Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sen kvällsmat. Är det dåligt eller bra ?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Sen kvällsmat. Är det dåligt eller bra ?

Hej! Har en fråga! Jag tränar varannan dag ( eller om styrketräning räknas , så är det varje dag) på kvällen ... Är ju hungrig då.. jag har inte förstått det här med att om det är bra eller inte att äta sent på kvällen ( kl 9) Jag äter ju 5 ggr om dagen å försöker att inte gå upp i vikt. Är rädd att jag ska gå upp i vikt om jag skiter i kvällsmålet, men också rädd att gå upp i vikt om jag äter sent.,....?

kanske ska tillägga att jag inte är överviktg. Men tränar å äter bra.. Eller försöker iaf äta bra Vill alltså bli vältränad å omvandla fettet till muskler iställe eller så... Så vill inte lägga på mig extra =(

Comment

Det har ingen betydelse när på dagen du intar dina kcal. Finns en gammal seglivad myt om att man inte ska äta efter ett visst klockslag men det är skitsnack, likaså att man förbränner mer fett av att gå morgonpromenader på fastande mage.

Att omvandla fettet till muskler går inte precis, utan det som händer är att ligger man på ett underskott av kcal det vill säga får i sig mindre kcal än ens basala energibehov tappar man till största delen fett om inte underskottet är för stort då slinker en del muskler med. Muskler kan du bara bygga på ett överskott, träningen hjälper dock till att bibehålla muskelmassan under viktnedgången så att kroppen prioriterar att omvandla fettet till energi för att ersätta kcal underskottet. Vågar inte riktigt uppmuntra någon att börja räkna kalorier på detta forumet, men har du några fler frågor så svarar jag gärna. Har sysslat med bodybuilding förvisso bara några år men ligger själv på viktnedgång nu under en sk deff.

Comment

Om du vill bli vältränad så är det bara att äta. Det viktiga är att du TRÄNAR HÅRT. Ju fler mål per dag man äter - generellt - desto mer ökar förbränningen. Kanske värt att tänka på.

Det där med ätande på kvällen har att göra med att folk generellt rör sig lite mindre då, gärna slappar framför teven och liknande. Och inte minst ska sova. Så det är klart kroppen förbränner mindre då, långsammare.

Comment

Om man omformulerar lite vad vill du göra nu behålla muskelmassan du har och få ner fettet eller bygga muskler men inte lägga på dig så mycket mer fett? Lobbar över till den andra tråden de möts på halva vägen

Comment

heej! Tack för era svar.. Ja<g motionerar varje dag.. Löper varannan...Styrketränar varje/varannan dag. Men inte samma muskler varje dag såkart. Mycket mage tränar jag.. Å så mkt rygg jag orkar ( så tråkigt ) .. Å det är magmuskler jag vill åt... Vill få sån där snygg mage... resten av kroppen vill jag inte ha så jättestora muskler. Även fast jag är tjej så får jag lätt stora muskler. Så jag stretchar mkt å kör med lätta tyngder ( alltså bara med kroppen) så får jag hoppas att jag inte får stora muskler ?

Hur lite fett behövs för att få sån där vältränad mage?

Kanske mkt frågor nu.. Men vältränad vill jag bli Å inte gå upp i vikt... Men vill ju helst också gå ner lite i vikt...

Problemet är också att jag har ibs. Så min mage är uppsvullen som en jag vet inte vad....-.- men men..

tack för era svar! äter mitt kvällsmål Men inte något stort utan mellan sådär

Comment

Jag tror heller inte på att det skulle vara dåligt att äta sent på kvällen. Tror det är en myt. Likaså tror jag inte på att man måste ha ett överskott i energiintaget för att bygga muskler. Jag vet att jag styrketränade och bantade samtidigt och jag blev helt klart mycket starkare för jag kunde lyfta tyngre och tyngre vikter trots att jag gick ner i vikt. Det kanske är lättare att bygga muskler med mycket mat. Men tvingar man kroppen att orka, så orkar den. Så länge det finns energi att ta nånstans ifrån, i mitt fall kroppsfett.

Comment

Working...
              X