Announcement

Collapse
No announcement yet.

ångest mat

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ångest mat

    nu är jag så trött på dethär!

    Är inte spec tjock egentligen men tror att jag är det pendlar mellan 53- 56 kg upp och ner hela tiden. (170 lång)

    Men saken hör till den att jag nästan alltid har perioder när jag hetsäter. Ex var så sugen på keso...nyss ätit ett helt stort kesopaket + jordgubbar och lite nötter, (är egentligen fortfarande hungrig)

    fick därför panik nu och tänker hoppa över middagen. Såhär är det alltid blir sugen hetsäter får hemsk ångest!

    Var egentligen bortbjuden på middag men ställde in nu eftersom jag klämt i mig ett helt paket keso. Vad fan ska jag göra håller alltid på såhär blir så trött på mig själv.


    Sedan tror jag alltid att min omgivning tycker att jag är fet och ful och tjock har hela tiden massa konstiga tankar, snälla tips någon?



  • #2

    Hej mandan!


    Det är inte bra att hets äta eller bunkra som det heter när man inte äter på länge & sen äter igen, då man typ "slänger" i sig för att man är så hungrig. Håller man på så så mår kroppen dels inte bra & sen går man upp i vikt tids nog. Så helst regelbundna måltider med lagomland portioner, tre huvud mål & två mellan mål, eller vad man ska säga. Då mår man bäst.


    Det var inte min mening att det skulle låta som en predikan, eller en regel, sorry för det ;P


    /Tass


    Comment


    • #3

      hej Mandan låter inte bra. som generalsnutetass så är det bästa att äta enligt den modelen.

      Sedan hur ofta väger du dig. Du ska veta att man pendlar 2kg upp och ner om dagarna. beroende på krops vätska och vad man heltenkelt har stopat i sig. Dt bästa man kan göra för att kolla vikten är att väga sig en gång i månaden vid en regelbunden tid och dag.

      Så tycker du inte ska oroa dig över att du pendlar i vikt.


      "Sedan tror jag alltid att min omgivning tycker att jag är fet och ful och tjock har hela tiden massa konstiga tankar"


      låter som dåligt självkänsla eller självförtroende. tycker inte det låter som du är fet eller tjock på något sätt, när det gäller din vikt och längd så. kan inte svara på det fula men tror inte du är det heller . Sedan så kan man inte behaga alla som man säger så tänk inte så mycket på vad andra tycker om dig. dinna vänner skiter nog i om du är tjock eller small. Försök att bygga på dit självförtroende istälet Försök hitta dem sakerna som du gillar med dig själv och inte dem som du ogilar.


      Ta hand om dig

      /somename


      Comment


      • #4

        Min ätstörning började precis som du beskriver det och idag har jag levt med detta helvete i 21 år. Du är nästan underviktig så du är inte tjock på långa vägar. Eventuellt behöver du få hjälp med din självkänsla eller om du kan jobba på det själv men den behöver absolut stärkas och med tanke på din vikt så känns det som du kompenserar överätande med att dra ner på maten så du hamnar i en negativ cirkel. Antingen skulle jag rekommendera dig att söka hjälp hos terapeut eller om du känner att du själv kan jobba med din självkänsla och med att börja äta regelbundet. Jag är duktig på att ge råd och jag vet vad man ska och bör göra men jag vet hur svårt det är att verkligen göra det eftersom jag själv inte lyckats för att jag är för rädd för att släppa kontrollen och ta emot den hjälp och göra de förändringar som krävs för att jag ska kunna bli frisk. Det kanske är lättare om det inte gått så långt som med mig. Jag är idag min ätstörning och vet inget annat eftersom jag varit sjuk största delen av mitt liv. Jag vill inte vara sjuk men jag vågar inte heller bli frisk. Kasta inte bort livet som jag gjort och låt maten ta över ditt liv för det är inget liv.


        Comment


        • #5

          Tycker också att du verkar ligga i underkant på vikten i kombination längd!


          Men den här så kallade omgivningen som kallar dig en massa olika.... Vilka är dessa?


