Announcement

Collapse
No announcement yet.

Viktnedgång

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Viktnedgång

    Hur gör ni för att gå ner i vikt?



  • #2

    Du har ju fått en del svar redan, i tråden


    http://www.terapisnack.com/topic/bantning-kalorier


    Det är högst individuellt hur går ned i vikt. Vi är inte alla lika. Det första att slå ur huvudet är "quick fix", att skulle finnas något piller eller sådant. Det är bara att glömma.


    Och även om fick vissa protester i andra tråden, så om inte är den där som klarar att träna varje dag i en timme eller mer, så är väldigt svårt gå ned i vikt med ökad motion om samtidigt fortfarande äter onyttigt eller stoppar i sig chips, godis och kakor.


    Sedan är olika vad utgår ifrån. Vissa har hela sitt liv ätit väldigt osunt men har en kropp som förbränner bra, så om bara slutar med godis, kakor, läsk och annat som inte är "riktig mat" så rasar de i vikt. Jag kan säga att det räcker inte alls för en sådan som mig. Men vissa har tur, de kan fortsätta stoppa i sig vilken mat som helst bara de slutar med icke-mat. Menar inte att är lätt, men är ändå ett mindre steg än många måste ta.


    Andra börjar äta nyttigare, slutar med snabbmat, och rasar i vikt. För de har också en bra grundförbränning men som inte klarade det stora kaloriintaget. Men om bara äter "normalt" så förlorar överflödiga kilon.


    Har en vän som förlorat nästan tio kilo på att minska det med kakor och sötsaker och att bytt ut en måltid om dagen mot sådan Nutrilett eller liknande dryck. Men annars äter frukost och det andra målet mat som vanligt.


    Rätt många som "försökt allt" men kanske inte har karaktären att äta sallad eller träna varje dag i timmar, har lyckats med LCHF. Om det beror på att egentligen äter mindre för att storknar om äter så fet mat eller om något magiskt med fet mat låter jag vara osagt. Men är ändå så att för många så har det fungerat.


    Även RAW FOOD har fungerat bra för många. Inte så populär som LCHF av förklarliga skäl, LCHF är "mer likt" den skräpmat vi alla älskar i att är tillåtet med fett, så lättare stå ut


    Är väl lite generellt så också, att ibland är det inte metoden i sig som gör skillnaden. Utan att fokuserar på sig själv och tar tag i sin tillvaro. Så därför kan den mest långsökta metod fungera för vissa. Så är kanske bra vara lite ödmjuk, att inte tro att bara för en metod fungerade för en person, så fungerar för alla.


    "Kan" vara så med 5+2-metoden, att egentligen inte handlar så mycket om de där "fastedagarna" utan att "skärpt sig". Men kanske är det något magiskt med 5+2, jag vet inte. Det är i alla fall så att rätt många har blivit hjälpta av det också.


    Det viktiga är att du hittar ett sätt som fungerar för dig. Jag skrev lite om min metod i andra tråden, egentligen så tog jag mycket inspiration av LCHF att inte vara rädd för fett och att minska kolhydraterna. Men slopade det att frossa i kött och animaliskt fett och mer fokus på grönsaker och rapsolja. Men med bregott eller creme fresh till, så extra gott och mer mättande.


    Sedan är det viktigt att komma ihåg att oftast så handlar viktnedgång om två saker. Det första är att gå ned och då krävs ju att inte inta lika mycket som kroppen förbrukar, låta kroppen ta av reserverna vi har i form av fett. Vilket ofta betyder att kroppen skriker av förtvivlan. Min gör det, jag blir ofta sjuk när jag ska skärpa mig med maten. Psykosomatiskt, men ändå verkligt i form av huvudvärk, rinnande näsa och annat. Kroppen skriker vill inte vill inte vill inte. Men om hittar en metod att minska utan det skriket, som passar dig, så är ju rätt perfekt.


    Men andra steget är att behålla vikten sedan. Är viktigt att ha en plan för vad ska göra när nått målvikten. Viktväktarna och en del andra ser det inte som två olika saker, viktnedgången och att sedan behålla vikten. Är en "livsstilsförändring". Medans andra så är just en period av viktnedgång där sedan ändrar matvanor igen när nått målvikten. Och då gäller det att hitta en strategi så att behåller vikten. I mitt fall, om låter bli godis, kaffebröd och inte äter min kvällshamburgare så står min vikt stilla. Jag kan äta "normalt", behöver inte direkt tänka på vad jag äter.


    Inte för jag klarat det... har två gånger sista veckorna försökt ta kontrollen på allvar, båda gångerna blivit väldigt "sjuk"... och då är ju synd om mig, så behöver ju köpa....


    Jag är ingen expert, bara en som försöker hitta min väg och att följa den.


    Comment

    Working...
    X