Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bantning = kalorier.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bantning = kalorier.

    Hej alla som räknar kalorier, jag undrar vad är ni för kön och ålder och hur mycket kalorier käkar ni? promenerar ni något också? hur mycket har ni gått ner Om ni har gått ner något?



  • #2

    Jag gick först ned 10 kg på att "äta lite bättre" och 2-3 snabba promenader per vecka, 3-5 km. Motion är bra för hälsan och hjärnan, men tyvärr så är inte motion nyckeln vad gäller viktnedgång. En sådan promenad förbränner knappt en halv fralla med smör och ost. Och det där om att man förbränner efter att man rört sig är en seglivad myt.


    Så det är maten som är nyckeln. Och för att gå ned så krävs ett underskott. Jag gick i nästa etapp ned 27 kg på ungefär ett år. Tror jag låg på ungefär 1200 kcal om dagen om stillasittande (troligen lite mer än 1200). Om motionerat den dagen så åt jag mer (ofta en kycklingklubba eller grillad kotlett efter träning).


    Min nyckel till framgång var isolering och enformighet. Och så någon magisk kraft jag tyvärr tappat (gått upp 17 kg igen ). Jag levde på Findus frysta grönsaker som jag wokar hastigt så blir lite knaprigt och gott. I rapsolja men kanske en klick Bregott på tallriken, eller blandat med Cream Fresh (speciellt om svamp i så är gott dra ut smaken med Cream Fresh).


    Jag jobbar hemma ifrån min soffa och är periodvis inte så social. Lite av ett skäl det fungerade, för så fort jag är med andra så ska det ju ätas. Och jag är en självlögnare utan like, så om då "tvingats" ära utanför min plan så ljuger min hjärna ihop att lika bra se denna dagen som förlorad och starta om i morgon. Och går och köper en stor hamburgertallrik. Alltid samma visa, som ett ekorrhjul.


    För att inte blint stirra på kilona så vägde jag mig på min Wii Fit. För då ser man kurvan och blir mindre viktigt hur mycket väger dag för dag (skiljer ju beroende på vätska och hur full magen är). Så länge kurvan lutade nedåt så visste jag att allt var under kontroll.


    Nu påstås det att av vissa att kalorier in/kalorier ut inte riktigt gäller. Att fet mat skulle på något magiskt sätt inte vara lika viktökande som samma kalorier för kolhydrater. Jag vet inte om sant eller inte, men kanske något du kan läsa på lite om.


    Jag är matmissbrukare, så har i stort sett inget hemma för då äter jag hela tiden. Inte ens mjöl, för då blandar jag smör, mjöl och socker till en mördeg och äter som godis. Turligt nog har jag rätt god karaktär när är i affären och är rätt lat gå ut och handla mat, så blir inga mängder av godis och annat. Utom då den där kvällshamburgaren.


    Sedan flera år så äter jag min Findus-brunch, dvs "nyttigt" på morgonen och under dagen. Men faller varje kväll. Betyder dock att jag äter otroligt mycket mer grönsaker än medelsvenson, något som är bra i alla fall.


    /knet99 (som nu går ned till sin lokala BK, men i morgon så... )


    Comment


    • #3

      Jag påstår att motion visst är en del av läsningen. Att gå 3-5 km 2-3 ggr per vecka är inte tillräckligt som förbränningsmotion och du i övrigt vaken tid i soffan och arbetar. dessa promenader behöver göras varje dag och därutöver riktig träning 2-3 per vecka då du arbetar på åtminstone 80% av maxpuls under 1 timmes träningspass.Mage och rygg är extra viktigt att träna. Med denna mängd träning ökar du kroppens förbränning av det du äter.

      Sedan bör du äta mkt grönsaker och rotfrukter. Laga portioner som är ca 80% i storlek av vad du lagat tidigare. Lägg mindre vikt på vågen och mer på måttbandet.

      Förr i tiden kunde en skogsarbetare är ca 4500 kalorier om dan utan att gå upp i vikt. Detta berodde på att de arbetade så mkt per dag.

      Balanserad vikt= intag av energi minus energi du förbränner med motion.


      Lycka till med att förbättra ditt förhållande med din kropp och själ.


      Comment


      • #4

        www.kostdoktorn.se - enough said


        Jag äter lågkolhydratskost. Jag är 26, man, och relativt vältränad, men jag kan baserat på vad jag läst om och själv upplevt med kosten (ätit i 2-3 år nu, vet ej exakt) se fördelarna även för tex en överviktig kvinna som vill tappa några kilon. Och det handlar till 80-90% om kosten, inte att träna hårt och svälta sig samtidigt.


        Ät inte socker/kolhydrater. Det höjer och sänker blodsockret och triggar hunger. Vänj kroppen vid att få så gott som all energi från fett istället så kommer man äta sig mätt på stabilare mat, man håller sig mätt längre och får inte sug på skit som socker faktiskt är - beroendeframkallande skit som vi inte är skapta för att äta i såna enorma mängder som man gör.


        Socker, läsk (även "sockerfri" skitblask), all ris, pasta mm, bröd går bort.


        Följ råden och utforksa kostdoktorn.se och glo lite videos där samt läs så utlovar jag ett liv av högre kvalitet - sanna mina ord!


        http://www.kostdoktorn.se/lchf - lite introduktion


        https://www.youtube.com/watch?v=9Hy737EuL-o - en fantastiskt bra och förklarande föreläsning


        Väl mött


        Comment


        • #5

          Med det sagt är träning såklart viktigt och man bör träna och röra på sig, särskilt om man lever ett till stor del stillasittande liv som många gör nuförtiden... Men fokus måste vara på kosten för att man ska lyckas.


          Comment

          Working...
          X