Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bli av med övervikten.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• ,RullaVidare
    started a topic Bli av med övervikten.

Bli av med övervikten.

Jag har varit lite större hela mitt liv och haft problem med mättnads-spärren så länge jag kan minnas och har alltid älskat godsaker.

Under tonåren däremot var jag rätt normal för att jag tränade och var och flängde med kompisar trots att jag åt lika mycket som förut. Men det gick över när jag föll ner i en depression och slutade träna.

Min mamma var underbart dubbeltydlig genom att prata om hur bra det är att vara mullig samtidigt som hon själv försökte gå ner i vikt.

En gång när jag var 12 sa hon till mig och min syster att vi kunde ta modeller från tidningar och klistra våra ansikten på dom för att visualisera hur vi en dag skulle se ut. När vi var ledsna kunde mamma köpa hem godis och fika för att muntra upp oss. (Bör också tillägga att mitt liv har varit ganska turbulent, både hemma och ute i världen, så depressioner har kantats med rätt många kaksmulor)

När jag var yngre åt jag bara godis på helgerna då jag fick veckopeng, men när jag blev äldre fick jag en större summa och därmed mera godis.

Jag tror att eftersom det enda familjenöjet vi hade var att äta och se tv och den tröst man fick när världen var emot en var fika verkar det logiskt att jag numera äter nåt med socker varje dag.

Jag har på nåt sätt fått inpräntat i mig att "väldigt knubbig" är mitt naturliga tillstånd, vilket gör att jag är otroligt fashinerad av hur smala människor kan vara just så smala.. Detta trots min logik som säger att det ligger ett fel nånstans, särskilt när jag får lätt ångest de gånger jag hetsäter en påse godis.

Jag vill finna en hållbar lösning på mitt problem, och jag har funderat på att ta upp träningen flera gånger.

Men det är inte en tillräckligt stabil lösning.. för så fort jag slutar går det ju upp igen. Jag vill lägga om kosten också.

Jag har inte på allvar vågat prova avgifta mig på senare tid eftersom jag testat förr och då fått höra att jag inte kommer klara av det.

Jag har inte tagit itu med detta tidigare eftersom jag skämts och eftersom jag inte vill riskera att joja upp och ner i vikt.

Min kompis föreslog PCOS som rimlig orsak till min övervikt men jag har ännu inte kontaktat läkare för det.

Borde jag ta kontakt med en terapeut eller läkare först, eller en dietist?

Finns det en annan möjlig lösning eller orsak till min övervikt?

Eller är det någon med samma problematik som har samma eller som har löst det?

Tack på förhand.

• replied

Jag känner att jag måste kasta in lite info här.

Personligen tror jag det är mer psykologiskt än fysiskt beroende. Om jag känner mig i harmoni med mig själv så behöver jag inget socker.. kan gå flera dagar utan. Tyvärr kommer dessa tillfällen rätt sällan.

Men normalt sett, om jag inte får nån form av socker så kan dagen kännas okomplett, eftersom det är en vana.

Jag var rökare(halvt paket per dag) tills för nåt år sedan och hade försökt sluta flera gånger. Det gick först när jag kände mig redo.

Det har däremot inte gått så "lätt" för min syster som började när hon var 12. Hon röker mindre än förr, men ligger fortfarande på ca 15 per dag.

Man har liksom växt upp med det, och därför har svårt att bli av med utan hjälp.

Det kan också handla om en störning i livmodern som kallas PCOS, men det återstår att se.

Som min Kusin (kvinna jag skrev om högre upp) brukar säga: "har jag börjat äta godis kan jag inte sluta, Jag måste fortsätta tills påsen är slut annars får jag ångest och går runt och tänker på den där godispåsen hela tiden".

Att vakta påsen känner jag igen.

Egentligen vill jag bara köpa en bit, men eftersom jag inte vill behöva gå till affären dagen efter också vill jag bespara mig själv den eventuella skammen och ta allt på en gång, fullt vetande att det inte kommer funka så bra.

Låter rätt nojjigt när jag ser det skrivet.

Jag menar någon som äter socker hela tiden och mkt fett. Visst att folk av idag (dom flesta) är sockerberoende mer eller mindre och inte måste ha viktproblem, men när man HAR det, då förstår du väl kopplingen med sockerintaget/nedtrappning etc?

Intressant tanke. Nästan allt man äter innehåller ju en del socker, så att bli fri sitt beroende och undvika att falla tillbaka är aningen mer komplicerad.

Sen blir det ju knappast lättare med all reklam om godis, sälja godis nära kassan och kulturen som cirkulerar att "äta gott".. en underbart välvillig sockerlobby.

Leave a comment:

• replied

Har du svår sockerabstinens?

Obviously eftersom jag är sockerberoende. Fastän man är beroende så finns ändå begreppet moderation.

Jag menar någon som äter socker hela tiden och mkt fett. Visst att folk av idag (dom flesta) är sockerberoende mer eller mindre och inte måste ha viktproblem, men när man HAR det, då förstår du väl kopplingen med sockerintaget/nedtrappning etc?

Jag tror det är ett av dom allra värsta beroenden man kan ha. Men som med alla andra droger handlar allt om vem man är, vilka nivåer man vänjer kroppen vid, hur man funkar vid ångest, etc.

