Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur sluta röka??? Det är min hälsa det handlar om.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hur sluta röka??? Det är min hälsa det handlar om.

Jag behöver hjälp. Om kvällarna har jag ett röksug. Jag vill röka. Jag bor själv och har inga barn och därför tillåter jag mig själv att röka. Jag känner att jag är destruktiv för jag tillåter mig själv att röka trots att jag inte bör göra det för det är farligt och man kan få cancer. Jag vill verkligen inte utsätta mig för detta men ändå gör jag det. Jag har provat nikotin tuggummin men det verkar jag inte tåla. Det är liksom inte alls enkelt att sluta. Min pojkvän tillåter mig göra det och han gör det inte men han är inte emot det heller. Min samboex som jag bodde med sa att han inte tolererade det och jag rökte aldrig nästan förut. Men sedan den relationen tog slut så har jag varit singel till och från och har haft förhållanden men jag har känt friheten att röka och göra vad jag vill. Min hälsa är inte bra för jag gör det. Jag vet inte hur jag ska kunna sluta. Hur gör jag? Någon som har slutat som vet hur svårt det är som kan ge mig tips? Någon sa till mig använd en penna...men det fungerar inte på mig. Skulle bli tacksam om någon kunde ge mig flera tips. Tack!

Just nu känner jag mig äcklad av att jag precis rökte. Mår dåligt över detta beteende. Varför?
    Last edited by T_16; 2016-03-25, 18:59.

Hej T_16!

Det bästa sättet att bryta en ovana är att vara målmedveten. Mål och vilja är a och o.
    Du nämner den kända faktorn att man kan få cancer men förutom det så kommer det sätta spår på dina tänder, nedsätta din kondition då din syreupptagning försämras och lämna dig med ett växande beroende som gör att du slipper ta itu med din ångest så länge du har ciggen. För jag antar, även om jag inte vill, att röksuget finns där och har funnits där av en anledning. Eller har detta möjligtvis något med dina tidigare relationer att göra och en viss känsla av frihet? Detta förbud som ditt samboex tidigare la på dig? Rätta mig om jag har helt fel.

Hur som, du är redan på god väg. Du vill sluta och även fast du inte känner att du kan det i nuläget så är du medveten om att det inte är bra för dig. För mig, personligen, hjälpte det med stödet av andra men jag behövde finna motivationen inom mig. Trots allt så är det inte för andras skull du ska sluta, utan för dig själv.
    Jag började med att sätta upp mål. Minska antalet cigg från xxx om till xx. Sätt ett datum. Lägg dig tidigare om kvällarna eller sysselsätt dig med annat. Släng ciggpaket och tändare. Fixa ett (hälsosamt) belöningssystem. Känn dig duktig. Prata om det. Som med alla andra mål, fråga dig själv: Vad vill jag uppnå, när, varför och hur?

Det kommer vara svårt och det kommer gå upp och ner. Om din rökning nu beror på någon form av ångest eller annan problematik så föreslår jag att du tar itu med det.
    Fråga dig själv varför du har ett behov att röka till att börja med och varifrån det kommer. Varför om kvällarna? Beror det på rastlöshet eller för mycket att tänka på?
    Finn dina personliga mål, din motivation, vilja och anledning till att sluta. Ta ett snack med din pojkvän om dina tankar och låt honom veta att du behöver stöd i detta eller också hjälp med att sätta gränser eller mål. Det kan vara svårt på egenhand.

Lycka till!

Mvh,
    dontbother
    Last edited by dontbother; 2016-03-26, 16:19.

Comment

Working...
    X