Announcement

Collapse
No announcement yet.

Snälla ät inte gris!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Snälla ät inte gris!

Som grisar lever i europa och andra länder är inget att vidrigt! Detta är intelligenta, känslomässiga djur som sätts från tidig ålder i burar så små att dom inte ens kan vända sig om. Det är ett avskyvärt brott vi gör och alla som konsumerar och inhandlar griskött har sin del av skulden. Visst finns det grisar som sköts på ett bättre sätt men i slutändan behöver människor inte äta gris för att överleva, det är tvärtom skadligt för vår hälsa.

Bryr man sig nu inte om djuren, bry dig om dig själv! All deras frustration och hopplösa känslor sätter dig i köttet. Vilken du sen stoppar i dig...så snälla tänk lite

Är det gris eller menar du kött överlag?

Tyvärr tror inte jag på det där och har inget dåligt samvete för att tillhöra toppen på näringskedjan!

Allt handlar om lagom och rimligt. Svenskarna har ätit griskött sen hur långt tillbaka som helst. O medelivslängden är ganska hög om man mäter internationellt sätt. Så jag förstår inte varför det skulle vara mer skadligt för hälsan än den skiten vi andas in från luften varje dag.

Har ingen fakta eller så.. men det är betydligt farligare för hälsan att passera ett övergångställe..

O det där med att grisen bor i en bur och inte kan vända sig.. De är väl olagligt idag som djurhållning. Dock inte fågel. Exempelvis hur ägg produceras..

Fast det händer att man får sätta suggan i bur för att hon inte ska bita sina egna kultingar eller lägga sig på dem under den tiden kultingarna diar.

Men absolut kan vi diskutera mat och hälsa. Exempelvis spannmål och genmodifikation tillsättande av toxiner (besprutning) och övergödning.. Eller fiskpinnen som transporteras till andra sidan jorden i form av fisk och kommer tillbaka hit som fiskpinne. CO utsläpp i gigantiska mått.

Vatten på flaska som transporteras, fast att vi har bra vatten i kranen.

O vårt välstånd beror inte på industrialiseringen utan snarare ett effektivt jordbruk.. på gott och ont..

Så vad ska vi äta då som inte är hälsofarligt.. Svamp? säger bara millisieverts

O vildsvin.. hur är läget där?

Comment

Visst finns det det ställen i världen som inte är de bästa ur djursynpunkt, men det kan vi som konsumenter påverka genom köpa kött från länder med bra djurhållning eller köpa lokalt kött, så i stället för att vegetarianer/veganer försöker skuldbelägga oss kött ätare lägg krutet på att försöka få tex stora matkedjor att tex bara köpa in kött som kommer från djur som fått leva ett bra liv och som blivit slaktade humant mm. Jag tex kommer aldrig sluta äta kött älskar kött, dock är jag noga med att kolla varifrån köttet kommer ifrån och köper inte kött från länder där jag vet att djuren får lida. Och som vargen skriver inte bara kött industrin som är fel.

Comment

Ja asså allt hälsofarligt i sig kan vi diskutera tills gryningen. Jag tror mer att det har psykiska/känslomässiga effekter på oss. Utöver det är ju vetenskapen överens att rött kött ökar kolesterol och är en bov för hjärtsjuka. Jag tro med att inom varje människa finns en sida som älskar allt levande och som lider där nere i det tysta. Tynger ner oss. Ja asså jagar man o dödar vildsvin med respekt ser jag inget fel i det.

Comment

Jag själv är inte vegan eller veg. Men av moraliska skäl väljer jag bort gris och t.ex burhöns. I Sverige har man väl relativt bra djurhållning men deras situation är fortfarande vedervärdig. I t.ex Danmark är det katastrof bokstavligen. .

Comment

Stygga vargen skrev så bra (igen) att egentligen finns inte att tillägga..

Kan bara bekräfta han nämde om luften vi andas..

I lägenhet..där vi inte har centraldammsugare använder vi dammsugaren som...slår sönder det ofarliga dammet till livsfalig finfördelat sk microdamm som passerar den "värdelösa" finfilter och sprids i överrallt i lägenheten..dammet är så finfördelat

att det passerar från lungorna direkt in i blodet...men kommer aldrig ut

.

Det andra luftomsättning är otillräcklig i många lägenheter trots krav från Boverket

minst 50 % omsättning...CO2 halt max 1000 PPM...CO2 är inte farligt men skjuter bort syre i luften

Varför luften känns så Friskt ute?? jo CO2 halten ligger mellan 350 - 400..

medan många har 1500 - 2000 inne..eller mer

Det andra luften plusjoniseras inne av många orsaker..ex när luften slår mot plast/metallytor mm

.Har själv mätt Flöde..radon..CO2 på hundratals lägenhet, med oacceptabel resultat..

Comment

Ok som sagt det finns hur mycket skit som helst i vår värld som sakta dödar oss. Men vi kan välja hur vi behandlar andra djur. Kanske vi förtjänar detta helvete som vi under generationer utsatt andra för.

Vad är en central dammsugare?

