Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur orkar man?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hur orkar man?

Ny här. Läst flera trådar och blir ledsen att vi är så många som mår så här dåligt.

Jag tycker livet är meningslöst. Tycker inget är kul dag ut och dag in. Har vänner, familj med sambo och barn och ett bra jobb. Dessvärre en olidlig ekonomisk situation, funderar om det kan vara den enda anledningen till att jag mår dåligt.
    Har kämpat sen barnsben med inre demoner som får mig att känna mig värdelös som människa. Dessa känslor får jag bort ibland men de återkommer sen med större kraft. En del kanske bottnar i svek från föräldrar i ung ålder och senare i livet av andra. Är jag överkänslig? Tar jag det för hårt? Jag vet inte och egentligen spelar det inte så stor roll för att jag mår dåligt oavsett. I detta blir jag totalt handlingsförlamad så att vardagliga saker knappt funkar. Allt bara förfaller och jag bryr mig inte längre.

Finns det något du kan göra rent praktiskt för exv. din ekonomiska situation? Nu vet jag inte hur den exakt ser ut eller vad som är problemet... men oavsett vilket problem det än gäller så går det faktiskt att göra bättre. På ett eller annat sätt.

Comment

Jag har kämpat med mina ekonomiska problem i några år så krafterna börjar sina. Kan inte annat göra än att betala på och som värst bli föremål för utmätning vilket jag är livrädd för.
      Dessa djupa destruktiva tankar och perioder finns hela tiden men kommer med full kraft varannat år där jag bara ser döden som utväg. Som nu. Har försökt ta livet av mig när jag var yngre. Jag bara känner mig värdelös och misslyckad på så många plan.

Comment

Är skuldsanering något för dig månne? Har du kollat vad som krävs för det?

Att leva under stark ekonomisk press är oerhört svårt och betungande och jag hoppas att du sökt all tänkbar hjälp. Skuldsanering är inte lätt, det krävs (om inte villkoren har ändrats sedan jag hörde dem omtalas sist) fem år på "existens minimum". Men därefter så är du fri!

Comment

Har förstått att jag inte kvalificerar mig för det utan klarar av skulderna på säg 4-5 år men med livet som insats. Det tar man inte hänsyn till.
          Sen är detta inte mina enda problem i livet därav orkar inte mer. Det är för mycket som tynger mig och de negativa tankarna och rösterna vinner varje dag. Hela tiden. Vill bara gråta.

Comment

Missförstår jag dig, eller är det så att du faktiskt har sambo och egna barn, vänner och dessutom ett bra jobb (med bra lön?)?

Vad upplever du då själv skulle behövas för att du skulle må bra/bättre?
            Last edited by RoughTimes; 2016-11-13, 21:35.

Comment

Ang ekonomon så kan du vända dig till kommunen för få hjälp med att göra upp en bra budget som funkar, se över dina abbonemang mm. Ska finnas vid alla kommunkontor denna hjälp. Har du gått i terapi för prata om sveken mm? Sådant kan sätta spår i en och påverka en hela livet om man inte får möjlighet att berabetta det.

Comment

Originally posted by RoughTimes View Post
                Missförstår jag dig, eller är det så att du faktiskt har sambo och egna barn, vänner och dessutom ett bra jobb (med bra lön?)?

Vad upplever du då själv skulle behövas för att du skulle må bra/bättre?
                Det stämmer. Har allt ovanstående men mår ändå skit. Nästan än mer ologiskt men så här det sett ut sen tonåren...trots att jag haft det ok periodvis vad gäller faktorer runt omkring. Därför har utomstående svårt att förstå mitt mående. Visst ekonomin får ju mig att ta det där sista steget eller tanken att nu skiter jag i allt. Har ingen aning vad som hjälper. Har gått i terapi två gånger, senast två år sen. Det hjälper liksom inte.

Comment

Originally posted by emil i lönneberga View Post
                  Ang ekonomon så kan du vända dig till kommunen för få hjälp med att göra upp en bra budget som funkar, se över dina abbonemang mm. Ska finnas vid alla kommunkontor denna hjälp. Har du gått i terapi för prata om sveken mm? Sådant kan sätta spår i en och påverka en hela livet om man inte får möjlighet att berabetta det.
                  Har redan pratat med kommunen. De tycker att jag bör klara av att reda ut detta själv. Mycket skulder men har koll på läget men ingen ork, och det är på gränsen med utmätning eller anmärkningar.
                  Har gått i terapi men lyckas inte lösa upp inre knutar, för stunden ja, men långsiktigt nej.

