Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mina tankar om vad träning betyder för mig.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mina tankar om vad träning betyder för mig.

Vad är träning? Vad betyder det? För de flesta är det bara för hålla igång kroppen och må bra, för andra är det ett sätt att få självförtroende. En del tränar för de har blivit tillsagda till det, för att gå ner i vikt eller upp. Men för mig är det mitt liv. Den följer mig i mitt själ och mina tankar vart jag än tar mig till, vart jag än jag befinner mig. Det jag utsätter min kropp för skiljer sig från normaltränade människa. Jag nöjer mig inte bara genom att må bra, jag påfrestar min kropp till en punkt där smärtan av att träna blir en upphöjd form av njutning.

Alla vi har olika mål med vårt träning, alla vi reagerar gentemot träning på olika sätt. Vi är alla unika med unika kroppar och vi ska inte lägga fokus på hur andra når sina mål. Vissa har svårt att bygga muskler, vissa har svårt att få den looken vi önskar och drömmer om. Det handlar så klart en del om vilken genetik du har fått. Det påverkar hur snabbt du reagerar på motion och träning. Hur din kropp responsar. Men det som påverkar din träning och utveckling mest av allt det är hur mycket hjärta och initiativ du lägger i det, hur mycket du är beredd att offra av ditt tid till det. Du kan säga att du inte kan få några fina magmuskler, att du inte kan gå ner i vikt, att du inte få större armar eller nåt liknande. Men problemet med de flesta av er är att efter ni har försökt och inte ser resultat så ger ni oftast upp! Det är så klart att ni inte når de nill vill nå för ni ger upp och samtidigt är rädda för att misslyckas. Men för att lyckas så måste man vara beredd att misslyckas flera gånger innan du lyckas. Det gäller allt här i livet. Du säger du inte kan räkna, inte kan läsa, det är klart att ni inte kan för ni inte har lagt tid på att studera.

Många utnyttjar tiden dåligt tillförhållande vad de utgör på gymmet. Tiden är absolut den viktigaste saken vi har, för tid är nåt du aldrig kan köpa tillbaka. Många tror genom att lyfta lite skrot på gymmet räcker för att nå sitt mål. För att nå ditt mål så måste du ändra ditt mentala fokus till träningen och hur du når dina mål. För den mentala biten är mycket viktigare nästan än själv träningen. Den mentala biten styr allt. Man kan väl säga så här att när du har ändrat din mentalitet och fokus till träning så lovar jag att kroppen kommer att ändra sig också, när din fokus ändras så tvingas kroppen också för förändring. För kroppen lyssnar på hjärnan och dina sinnen. När du t.ex står på gymmet med stången bakom nacken och du känner hur nästan rädslan av en rep till gör att du kollapsar och du vet att du inte klarar av att utföra mer. Det är det som man ska träna bort och bara fortsätta köra. Det är det som är den mentala biten som talar inte själva kroppen. Kroppen är inte trött, det är det psykiska som sätter stopp för dig.

Träna som du inte ser någon målgräns framför dig. Hitta, skapa din egna motivation till träning. Sök inte den från andra, se inte de från nåt annat. Se dig från dig själv och bygg den från den genom hur dina mål ser ut, ta vara på det. För tuffa tider varar inte förevigt däremot varar tuffa personer. Träning är inget tillofrån grej, nåt som bara är under passet du kör. Utan träning är nåt som börjar på morgonen när jag öppnar mina ögon tills när jag stänger igen dom på kvällen. Under tiden när jag inte befinner mig på gymmet så är det kosten i andra hand. Kosten är A-O. Kött bygger kött och äter du inte rätt så växer du inte heller. Inget är omöjligt med träning. Man kan om man vill, du får om du utför.

Det är aldrig försent att börja träna och ta hand om sin kropp. Vi har bara en kropp så se till att ta hand om den. Detta som jag har skrivit är bara lite tankar om vad träningen betyder för MIG. Hoppas ni som läste detta, ni som vill ändra era liv fick lite motivation och råd.

Och ni! Jag lovar er, framgång attraktivt. Lycka till.