          Comment


          • #6

            Har alltid varit så osäker på mig själv hela livet vad gäller utseendet. Är så otroligt utseendefixerad och så osäker på hur jag ser ut. Och ja jag vet att jag egentligen inte viktmässigt betraktas som vidare tjock men känner mig skitful! väger mig ca 4 gånger om dagen om jag väger över 55 kg går min värld under och hela dagen är förstörd känns det som!

            Och jag vet precis som du beskriver vad jag ska göra och inte göra ändå så kan jag inte låta bli att många gånger göra tvärt emot. Tränar och äter supernyttigt så det går till överdrift och i bland hetsäter jag i stället och så rullar det på.....hör sj hur korkat det låter


            Sedan är jag i ett förhållande som nog heller inte är så optimalt och stärkande för min självkänsla han vet vilka problem jag har med vikten och självkänslan ändå kan kommentera så klumpiga saker som jag hakar up mig på fast och tar åt mig av fast han egentligen kanske inte menar något elakt. EX: " sluta fjanta och ät mer kolhydrater, du blir ändå inte smal av att äta som du äter. Eller jag har opererat brösten men är besviken för tycker de blev för små, här om dagen klagade jag på att dom var för små och mina lår för stora , och jag sa att jag skulle vilja stoppa in mitt fett från mina lår i mina bröst, så de blev större. Hans svar på det var "jaha ska du göra det nu också då kommer du juhe bli snygg, och då vill du juhe inte vara med mig." I bland känns hans kommentarer som ett slag i magen, fast jag vet att jag är fjantig..


            Känner dessutom att min osäkerhet påverkar mina relationer med andra människor är svårt med kompisar tänker alltid konstiga tankar att folk nog inte tycker om mig att dom tycker att jag är si och så... Så har inte så många vänner känner mig ensam så vill inte göra slut med min pojkvän heller för jag klarar inte av att vara ensam,

            Har dessutom många gånger hört att folk i bland tycker att det är jobbigt att vara med mig eftersom jag är en sådan perfektionist ska alltid äta nyttigt hela tiden, träna ha fina kläder osv ... men dömer absolut inte andra som inte gör som jag avundas många istället hur man kan klara av att ha en mer avslappnad livssyn.


            Comment


            • #7

              Har alltid varit så osäker på mig själv hela livet vad gäller utseendet. Är så otroligt utseendefixerad och så osäker på hur jag ser ut. Och ja jag vet att jag egentligen inte viktmässigt betraktas som vidare tjock men känner mig skitful! väger mig ca 4 gånger om dagen om jag väger över 55 kg går min värld under och hela dagen är förstörd känns det som!

              Och jag vet precis som du beskriver vad jag ska göra och inte göra ändå så kan jag inte låta bli att många gånger göra tvärt emot. Tränar och äter supernyttigt så det går till överdrift och i bland hetsäter jag i stället och så rullar det på.....hör sj hur korkat det låter


              Sedan är jag i ett förhållande som nog heller inte är så optimalt och stärkande för min självkänsla han vet vilka problem jag har med vikten och självkänslan ändå kan kommentera så klumpiga saker som jag hakar up mig på fast och tar åt mig av fast han egentligen kanske inte menar något elakt. EX: " sluta fjanta och ät mer kolhydrater, du blir ändå inte smal av att äta som du äter. Eller jag har opererat brösten men är besviken för tycker de blev för små, här om dagen klagade jag på att dom var för små och mina lår för stora , och jag sa att jag skulle vilja stoppa in mitt fett från mina lår i mina bröst, så de blev större. Hans svar på det var "jaha ska du göra det nu också då kommer du juhe bli snygg, och då vill du juhe inte vara med mig." I bland känns hans kommentarer som ett slag i magen, fast jag vet att jag är fjantig..


              Känner dessutom att min osäkerhet påverkar mina relationer med andra människor är svårt med kompisar tänker alltid konstiga tankar att folk nog inte tycker om mig att dom tycker att jag är si och så... Så har inte så många vänner känner mig ensam så vill inte göra slut med min pojkvän heller för jag klarar inte av att vara ensam,

              Har dessutom många gånger hört att folk i bland tycker att det är jobbigt att vara med mig eftersom jag är en sådan perfektionist ska alltid äta nyttigt hela tiden, träna ha fina kläder osv ... men dömer absolut inte andra som inte gör som jag avundas många istället hur man kan klara av att ha en mer avslappnad livssyn


              Comment


              • #8

                Kan du definiera vad du äter när du äter "supernyttigt"? Och man bör INTE äta 6 ggr om dagen, som en del föreslåt - max 4 födointag per dag, om kroppen ska kunna lära sig hålla sin blodsockerkontroll själv.


