Announcement

Collapse
No announcement yet.

Missnöjd tjej behöver fettbrännar-/viktminskningstips

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Missnöjd tjej behöver fettbrännar-/viktminskningstips

    Jag har alltid varit missnöjd med min kropp, men som mest efter att jag kommit hem från att ha bott i Tyskland ett år (2006-2007). Innan dess vägde jag 52 kg, och när jag kom hem vägde jag 61 (jag är 1,65 lång). Det kändes inte alls bra, och såhär i efterhand förstår jag inte hur jag inte kunde vara nöjd med min kropp innan dess.

    Efter 9 månader hade jag lyckats gå ner till 55 iaf, något år senare var jag uppe på 57, och nu i höstas var det 59. Ställde mig på vågen tidigare i veckan och såg att jag är inne på exakt samma vikt som för sex år sen, vilket jag överhuvudtaget inte alls är nöjd med.


    Till saken hör också att jag inte är den som tränar speciellt mycket och älskar godsaker Men sen några veckor tillbaka har jag skurit ner på socker rejält, även kolhydrater och tränar 3-5 gånger i veckan. Jag går 45 minuter power walk innan frukost, käkar havregrynsgröt till frukost och försöker att inte äta allt för mycket när jag väl äter. Men varken midjemått eller vikten har ändrat sig.


    Men jag anser även att ett liv utan godsaker inte är ett liv, så en till två dagar i veckan unnar jag mig något gott (och då svullas det verkligen av socker [och ibland fett] i alla dess former. Även några fester blir det). Finns några i korridoren som är bra på det här med kost och motion, och dom säger att man måste äta mindre än vad man gör av med. Men det skulle betyda att jag antingen måste svälta mig själv eller träna 24/7, vilket jag känner att jag inte riktigt vill/har tid med.


    Egentligen är det bara min mage jag är missnöjd med också. Jag har läst mig till att jag är "äppelformad", alltså allt sätter sig på magen istället för höft, lår, etc. Så min överkropp ser rätt kantig ut. Egentligen är det mest fett därifrån jag vill bränna, resten av kroppen är helt ok


    Så: Gör jag något fel?

    Måste jag skippa mina "svulldagar" för att nå mitt mål?

    Måste jag svälta mig själv eller börja träna omänskligt mycket?

    Någon som har några bra, effektiva fettbrännartips? (jag är student, så jättemycket pengar till olika saker och jättemycket tid utöver skolan har jag inte... )



  • #2

    Hej!

    Jag tror att det är bra för dig att unna dig lite godis någon gång i veckan, men inte allt för mycket för då går du inte ner i vikt. Ät minst 5 gånger om dagen.

    Att omvandla fett till muskler är bra och eftersom ditt fett sitter på magen så borde det vara bra med sittupps viket är en helt gratis träningsform.

    Glöm inte att vi killar inte vill ha tråd smala tjejer, ett trevligt leende och ett trevligt sätt är det viktigaste som finns för att bli populär både bland killar och tjejer.

    Din vän Gro.


    Comment


    • #3

      tack för tipsen när jag väl äter godis äter jag oftast alldeles för mycket, så att jag blir proppmätt. så det borde jag nog skära ner på men sit-ups ger väl bara muskler och bränner inget (har jag fått höra iaf)?

      Nej, trådsmal á la Kissie vill jag inte bli, men iaf lite smalare än nu, och lite mer åt det kurviga håller. just nu ser min överkropp mest rektangulär ut


      Comment


      • #4

        Bli dumpad av den du älskar. funkar för mej -8 kg hitils.

        För det första måste du vara motiverad och mentalt förbered, och verkligen vilja gå ner i vikt, Sluta helt med godis till att börja med. Sit-ups fungerar men kolla upp lite olika tränings moment så det inte blir monotomt för då kanske man trötnar.


        Comment


        • #5

          Punktförbränning fungerar inte. Att göra situps ger magmuskler ja, men dessa kommer ligga under fettet och faktiskt få magen att se större ut innan fettet är förbränt.

          För att gå ner i vikt finns det bara en regel och inget annat.


          "för att gå ner i vikt måste kroppen göra av med fler kalorier än vad den tar upp"

          Det finns inga vägar runt, det finns inga mirakelkurer eller övningar. Du måste göra av med mer kalorier än vad du äter. Och jag förespråkar inte att du drar ner på kostintaget för det kommer slå tillbaka. Först svälter du dig själv tills du uppnår din önskade vikt för att sedan börja äta mer normalt och gå upp i vikt tills du svälter dig själv igen.


          Börja istället med att förbränna mer. Tips på bra övningar är promenader, cykling, simning. Avgörande är inte farten eller sträckan utan helt enkelt tiden. Att spendera en timme att promenera är mycket bättre än att springa samma sträcka på säg 15 minuter.