Comment

Ok som sagt det finns hur mycket skit som helst i vår värld som sakta dödar oss. Men vi kan välja hur vi behandlar andra djur. Kanske vi förtjänar detta helvete som vi under generationer utsatt andra för.

Vad är en central dammsugare?

Comment

Ja asså jagar man o dödar vildsvin med respekt ser jag inget fel i det.

Ät alla sorters lokalproducerat kött, gärna från frigående betesdjur på småskaliga gårdar, så får du bra kvalité och god smak på det du äter. Jaga, och ät, därutöver gärna vildsvin, hjort, älg och what-ever om du har möjlighet till det.

Men varför plåga de som varken har ekonomi, eller egna jaktmarker, nog för att köpa top-of-the-line-produkter genom att försöka ge dem dåligt samvete? Bättre med danskt griskött som tillagas i hemmet från grunden än ständig (över)konsumtion av halv/helfabrikat som "danska hamburgare"..

Människan är allätare och devisen att man kan äta allt, men inte alltid och inte i obegränsade mängder.... dvs. "lagom av allt" fungerar utmärkt som rättesnöre för de allra flesta friska människor och även för deras barn.

//RT.

Comment

Jag lider inte av att det finns djur som lider för jag vet att jag gör vad jag kan för att köpa kött som kommer från bra producenter, jag försöker köpa ekologiskt, men som rough times är inne på finns det de som inte alltid kan välja utan pga ekonomiska anl får ta det kött som är billigast som inte har råd att köpa tex ekologiskt mm. Men ju fler vi är som köper bra kött och eko varor ju mer kan vi påverka så att alla har råd med bra produkter.

Att äta kött i lagoma mängder är inte hälsovådligt, det som är häsovådligt är att äta kött som blivit processat tex färdiga hamburgare, lasagne tillverkad på fabrik bara att värma i micron osv. Gör man egen lasagne, hamburgare mm på kött man tillagat själv är det inte hälsovådligt. Det är inte köttet som är felet utan hur det processas.

Comment

Mycket ämnesglidning här..det är djurens välmående, och givetvis våran som borde vara central. Att säga att de flesta (som ni antyder) inte har råd att konsumera rättvist är skrattretande i ett land som Sverige. Lyxen flödar här. Floder av det. Folk kan bokstavligen tigga sig till pengar här som folk o andra länder kan leva på. Griskött är billigt och det är flottigt och gott. Ju billigare märke desto hemskare har djuret levt antagligen. Det passar våra frossande Egon utmärkt. Att djuren plågas skitsamma vi är ju på toppen av näringskedjan eller hur. I nästa liv kanske det blir på botten av den för man saknar respekt

Comment

lyxen flödar?????? Säg det till de som tex lever på socialbidrag eller de som blivit utförsäkrade och som inte har rätt till socialbidrag. Eller den ensamstående mamman som jobbar dubbelt för få det gå runt ekonomiskt för hon råkar tjäna 5 kr mer än vad gränsen säger om socialbidrag och därmed inte har rätt till hjälp. När jag var sjukskriven fick jag ut ca 4500 kr i månaden efter skatt inte ens min hyra täcker det och då bor inte jag i något lyxhem eller i 5 rums lägenhet utan en tvåa i ett område som inte har hög standard och som räknas som getto. Utan hyresbidraget hade sociala fått hjälpa mig. Och då pratar vi om 10500 kr imånaden isammanlagt nte mycket över när hyran e betald. Flytta till något billigare? Finns inget billigare i den stad jag bor i min hyra är ganska standard för en tvåa och flytta till mindre läg ja men lever du på soc så räknas hyran in och bidraget minskar med exakt den summa hyran minskar. Detta är tyvärr vardag för många. Visst finns det lyx men de är få som verkligen lever lyxliv. Sen skrev inte jag att de flesta lever så de inte kan köpa bra kött eller eko mat utan att det finns de som gör det viss skillnad mot att de flesta gör det. När man lever på existensminium kan faktiskt skitna 5 kr här och där avgöra om man får äta sig mätt varje dag eller bara 25 dagar av månaden

Comment

Jag förstår inte varför de som inte har pengar inte lever vegetariskt, då det både är billigare samt nyttigare än dåligt kött?

Comment

Perlan 86

Centraldammsugaren blåser avluften ut ... utanför huset så att mickrodammet (som är farligare än tobaksrök) Inte bli kvar inomhus...Dom flesta idag vistas stor del inomhus

förutom att vi sover där...

Comment

Så om man är fattig har man inte rätt att få nytja av tex köttbullar, hamburgare el vad man nu gillar i kött väg? är det inte vettigare att de som har mer pengar väljer sätta krav istället för själva köpa billigt kött för de är snåla.

Vet många som är rika som skiter i vad kött mm kommer ifrån för de vill inte betala mer än vad de behöver, de värsta som ser till att kött industrin ser ut som den gör är inte att visa inte har råd att välja kött utan välbärgade som inte bryr sig för de vill spara några enstaka kr

Comment

Working...
                              X