                Och vad/hur tränar du?


                Comment


                • #9

                  frukost gröt på 1 dl havregryn 1 dl kesella 2 msk bär

                  lr smothie.


                  Lunch massor av sallad ca 100 g protein.

                  mellis frukt pwo

                  Middag massor av sallad (grönsaker) 150 g protein.


                  I bland hoppar jag över frukost och kör periodisk fasta om jag känner att jag blivit för plufsig. Dricker massor av te och vatten under dagen. Är noga med att få i mig någon form av fett varje dag bestående av kokosfett, nötter lr avokado

                  varierar mina protinkällor med försöker mesta del att hålla mig till magert kött dvs kalkon, kyckling och fisk i bland blir det vegetariskt också ex tofu.


                  Träning: springer 2 mil i veckan som jag delar upp olika dvs i bland backintervaller i bland lugn löpning i bland långa pass osv vidare ser olika ut.

                  styrketränar ca 4-5 gånger i veckan.


                  Äter i stort sätt aldrig socker.


                  Comment


                  • #10

                    frukost gröt på 1 dl havregryn 1 dl kesella 2 msk bär

                    lr smothie.


                    Lunch massor av sallad ca 100 g protein.

                    mellis frukt pwo

                    Middag massor av sallad (grönsaker) 150 g protein.


                    I bland hoppar jag över frukost och kör periodisk fasta om jag känner att jag blivit för plufsig. Dricker massor av te och vatten under dagen. Är noga med att få i mig någon form av fett varje dag bestående av kokosfett, nötter lr avokado

                    varierar mina protinkällor med försöker mesta del att hålla mig till magert kött dvs kalkon, kyckling och fisk i bland blir det vegetariskt också ex tofu.


                    Träning: springer 2 mil i veckan som jag delar upp olika dvs i bland backintervaller i bland lugn löpning i bland långa pass osv vidare ser olika ut.

                    styrketränar ca 4-5 gånger i veckan.


                    Äter i stort sätt aldrig socker.


                    Comment


                    • #11

                      Enligt din matschema ser det ut som att man kommer ingenstans angående med vad man har för mål inom träning. Två mål är: bygga upp muskler (bulk) och går ner i vikt (deff, tyvärr något utav dessa är också lång- och kortsiktiga mål.


                      Angående med pendlande med din vikt är att man bli vätskefylld då man äter kolhydrater. Under träning förbränner du glykogenet/kolhydraterna som släpper de den vattenbindande förmågan och vattnet läcker ut i blodet. Vidare som urin eller svett.


                      Det finns mer info inom detta via nätet, det är bäst att kollar upp det. Samt prestationshöjare måste man göra uppehåll ifall kroppen har vant sig. Det tar ca 2 veckor tills kemiska ämne släpps ut ur i kroppen. Mer info via nätet.


                      Har för mig att du äter normal kost då vissa mat innehåller nästan lite smått av socker, alltså inte såå mycket som kladdkaka eller godis. Tycker att du har ett bra livsstil då jag ser vad du äter. Träning låter lite för mycket har jag för mig.


                      Comment


                      • #12

                        Jag skulle börja med att kapa bort 150 g protein rakt av och ersätta det med 75 g fett från smör och grädde. (Vill du att havregrynsgröten ska bli god kan du med fördel lägga i en del av smöret (2-3 msk) och grädden (en "skvätt") här, ta ungefär dubbla mängden salt som står på recepten, och inte för att det är nyttigt men inte heller märkbart ohälsosamt så gör ett kryddmått socker i gröten (inte på) att du har en gröt godare än ngnsin).

