Jag har letat terapeut ganska länge och därmed sett alla möjliga former av väntrum, mottagningsrum, inredningar, sätt att lägga upp ett samtal osv.
Jag själv t ex tycker det är mycket negativt att vara på ett mottagning som delas med flera andra terapeuter. Att man ska dela väntrum med andra och att man stöter ihop med klienten före.
Det har inte med social fobi eller något sådant att göra utan helt enkelt att jag vill ha en lugn och fridfull plats där jag kan känna mig betydelsefull för den timmen jag är där. Hur ser ni andra på det?
Jag kan även hos vissa tänka att stolar och bord är illa placerade. Som exempel var jag hos en terapeut där mottagningsrummet var ett hörn i ett större konferensrum. Det var visserligen trevligt inrett, bekväma möbler osv men det störde mig. Det var såklart inget avgörande utan andra saker fick mig att sluta men hur tänker ni andra här om sådant? Påverkar mottagningsrummet er?
Många är ju helt hänvisade till mottagningar i anslutning till vårdcentraler och det kan kanske ses som ett "lyxproblem" att tänka på hur mottagningen ser ut men sådana mottagningar ser jag som de allra sämsta. Alltså utifrån vad de är gjorda för, samtal kring känsliga ämnen.
Just på VC finns ofta t ex en radio med musik/reklam som definitivt kan vara stressande för vissa. Mottagningsrummet är inte speciellt inrett för samtal. Nu har jag inte hamnat i ett sådant läge själv men tycker det är under all kritik när mottagningsrummet ser ut så.
Är det andra saker som ni andra här lägger märke till eller som kanske fått er att gå vidare och söka annan terapeut?
Comment