Du har en poäng i att det gäller att verkligen bestämma sig. Det handlar lika mycket om det psykiska som om det fysiska, och för att uppnå långsiktiga resultat måste träningen bli en del av din vardag, den måste ingå i din livsstil. När man väl har bestämt sig och mentalt ställt in sig på att verkligen börja träna, och inte bara träna tillfälligt för att nå ett visst mål, kommer resultaten även att synas fysiskt inom en snar framtid. Träningen blir en lika naturlig del av ens liv som att borsta tänderna.

Men det du beskriver låter som besatthet. Besatthet av träning, av att pressa sig själv till den absoluta gränsen, av att se hur mycket kroppen (och psyket) klarar av. Du framställer det som att framgång inte kan nås förrän man helt har ställt om sig på träning träning träning. Visst, för många människor, t ex. elitidrottare och bodybuilders, är detta en livsstil och det är deras val och vardag. Men för oss andra handlar vardagen kanske mer om jobb, skola, familj, vänner osv. Det är praktiskt taget omöjligt att träna lika mycket och på samma nivå utan att något annat blir lidande.

Börjar man dessutom träna för att i första hand ändra sitt utseende, är det lätt att en sådan extrem livsstil du beskriver övergår i total kroppsfixering. Det är väldigt viktigt att se till att man tränar av rätt anledning - för att må bra. Jag tror inte man innerst inne mår bra om man är så pass fixerad vid träning att det är det enda man tänker på. Det handlar om att hitta en balans och känna efter av hur mycket just du behöver för att må bra. Det är minst lika viktigt att samtidigt inte låta det gå till överdrift, till den grad att det styr ens liv. Det är en väldigt tunn gräns, och ibland märker man inte ens att man passerat den. När träningen dessutom börjar influera kosten för mycket är man farligt nära att trilla ner i träsket.

Jag skriver detta utifrån egna erfarenheter. Det som började med regelbundna besök på gymmet 2-3 gånger i veckan för att få en snyggare kropp och bättre kondition, slutade med extrem ångest över ett missat träningspass, skev kroppsbild och till sist ätstörning.

Alla är vi olika, men jag tror stenhårt på att lagom alltid är bäst. Det är aldrig bra när någonting går till överdrift.

Comment

"Men för oss andra handlar vardagen kanske mer om jobb, skola, familj, vänner osv."

Absolut du har rätt, men som det står i rubriken , vad träning betyder för mig. Besatt av träning? Det är jag absolut. För det är det enda som betyder för mig. Jag vill lyckas. Och jag anser för att lyckas med nåt som kräver så mycket så behövs det uppoffringar av den skaran. Varje sten måste vändas, varje sten är värd att vändas för i slut ändan är det dom små framgångarna som målar upp hela bilden av sitt mål.

Man måste ge en anledning till kroppen att förändras. Kroppen är lurig, den säger till dig att t.ex "nu har du tränat 2-3 dagar i sträck, ta de lugnt nu idag. Vila". Men egenligen det kroppen säger till dig är att ge den ett alternativ. Att vila. Du ska inte ge kroppen den chansen förrens du själv bestämmer det inom ditt skalle. För kroppen lyder sinnet och den mentala biten. Tvinga kroppen att växa, att lyda på dig och vad du vill uppnå. När ens sinne till träning ändras så tvingas kroppen också ändras. So take no days off! Överträning? Själv har jag kommit fram till att det finns ingen överträning, antingen sover du för lite eller så äter du för lite.

Men visst du kan inte köra samma muskelgrupp dagligen. Men det betyder inte att du kan träna dagligen.

Nu låter jag väldigt extrem men det är bara för jag är det, och för att jag älskar det jag gör. Tänk. Jag gör varje dag det jag älskar, jag når varje dag nämre mitt mål. Det jag vill göra. Och om jag skulle dö på kuppen så fine. Men då dör jag allafall på grund av att jag försökte nå dit jag ville i livet. Och är inte det livet handlar om? Att kämpa för sånt man vill göra och vara? Jag lever mitt liv just nu för fullt, med hela mitt hjärta. Och jag tänker inte ge upp. Folk, menar inte dig. Men folk som inte gör de dom vill och önskar försöker många gånger ge anledningar till andra att inte utföra saker som de vill. Peace out! Ta hand om.

Så, vad gör du?

Comment

Working...
      X