                        Sedan vet jag ju inte vad din smothie består av, men undvik frukt och se till att den blir så låg på kolhydrater som möjligt. Sedan skulle jag skippa mellisen, inte så totala kaloriintaget sjunker för dagen, utan äter man mkt fett och lite kolhydrater så är det inte viktigt att äta i anslutning före eller efter träning. Det ska till riktigt tung styrketräning innan man kan dra ngn större nytta av en liten dos fria aminosyror direkt efter passet. Ät gärna (om det inte känns äckligt) kött med mer animaliskt fett i, fast då från "gräsbetat" kött (både hälsosammare och mer djuretiskt). Idag ligger du på nära 5g protein per kroppskilogram, och det belastar dina njurar bl a. Eftersom du tränar en del kan du äta ca 50 g kolhydrater per dag för att få en bra mix av fettförbränning och glykogenförbränning i dina muskler vid träning, vilket ger både uthållighet och explosivitet för den träning du utför. Se bara till att kolhydraterna inte kommer från ngt som innehåller gluten (havregrynen på morgonen kan vara okej dock).

                        Lågintensiv löpning kan vara bra för att stärka kroppen att klara de hårdare passen, men annars är det högintensiv löpning som ger bäst resultat såväl konditionsmässigt som förbränningsmässigt. Att jogga i "samtalstakt" gör bara att man blir hungrigare utan att få så mkt högre förbränning (gäller även efterbränningen) och konditionen ökar nästan inte ett smack.

                        Äter du riktigt och inte går ned i vikt, så är det för att du (vare sig du tror det eller ej) hamnat på din idealvikt.

                        Nu ska man ju inte kasta sten i glashus, så jag kan erkänna att jag inte äter så värst optimalt. Jag skulle i stället behöva t ex dubblera mitt proteinintag från de ca 40 g/dag jag äter nu (växla över från en del av den höga fettandel jag äter idag) om jag ska komma upp i ett BMI på 20, vilket jag vill.


                        Kan tillägga att min flickvän är ungefär lika lång som du (1,72) och vi ska försöka få upp hennes vikt till ca 56 kg, genom mer protein och börja träna så kroppsvikten ökar. Både hon och jag väger för lite.


                        Comment


                        • #13

                          förmodligen vet man inte varför det är svårt att hålla sin motivation. Går upp eller ner i vikt. Emellanåt är det omöjligt att göra båda samtidigt, kroppen kommer slita ifall man tränar hårtintensiv. Högintensiv konditionsträning varannan dag kan räcka för normal träning.


                          Vid högintensivträning så förbränns mer glykogen i kroppen än vid lågintensivträning. Därför extra viktigt att du fyller på med kolhydrater efter att du tränat så inte musklerna bryts ner för mycket. Särskilt viktigt efter en längre träning.


                          Comment


                          • #14

                            Angående kost och vikt finns det många olika rön för hur man ska äta och inte.

                            Vad gäller mer fett i maten anser jag är mer nödvändigt för dig och din flickvän eftersom hon ska gå upp i vikt. och jag själv är jag inte så säker på att jag ska gå ner så mkt mer i vikt, då mitt bmi för tillfället ligger på 18,7 och min mens har försvunnit sedan ett år tillbaka.Dock vill jag inte gå upp i vikt heller.

                            Dock vill jag mer än gärna forma om min kropp mera ex mer fastare rumpa och mer definierade magmuskler.


                            Det jag tycker är jobbigt är mitt ätbeteende och kontrollbeteende vilket hör i hop med min kroppsbild.


                            Comment


                            • #15

                              Dock vill jag mer än gärna forma om min kropp mera ex mer fastare rumpa och mer definierade magmuskler.


                              Det är svårt att försöka hjälpa åt person som inte vet vad man vill göra.

                              Fett stimulerar inte proteinsyntesen, men fett i kosten krävs både för att leva, ha hälsan och för att bygga muskler. För lite fett i kosten innebär negativ påverkan på anabola hormoner, vilket i sin tur påverkar muskeltillväxten menligt.

                              Om du vill öka din muskelmassa och gå upp i vikt så fort som möjligt bör du också tänka på att inte lägga eventuella konditionspass samma dag som styrketräningen, detta då konditionsträningen negerar den muskelbyggande effekten av styrketräningen.


                              Jag ser att du ville har muskler så alternativet är att bygga upp det dvs. bulkar. Därefter i kortperioden går du ner i vikt, Deff.


                              Comment

                              Working...
                              X