Announcement

Collapse
No announcement yet.

Folk är kritiska mot min viktnergång!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Folk är kritiska mot min viktnergång!

Hej!

är en grabb på 21år i Mars i år så bestämde jag mig för att ta tag i min vikt så jag valde att förbättra min kost avsevärt sluta med allt godis/skräpmat under veckorna och började träna hårt på ett gym osv. Min startvikt var 104kg och jag är 178cm lång nu ett par månader senare väger jag 78kg alltså gått ner 26kg och börjar känna att nu tar det form! Känner mig piggare gladare självkänslan har blivit bättre ser mest positiva saker med detta men det finns ett problem med detta med folk är sjukt kritiska mot viktnergången får kommentarer dagligen om "ska du verkligen gå ner nå mer?. du då ska du försvinna eller? osv" visst får man posetiva kommentarer med men oftast dåliga bara ingen verkar glad över att det går så pass bra som det gör! man tappar motivation!

Har någon tips hur man hanterar sånna här sitavationer? och kan någon förklara varför folk reagerar dåligt på detta? Det är väll värre om jag utvecklar en fetma?! Ingen säger ju nånting då när jag va som störst och det vill då jag påstå att de är sämre det! Jag vill fortsätta kämpa på med mig själv slipa på min kropp och förbättra saker och ting som jag inte är nöjd med vill fortsätta att gå ner något kilo till även fast jag inte tycker vågen har den största betydelsen då jag vill börja med att bygga mer muskler istället.

Uppskattar alla svar! för er som är som mig å kämpar med sin vikt jobba på! det går bara man vill!

För dem som var vanna vid att du var stort känns det nog udda att se dig i den form du är i nu.. Låt dem vänja sig och säg till dem att jag mår bättre känner mig bättre.

Comment

Jag får också sådana kommentarer. Det finns flera skäl till dem tror jag, och är tyvärr inget du kan göra åt. Utom de närmaste, de kan du säga till "Jag tycker det är jobbigt att få sådana kommentarer nu när jag själv känner jag gör något bra, kan du vara snäll och låta bli att säga så?".

Ett är att många själva jobbar med "utseendesaker" som till exempel vikt, och då upplever de att någon annan lyckas som jobbigt. För påminner dem om att det går att förändra, om rätta viljan och motivationen. Så de vill inte du lyckas, för då så är det tydligare för dem själva att de misslyckats.

En annan sak är mer om människor allmänt. Vi är flockdjur. Förändring i flocken skapar oro. Nu borde ju din vikt inte vara en sak som skapade oro i flocken, men vad annat kan du hitta på nu när tydligen beslutat dig ändra detta?! Så att förändra saker, som att klippa håret kort när haft långt sedan liten, att tatuera sig, eller gå ned i vikt, kan skapa en oro och ge sådana negativa kommentarer. Det betyder mer "håll inte på, var som alltid, så är allt bra".

Du är ung, så i ditt fall kanske vissa säger sådant för de är oroliga för dig. De har hört om att många unga blir fixerade vid vikt och kan få anorexia. Så de blir oroliga för dig, att det ska gå överstyr. Rädda. Och när rädda säger vi ofta dumma saker.

Sedan kan kanske en och annan ha invändningen att de tycker du går ned för hastigt. Men jag antar att du läst på och vet att ok i ditt fall. Så då kan du ju berätta att du tänker på hälsan, äter rätt, är noga med att inte gå under en viss gräns. Så du lugnar dem.

Observera att de flesta som säger sådana saker är helt omedvetna om varför. Så lönar sig oftast inte att ta en debatt om orsaken, för de förstår inte. Utan kommer bara hitta på något, som kanske sårar dig ännu mer.

Jag är ingen expert, bara lite trött själv på att höra sådana kommentarer. Händer mig inte ofta, de flesta är väldigt positiva, men några säger så. Och säger samma sak, varje gång de ser mig. Så vet att det "stör" vissa enormt att jag gått ned i vikt. Är också lite förvirrad varför det skulle vara en dålig sak, och varför upplevs som ett hot. Men grubblat lite om det, och det jag skrivit nu är det jag tror kan vara några av orsakerna.

Comment

Såg nu att du är kille, kom på en sak till, men gäller nog även om tjej. Handlar igen om att vi är flockdjur.

Vi människor rangordnar oss ofta i flocken. Rangen kan vara beroende av många faktorer som utseende, intelligens, humor, kunnighet, händighet, social förmåga osv. Att gå ned i vikt så målmedvetet som du gör förändrar dels ditt utseende, men också visar på "karaktär". Dvs du visar ett driv som få har, en styrka. Detta tillsammans kan göra att du kanske får högre status i flocken.

Andra känner sig därför hotade eller gillar inte din nya status av andra skäl. Du kan ha en vän som delvis (helt omedvetet) gärna umgås med dig för att känner sig bättre än du. Känner sig högre upp vad gäller status. Eller som känner sig som trampar i kvicksand och kände gemenskap med dig i att ni var lika. Som nu tvingas se dig passera honom eller henne. Och gillar det inte alls. Du fyller inte din funktion längre för den personen.

Vi människor är inte enkla att förstå sig på....

Comment

knet99, Ja, har inte riktigt tänkt på det viset men jag förstår din poäng framförallt i sista inlägget det har allt varit lite "Rang" på dom jag har umgåtts med dom flesta är dessutom större än mig viktmässigt å lider tyvärr av en övervikt dom flesta..