          Om du känner att tiden inte räcker till, eller att orken inte finns då borde du fundera på att lägga om kosten. Jag har för mig att det finns kostnadsfri hjälp att få från kostrådgivare på vårdcentraler mm, annars finns det massor av litteratur och gratis artiklar på internet.


          Angående din belöningsdag/dagar så är det okej i rimliga mängder. Du själv känner att du går till överdrift och det går inte att gå ner i vikt om du tillåter dig själv att äta alldeles för mycket onyttigt två dagar i veckan. Hellre någon chokladbit om dagen än två chokladkakor under helgen. Faktiskt.


          Detta bör räcka som start. Fortsätt skriv om du undrar något


          Comment


          • #6

            Vet inte hur bra det är för mig att ge "tips" då jag lider av ortorexi. Men det innebär ju inte att du kommer hamna snett angående träning och kost. Försök äta regelbundet, näringsrikt och röra på dig dagligen. Ha ett mål, ha fokus, se långsiktigt på det. Man förändras inte över en dag så att säga Själv tränar jag 2 gånger om dagen, på morgonen på tom mage, äter tyvärr inget därefter förens lunch (havregrynsgröt), tränar sedan igen och äter varierad middag. Det är dock inte hållbart, eller ja, jag har ju överlevt men det sliter på en mer än vad det "hjälper" en..


            Comment


            • #7

              tack för tipsen alla

              Meanwhile: Jag har ju iaf dragit ner på kolhydraterna och käkar ju typ kött eller fisk tillsammans med grönsaker i olika form och någon sås. (läste faktiskt i DN häromdagen att det är bra att dra ner på). tyvärr har jag inte heller tiden att träna så mycket som jag "borde", iom att jag har skola... men så fort jag har ledig tid på morgonen går jag ju en promenad och sen tränar jag oftast på em/kväll men jag ska dra ner lite på godiset på belöningsdagarna


              Comment


              • #8

                det jag också kom att tänka på ang det här med att äta mindre. jag äter inte mindre för att svälta mig, utan bara för att magsäcken ska kunna krympa, och att jag blir mätt på mindre än vad jag blir nu.


                ardnaxela hoppas du lyckas ta dig ur det. det låter ju inte för hälsosamt med två små mål mat om dagen och träning två gånger jag gjorde faktiskt så förut, åt fem mål om dagen- regelbundet och tränade typ varje dag nu har jag varit hemma några dagar, och det har ju förstört allt har bara käkat känns det som... massor och en hel del sött också... så nu är det bara att försöka komma in i dom gamla rutinerna och hålla dom det jobbiga är ju nu att motivationen som fanns där för fem dagar sen inte finns på samma ställe nu...


                Comment


                • #9

                  Min metod för gå ned i vikt var att minska intaget. Krasst uttryckt är mat energi. Vi behöver energi för att fungera, men om vi tar in mer energi än vi förbrukar, blir vi automatiskt tjocka. Då kan vi välja mellan att antingen minska intaget, öka uttaget, eller göra en kombination av dessa båda. Jag valde alltså att minska intaget.


                  Jag halverade mina portioner rakt av, åt långsammare och började använda klart mindre tallrik än tidigare. Däremot fortsatte jag att äta precis allt jag tyckte om, inklusive gräddsåser, pommesfrites, gräddglass osv. Jag åt inga som helst lightprodukter, men snart nog började kilona att ramla av mig. Som mest ungefär 2,5 kilo per vecka.


                  I början, de första veckorna, var jag mer eller mindre konstant hungrig, men det struntade jag i. Jag visste att jag fick det jag behövde vad gällde näring, och att hungerkänslorna enbart berodde på att min magsäck blivit uttänjd tidigare. Den var van vid mer än den fick, och därför signalerade den att den fortfarande var hungrig. Det lyssnade jag alltså inte på, utan tog ett glas vatten istället.


                  Snart anpassade sig magsäcken efter det den numera fick, och slutade signalera hunger trots att jag ätit. Jag fortsatte stadigt att tappa i vikt och den vikt jag sedan landade på, har jag därefter behållit. Jag ställde så att säga om en brytare inne i skallen, samtidigt som jag aktiverade min karaktär. Oavsett hur gott någonting än var, så tog jag fortsättningsvis aldrig mycket av det, men jag fortsatte att äta allt jag tyckte om.


                  Numera har jag tyvärr IBS, och pga det kan jag inte längre äta allt jag tycker om. Stekt, friterad, grillad och kryddad mat är därför uteslutna från min meny. Pga att min magsäck och tarm nu rör sig så mycket långsammare än normalt, kan jag inte äta mer än en gång per dag, och då inte särskilt mycket. Men jag blir mätt på det, och åt i princip inte mer och oftare före IBS:en heller. På det rent personliga planet gör det mig ingenting. Jag är anpassningsbar, men det vållar ju en del problem socialt, inte minst i min politikerroll. Men det är som det är, och ingenting att göra något åt, mer än att gilla läget. Jag är inte heller ensam om att ha IBS, precis.


