Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bli av med övervikten.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Nja ..jag vet inte. Uppenbarligen klarar hon ju a att låta bli att överäta genom att sluta äta dessa andra saker också. Så..hur det än ligger till så är faktum att hon aldrig lyckats kontrollera sitt sockerintag när hon tillät sig själv att äta det, medans hon numera inte har ett like stort begär.

Comment

Har du svår sockerabstinens?

Obviously eftersom jag är sockerberoende. Fastän man är beroende så finns ändå begreppet moderation.

Jag menar någon som äter socker hela tiden och mkt fett. Visst att folk av idag (dom flesta) är sockerberoende mer eller mindre och inte måste ha viktproblem, men när man HAR det, då förstår du väl kopplingen med sockerintaget/nedtrappning etc?

Jag tror det är ett av dom allra värsta beroenden man kan ha. Men som med alla andra droger handlar allt om vem man är, vilka nivåer man vänjer kroppen vid, hur man funkar vid ångest, etc.

Comment

Jag känner att jag måste kasta in lite info här.

Personligen tror jag det är mer psykologiskt än fysiskt beroende. Om jag känner mig i harmoni med mig själv så behöver jag inget socker.. kan gå flera dagar utan. Tyvärr kommer dessa tillfällen rätt sällan.

Men normalt sett, om jag inte får nån form av socker så kan dagen kännas okomplett, eftersom det är en vana.

Jag var rökare(halvt paket per dag) tills för nåt år sedan och hade försökt sluta flera gånger. Det gick först när jag kände mig redo.

Det har däremot inte gått så "lätt" för min syster som började när hon var 12. Hon röker mindre än förr, men ligger fortfarande på ca 15 per dag.

Man har liksom växt upp med det, och därför har svårt att bli av med utan hjälp.

Det kan också handla om en störning i livmodern som kallas PCOS, men det återstår att se.

Som min Kusin (kvinna jag skrev om högre upp) brukar säga: "har jag börjat äta godis kan jag inte sluta, Jag måste fortsätta tills påsen är slut annars får jag ångest och går runt och tänker på den där godispåsen hela tiden".

Att vakta påsen känner jag igen.

Egentligen vill jag bara köpa en bit, men eftersom jag inte vill behöva gå till affären dagen efter också vill jag bespara mig själv den eventuella skammen och ta allt på en gång, fullt vetande att det inte kommer funka så bra.

Låter rätt nojjigt när jag ser det skrivet.

Jag menar någon som äter socker hela tiden och mkt fett. Visst att folk av idag (dom flesta) är sockerberoende mer eller mindre och inte måste ha viktproblem, men när man HAR det, då förstår du väl kopplingen med sockerintaget/nedtrappning etc?

Intressant tanke. Nästan allt man äter innehåller ju en del socker, så att bli fri sitt beroende och undvika att falla tillbaka är aningen mer komplicerad.

Sen blir det ju knappast lättare med all reklam om godis, sälja godis nära kassan och kulturen som cirkulerar att "äta gott".. en underbart välvillig sockerlobby.

Comment

Working...
        X