Visst kan man förstå folk kan tycka att de känns som de har gått för "fort" men många gånger så ser man folk i olika etapper så känslan blir antagligen så bara då.

Absolut har man varit noga med alla sätt och vis för sin viktnergång annars kan mycket gå snett!

Tack för jag fick lite perspektiv av andra som upplever liknade sitavationer!

Comment

Välkommen till världen för smala mannen!

Sån där skit får vi stå ut med dagligen. Därför tycker jag att tjocka inte behöver gnälla över samhällets syn på dem, eftersom tjockhet är så pass accepterat och nästan omtyckt hos människor. Men är man smal så får man alla möjliga elaka kommentarer, nedsättningar och konstiga slutsatser om en.

Vissa personer jag känner har till och med vägt över 90 kilo och har ändå fått tagit nedsättande kommentarer om att de ser ut som stickor. Det är ett tecken på att viktidealet har spårat ut totalt.

Kul att du lyckats gå ner i vikt för övrigt, men nu kommer allmänhetens inställning mot dig vara mer negativ istället. Det har du ju märkt i egen hög själv redan.

Comment

Ja, tyvärr verkar det vara mer okej att va tjock i dagens samhälle.. men ändå så vill jag tro att dom flesta helldre föredrar å faktiskt va smal som du säger samhället är vridet åt fel hål!

Ska försöka kämpa på det man tror är bäst för sig själv trotts all negativet å suga åt sig så mycket som möjligt när man väl får en positiv kommentar

Comment

Bra jobbat! Vad fint att du arbetar för att må och fungera ännu bättre i din kropp! Strunta i deras kommentarer, de är säkert bara avundsjuka och vill att du ska stanna kvar i ditt gamla vanliga "fack". Då känner de sig trygga. OM du däremot känner eller upplever obehag eller blir ledsen/arg över någons kommentar....ja då är det dags att växa lite som människa och säga ifrån! Säg hur du upplever deras kommentar/hur det får dig att känna. Det är faktiskt inte ok att slänga ur sig varsomhelst till folk. Gör personer omkring oss det då får de också vara beredda på motreaktion! Keep strong & healthy!

Comment

Ja, det är förmodligen så det ligger till folk väll ovana å se en vill att man alltid ska vara den man alltid har varit.. Jag ska ta å bita ihop å säga ifrån om det behövs! Ska inte brytas ner åt vad andra säger och tycker jämt känns som det är det här jag

vill och ska fortsätta med att vara den jag vill vara!

Tack för alla kommentarer uppskattar det! Tror det kan va bra ibland å höras andra tankar å funderingar på saker och ting så man kan tänka om lite

Comment

Hej MickeSaa!

Jag håller helt med det jenny skriver!

Jag var smal ända fram till jag började äta antidepressiva tabletter under 80 talet. Då gick jag upp från drygt 60 kilo till dryga 90. Detta mådde jag inte precis bättre av, vare sig psykiskt eller fysiskt.

För att göra en lång och smärtsam historia kort, bantade jag bort den där övervikten några år efter att jag äntligen besegrat min depression och det bensoberoende som denna lett fram till. Jag landade på 74 kilo och tyckte det var en bra vikt till min längd på 180 cm.

För några år sedan blev min IBS värre, vilket ledde till att jag fick exkludera väldigt mycket i matväg eftersom jag inte längre tålde att äta det. Förra sommaren blev IBSen dessutom ännu värre, vilket gav mig ytterligare problem med mitt födointag. Därför gick jag också ned i vikt till 66 kilo. Jag insåg dock att det var en vikt jag faktiskt trivdes ännu bättre med, och den har jag sedan behållit. Enligt min läkare är jag i god form.

Nu kommer jag äntligen in på det jag varit på väg till. Åtskilliga människor tar sig friheten att kommentera min vikt, och ofta på ett tämligen okänsligt sätt. Min mamma, som också är finlemmad och tunn, har f.ö alltid fått höra en massa okänsliga kommentarer av folk pga sin ringa vikt.

Vad exakt ger folk rätten att kommentera sådant de inte har med att göra? Frågan är förstås retorisk. Ytterst få får tack och lov för sig att gå fram till en kraftigt överviktig person och till vederbörande häva ur sig dumheter om hur fet, fläskig och tung etc denna person är. Många begriper att den överviktiga kan må dåligt av sin övervikt, och det vore att lägga sten på börda att kommentera de extra kilona. Men när det gäller smala personer tycks inte samma hänsyn och finkänslighet råda.

Jag kan i och för sig ta det, och dessutom ge svar på tal, man alla kan inte det. I mitt fall handlar vikten om två saker: Jag har svårt att äta något överhuvudtaget, och även om jag kunde äta ohämmat, skulle jag garanterat inte göra det, eftersom jag trivs med att vara smal och att kunna ha de kläder jag vill ha och trivs i.

Men hur är det t.ex om en person är smal pga någon riktigt allvarlig sjukdom? Anorexi, cancer, HIV osv? En sådan person kanske inte vill eller orkar gå ut med orsakerna till sin ringa vikt, och så kommer någon lustigkurre eller bara allmänt okänslig filur och lägger sig i något vederbörande inte har med att göra. Sådant kan skada och skada rejält!

Vi bör försöka vara rädda om varandra och tänka oss för!

Vänliga hälsningar,

Stratocaster

Comment

Working...
                    X