Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vill bli av med kilon och hitta motivationen

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vill bli av med kilon och hitta motivationen

Jag har alltid varit mullig. Det känns som det är något jag aldrig kommer bli av med. Men efter nyår i år slutade jag med godis och allt onyttigt som jag proppade i mig innan. Och jag gick ner 9 kilo! Sen åkte vi utomlands i ett par veckor och sen har ju sommaren varit så jag har gått upp 3 kilo igem Jag hatar verkligen min kropp och vill inte se ut såhär. Jag avskyr att visa mig naken framför min sambo och jag undviker det helst om jag kan. Visa mig i bikini är så fruktansvärt hemskt! Jag vill hitta motivationen till att träna och bli en person som jag trivs med och som jag känner mig bekväm med... Just nu känns det som jag aldrig kommer komma dit. Jag känner mig som en fet flodhäst..

Någon som känner igen sig? Hur hittar ni motivation till träning?

Tacksam för alla tips och råd!

Att känna sig ful eller fet eller likande är nog något som alla har känt någon gång i livet.

Du beskriver att du har en sambo, varför tror du att han är tillsammans med dig? varför skulle han vilja ha sex med dig om han inte tänder på dig?

Jag upplever att det mesta som skrämmer oss är våra tankar, en tanke är alltid en tanke och bara för att det är en tanke så betyder det ju inte att det är sanning?

Om du börjar med att skriva ner allt du har ätit under en hel vecka så kan du lätt se vart det är de felar, oftast äter vi större portioner än vad vi egentligen ska även fast vi äter nyttigt.

Alla kan gå ner i vikt, även om man varit "mullig" som du beskriver det, allt handlar om att hitta ett hållbart sätt att förhålla sig till maten på. oftast så håller vi oss hela veckan sedan trycker vi i oss saker på helgerna bara för att man "ska unna sig" försöka att dra ner på det är en period tills du känner att ditt självfötroende går upp.

Problemet som jag upplever i dagens samhälle är att alla ska se så bra ut och vara så smala, du måste hitta ett sätt för dig att tycka om dig själv och även begära att få bekräftelse av din sambo som du ska acceptera och ta emot inte skjuta bort och säga "det tycker du ju inte alls" för innerst inne blir du ju glad när personen säger så, eller hur?

Comment

Att känna sig ful eller fet eller likande är nog något som alla har känt någon gång i livet.

Du beskriver att du har en sambo, varför tror du att han är tillsammans med dig? varför skulle han vilja ha sex med dig om han inte tänder på dig?

Jag upplever att det mesta som skrämmer oss är våra tankar, en tanke är alltid en tanke och bara för att det är en tanke så betyder det ju inte att det är sanning?

Om du börjar med att skriva ner allt du har ätit under en hel vecka så kan du lätt se vart det är de felar, oftast äter vi större portioner än vad vi egentligen ska även fast vi äter nyttigt.

Alla kan gå ner i vikt, även om man varit "mullig" som du beskriver det, allt handlar om att hitta ett hållbart sätt att förhålla sig till maten på. oftast så håller vi oss hela veckan sedan trycker vi i oss saker på helgerna bara för att man "ska unna sig" försöka att dra ner på det är en period tills du känner att ditt självfötroende går upp.

Problemet som jag upplever i dagens samhälle är att alla ska se så bra ut och vara så smala, du måste hitta ett sätt för dig att tycka om dig själv och även begära att få bekräftelse av din sambo som du ska acceptera och ta emot inte skjuta bort och säga "det tycker du ju inte alls" för innerst inne blir du ju glad när personen säger så, eller hur?

Comment

Annis92, det Vertebralis skriver stämmer, sedan har jag märkt att kanske tjejer i synnerhet men också folk i gemen gör det lite på "fel" sätt, givet att man vill använda träning till att förändra sig eller må bättre eller vad det månde vara. Inget sätt är så klart helt fel egentligen, därav citationstecknen.

Det viktigaste vid träning är imho att (1)må bra fysiskt och (2) hitta träning som man iaf kan stå ut med om inte verkligen gilla. Varför? Du kan inte träna något eller på ett sätt som tar sönder dig, du måste hålla, också på längre sikt, därav (1). Eftersom det här med viktnedgång/uppgång kräver en slags livsstil (du blir inte klar vips och slutar, då blir du ju för smal eller för fet eller för otränad igen) så måste man också helt enkelt både regga ett visst antal träningsminuter per vecka och också lyckas göra det på ett bra sätt. Kvantitet och kvalitet. Ingen normalt (eller onormalt) funtad person klarar av att nå mål (och mål kräver då både kvant. och kval.) då man tränar något som man hatar, eller starkt ogillar.

Du ska därför leta upp den roligaste (eller mest uthärdliga) träningsformen för dig till att börja med. Om den blir tråkig, byt! Och så kan det fortsätta, det är normalt! Vi människor är för kortsiktiga för att ha viktnedgång bara som belöning, det tar för lång tid helt enkelt. Hitta därför en träningsform du står ut med och träna den. Belöna dig själv inte bara med endorfinerna som utsöndras, utan kanske också någon liten (inte stor!!!) söt munsbit efteråt.

En annan grej många gör fel: Försök inte gå ner i fett-vikt, försök istället att gå upp i muskel-vikt. Alltså bränn inte kalorier som sjutton och typ svält dig själv (om du förstås inte tycker att det är bästa träningen du prövat på), utan försök sansat och lååångsamt bli lite starkare dag för dag, kilo by kilo. Sen är kosten och självbilden kapitel för sig, och dessa saker sade jag ingenting om här, de kan andra bättre.

Lycka till!

Comment

jag har försökt skapa en träningsgrupp där vi kan gå tillsammans och peppa varandra =)

du får gärna lägga till mej på facebook om du vill, jag ger inte upp trots dålig respons på detta är på gymmet nu i snitt iaf två gånger i veckan från inte alls okey det blir lite choklad här och där men vadfan. caroline schanning heter jag, bor i stockholm man ser ju inte var folk bor här men man kan ju peppas på andra sätt oxo =)

tror viktigaste är att aldrig ge upp när man faller dit igen, bara upp påt igen! alla missar, alla faller i fällan efter godsaker hacka inte på dig själv utan fortsätt att se att du klarade faktiskt av att gå ner hela 9 kilo det är fantastiskt =)

Comment

Är det någon som har några bra tips på hur man kan komma igång med sin träning?

Comment

Working...
            X