Leave a comment:

• replied

Nja ..jag vet inte. Uppenbarligen klarar hon ju a att låta bli att överäta genom att sluta äta dessa andra saker också. Så..hur det än ligger till så är faktum att hon aldrig lyckats kontrollera sitt sockerintag när hon tillät sig själv att äta det, medans hon numera inte har ett like stort begär.

Leave a comment:

• replied

Är du säker på det? Jag trodde också jag var sockerberoende ett tag ..men jämfört med min kusin är jag INTE det

Kontrar isåfall med frågan. Är du säker på att din kusin är sockerberoende och inte bara en person med dålig karaktär?

Leave a comment:

• replied

Har du svår sockerabstinens?

Obviously eftersom jag är sockerberoende. Fastän man är beroende så finns ändå begreppet moderation.

Fast problemet för de som inte bara är lite överviktiga utan faktikst har ett matberoende, tex. sockerberoede är att de inte kan äta endast en mazarin till mellanmål eftersom sockret i den triggar igång begäret efter mer.

Excuses, finns ett enkelt motbevis på det. De kan inte äta oändligt många mazariner. Om sockerätning verkligen skulle vara en okontrollerbar sak skulle de ju ätit socker tills de dött på fläcken.

Som min Kusin (kvinna jag skrev om högre upp) brukar säga: "har jag börjat äta godis kan jag inte sluta, Jag måste fortsätta tills påsen är slut annars får jag ångest och går runt och tänker på den där godispåsen hela tiden".

Dålig självkontroll och excuses. Visst finns det många psykiska besvär som inte ska tas lightly, men att avstå att göra något är en annan femma. Då handlar det om vad man inte behöver göra, snarare än vad man behöver göra.

Leave a comment:

• replied

Jag är också sockerberoende, så ser inte riktigt hur deras fall skulle vara unika.

Är du säker på det? Jag trodde också jag var sockerberoende ett tag ..men jämfört med min kusin är jag INTE det

Leave a comment:

• replied

Fast problemet för de som inte bara är lite överviktiga utan faktikst har ett matberoende, tex. sockerberoede är att de inte kan äta endast en mazarin till mellanmål eftersom sockret i den triggar igång begäret efter mer.

Leave a comment:

• replied

Jo men är du överviktig? Har du svår sockerabstinens?

Jag var med en kvinna som hade sockerberoende. Jag får ju tacka min lyckliga stjärna att jag inte är det för fem öre. :-) Men hon var det. Och ibland när vi åt middag så ville hon ha nåt gott efteråt. Det blev en tallrik med glass proppad med godis. Klart det var gott, men när man varit där ett ett par dar, då började jag må dåligt, få huvudvärk. Så det är lätt att förstå vilken drog socker är...

Leave a comment:

• replied

Problemet Masterplan, är att dom är SOCKERBEROENDE. Det är som en narkoman som ska sluta med knarka, då är det jättesvårt att bara gå ner som för andra ickeberoende. Det går, men är svårt.

Jag är också sockerberoende, så ser inte riktigt hur deras fall skulle vara unika.

Överhuvudtaget en svår avvägning, eftersom bägge vägar fungerar. Att sluta tvärt med sockerbegäret (måste vara bland det svåraste man kan företa sig) eller trappa ner (drar ju ut på plågan, ökar risten för återfall).

Som sagt, de behöver inte sluta helt, bara reducera sitt dagliga energiintag.

Leave a comment:

• replied

Problemet Masterplan, är att dom är SOCKERBEROENDE. Det är som en narkoman som ska sluta med knarka, då är det jättesvårt att bara gå ner som för andra ickeberoende. Det går, men är svårt.

Överhuvudtaget en svår avvägning, eftersom bägge vägar fungerar. Att sluta tvärt med sockerbegäret (måste vara bland det svåraste man kan företa sig) eller trappa ner (drar ju ut på plågan, ökar risten för återfall).

Leave a comment:

• replied

Onödigt att sitta och snöa in på detaljer som att det är lite bröd på en hamburgare och dylikt som många gör. Det är så små mängder att det är försumbart till den grad att bara att tänka tanken försätter en i förskolenivå. Speciellt när man käkar stora mängder kolhydrater i vanliga fall. Nuff said.

Låt bli att stoppa i dig för mycket kolhydrater bara så kommer det gå rätt enkelt. Det är ju inte direkt att man behöver svälta heller, du kan ju lätt äta 2 stora mål och lite mellanmål per dag utan problem. Äter man mer än så får man skylla sig själv.

To be honest så kvittar det vad du käkar egentligen, så om du vill käka mazariner till mellanmål så är det fritt fram. Nu kommer säkert många kostvetare sitta och böla över det påståendet. Men så är det. Som alltid är det regeln överkonsumtion är inge bra oavsett vad det är.

Leave a comment:

• replied

Jag vet inte hur hon gör med brödet men skulle tippa på att hon skippar det mesta av det också!

Leave a comment:

• replied

Låter lovande

Hur gör hon med brödet? Bröd innehåller ju en liten dos socker det med.

Haha, du är inte ensam där.

Leave a comment:

• replied

Hon har inte hållit på så länge än, en månad kanske. Men hittils verkar det funka. Hon säger att sockerbegäret inte är helt borta men det har minskat och att hon kan hantera det.

Det jag tycker verkar klurigt är att hitta substitut för fika. Men så är jag så ofantligt fantasilös vad gäller maten också

Leave a comment:

Working...
X