ännu en som det antagligen inte blir något med.

Är det någon här som varit med om liknande? Jag funderar nu såklart om jag ska gå dit igen, hon talade inget om hon ansåg att jag ändå skulle gå kvar hos henne eller om det inte är aktuellt längre. Hon gav mig dock en ny tid för att diskutera just detta kring psykiatrin.

Jag anser att det delvis är ett angrepp utan grund och ett uttalande hon inte borde gjort efter så kort tid.

Gå ditt och fråga henne vad hon grundar det hela på vad har hon sett hos dig som gör att hon misstänker dessa diagnoser? Hon kan ju inte grunda det enbart på du träffat många terapeuter. Så fall lider jag av samma diagnoser

Comment

Working...
    X