                  Jag tog f.ö ett gäng olika prover häromveckan, och samtliga dessa var utmärkta. Inga brister e.d.


                  Vänliga hälsningar,


                  Stratocaster


                  Comment


                  • #10

                    tack för tipset

                    jag har ju själv, som sagt, minskat på intaget av energi för att jag tror att det (tillsammans med träning) kan hjälpa till. har gjort som du, tagit mindre tallrik till maten. men inte då för att svälta mig, utan som för dig, bara minska magsäcken lite (kan tänka mig hur töjd den är... ) har ju också upplevt det här med att vara hungrig, men jag har käkat någon riskaka eller knäckemacka till mellis så det inte är så farligt

                    men det gick alltså bra att äta vad som helst då? för jag har fått för mig att det är kolhydraterna som är den stora boven, så det enda jag äter där är pasta lite då och då. kanske bulgur eller matvete ibland. annars är det grönsaker till maten som gäller (förvisso är det ju lite rotfrukter ibland, och dom innehåller också kolhydrater har jag hört. men det känns mer ok)


                    Comment


                    • #11

                      När jag åt väldigt lite mat och ibland "fel" mat så gick jag upp i vikt sakta men säkert. Men så lade jag om hela kosten åt frukost, mellanmål, lunch, middag och kvällsmat (dvs jag åt mycket mera mat än innan) så började jag losa vikt och det ganska snabbt. Dessutom åt jag bara godsaker 1 ggr i veckan på lördagen. Åt fet mat mm men med måtta.


                      Detta ledde till en viktminskning på nästan 20 kilo på två månader. Så mitt råd är ät ofta men lite och ha en dag i veckan då det är ok att äta onyttigheter som godis mm. Och körde ochså med att om jag blev rejällt godissugen på en tis tex så var det ok med en liten bit chocklad. Tillslut ville jag inte ens äta godis.


                      Kan tillägga att jag inte ens motionerade under denna period utan det var bara omläggning av matvanor som ledde till viktminskningen. Det är jätteviktigt med regelbundna måltider kroppen vill ha det så. Dessutom om du äter ofta håller du förbränningen igång nästan hela tiden. Äter du för sällan kan kroppen ställa in sig på svält och då får man motsatt effekt


                      Lycka till


                      Comment


                      • #12

                        kom ju att tänka på att allt också beror på hur mycket vikt man har till att börja med... överviktiga personer har ju lättare att gå ner mycket i vikt fort, medan det tar längre tid för dom som är närmare "normalvikt" (har jag för mig? rätta mig om jag har fel)

                        sen är ju allt så individuellt. något som funkar för den ena funkar inte för den andra. men både du, Fågel Fenix, och Stratocaster har ju liknande berättelser, så det är ju värt att prova


                        Comment


                        • #13

                          Visst är det så, det går oftast väldigt lätt och fort för oss ganska snabbt. Sen hamnar man på en platå och det känns som man inte kommer kunna gå ner mer. Men då gäller det ha tålamod och fortsätta och inte ge upp. När det gäller viktminskning så finns det bara ett bra och sunt sätt och det är äta rätt, regelbundet och röra på sig. Finns inga genvägar. Om det inte bara gäller gå ner 4 kg till ett speciellt tillfälle då kan man köra pånutrillet eller någon annan metod. Men ska det va bestående då finns det bara ett sätt.


                          Comment


                          • #14

                            Jo, det där med tålamodet går det ju dåligt med... menmen, det är bara att köra på ändå

                            ja, först och främst är det ju till sommarsäsongen (som för många andra sen så gifter ju min syrra sig i slutet av sommaren också. men om det blir bestående är det ju lugnt


                            Comment


                            • #15

                              För ett litet tag sen var det som ett ljus gick upp för mig. Det är nämligen så att jag ser ut som en gravid kvinna, så fort jag äter minsta lilla. Det är väl delvis därför jag försöker gå ner i vikt, för att slippa se gravid ut. Jag har lärt mig hålla in magen så den ser någorlunda platt ut. Men om jag sitter ner ser jag ut som en liten kerub.


                              Men jag läste något eller såg något om uppblåsta magar, och det lät lite som det kunde stämma in på mig. Googlade lite på det och kom på att så kanske det kan vara. Så nu tänkte jag höra om det är någon som vet mer om detta, och vet vad man kan göra åt det? (kan man gå till läkaren för att få det "bekräftat, eller är det bara onödigt?)


                              Comment

                              Working...
                              X