Comment

Det låter som att du har det väldigt tufft just nu och du beskriver att du får tankar på att ta ditt liv ungefär varannat år, stämmer det? Hur mår du däremellan? En ansträngd ekonomi kan få vem som helst att tappa kraft och lust. Du kan söka hjälp från olika fonder och det finns även en bok på biblioteket där alla fonder som man kan ansöka om finns. Borde finnas på nätet oxå. Har du respekt för pengar eller överkonsumerar du eller spelar?

Om du får starkare planer på att ta ditt liv så är det mycket viktigt att du tar kontakt med en psykiatrisk akutmottagning där du bor, du kan oxå ringa till Vårdguiden och prata och få råd men även 112 och begära jourhavande medmänniska eller en präst.

https://mind.se/sjalvmordslinjen/

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-o...ankar/?ar=True

https://www.svenskakyrkan.se/jourhav...FeLPcgodB40APA

Comment

Originally posted by Chris... View Post
                      Det låter som att du har det väldigt tufft just nu och du beskriver att du får tankar på att ta ditt liv ungefär varannat år, stämmer det? Hur mår du däremellan? En ansträngd ekonomi kan få vem som helst att tappa kraft och lust. Du kan söka hjälp från olika fonder och det finns även en bok på biblioteket där alla fonder som man kan ansöka om finns. Borde finnas på nätet oxå. Har du respekt för pengar eller överkonsumerar du eller spelar?

Om du får starkare planer på att ta ditt liv så är det mycket viktigt att du tar kontakt med en psykiatrisk akutmottagning där du bor, du kan oxå ringa till Vårdguiden och prata och få råd men även 112 och begära jourhavande medmänniska eller en präst.

https://mind.se/sjalvmordslinjen/

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-o...ankar/?ar=True

https://www.svenskakyrkan.se/jourhav...FeLPcgodB40APA
                      Ungefär så. Oftast händer det något som utlöser den onda spiralen. Däremellan mår jag inte tiptop, det gör jag aldrig. Är väl känslig och det tar över många gånger. För att slippa vara det så stänger jag av känslorna periodvis men då kommer det ju tillbaka med besked.
                      Jag spelar inte, missbrukar inte, lyxkonsumerar inte. Har pga dåliga beslut hamnat i denna helvetiska ekonomiska härva. Fonder är nog mer för personer som inte har det bra ställt, och så ska det vara. I mitt fall är inkomsten ok men utgifterna överstiger de med stor marginal.

Comment

Det är lite det som är problematiskt med mitt mående. Att leva i ett svart hål trots att man har det ok.

Comment

Jag förstår dig. Jag har haft ångest o depressioner i mer än 20 år och har tänkt på att avsluta allt varje dag i ca 2 år nu. Jag har en fantastisk tjej sen 1 år ca som nog är den mest stabila o normala tjej jag nånsin haft. Hon vill gifta sig, skaffa barn och annat som dom flesta vill. Hon är dock betydligt yngre än mig o jag vet inte om jag kan ge henne allt men ändå stannar jag kvar. Jag är sjukskriven och har en ansträngd ekonomi men har större möjligheter än dom flesta att bli en höginkomsttagare. Jag har en fin bostad, mat på bordet och ett stort umgänge om jag hade orkat men trots allt detta så dras jag med kraftig ångest, depressioner, självmordstankar och och jag isolerar mig och har även derealisationsproblem sen nästan 9 år tillbaka. Psykisk ohälsa finns överallt och det enda vi kan göra är att kämpa för att överleva.

Comment

Originally posted by Chris... View Post
                            Jag förstår dig. Jag har haft ångest o depressioner i mer än 20 år och har tänkt på att avsluta allt varje dag i ca 2 år nu. Jag har en fantastisk tjej sen 1 år ca som nog är den mest stabila o normala tjej jag nånsin haft. Hon vill gifta sig, skaffa barn och annat som dom flesta vill. Hon är dock betydligt yngre än mig o jag vet inte om jag kan ge henne allt men ändå stannar jag kvar. Jag är sjukskriven och har en ansträngd ekonomi men har större möjligheter än dom flesta att bli en höginkomsttagare. Jag har en fin bostad, mat på bordet och ett stort umgänge om jag hade orkat men trots allt detta så dras jag med kraftig ångest, depressioner, självmordstankar och och jag isolerar mig och har även derealisationsproblem sen nästan 9 år tillbaka. Psykisk ohälsa finns överallt och det enda vi kan göra är att kämpa för att överleva.
                            Kunde inte beskrivit min inre känsla bättre. Att trots allt det man har så mår man ändå dåligt. Det hänger inte ihop med det man har för min del. Jag har kämpat så länge att jag inte har krafter att kämpa längre.

Comment

Det är just den felaktiga uppfattningen om att har jag bara det och det så kommer jag må bättre. Så funkar det tyvärr inte. Iallafall min hjärna. Just nu är det ekonomin som knäcker mig totalt på köpet.

Comment

Working...
                              X