Announcement

Collapse
No announcement yet.

Depersonalization questionnaire

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Depersonalization questionnaire

För den som funderar på om de lider av dissociativ depersonalisation eller som kanske annars bara känner för att ta ett litet test så finns det en trevlig liten version på Stranger in the Mirror.

Testet är utformat av Marlene Steinberg MD (upphovskvinna till det "stora" SCID-D testet)

SCID-D = The Structured Clinical Interview for DSM-IV Dissociative Disorders

Tack för länken!

Jag gjorde testet och fick 66. Men så har jag redan blivit diagnostiserad med DP, så.

Kanske är lite OT, men har du läst boken?

Comment

Hej du... jovisst, jag har boken och jag har läst den. Och den är bra. Svårt att hitta bättre på området faktiskt.

66? Då kan det med andra ord bara bli bättre...
      (jag ligger i lä där...)

Comment

Låter bra det! Skall inhandlas när lönen kommer.

Jo, mycket värre kan det i nuläget inte bli...

Comment

Jag fick 66 jag med.

Comment

Tråkigt att höra att du också mår så pass dåligt, Certus. Men samtidigt är det skönt att veta att man inte är ensam om sitt mående.

Kanske ska ligga i den dissociativa delen av forumet, men, har du fått någon slags hjälp som fungerat? Terapi eller medicin?

Må väl!

Comment

Jag ska gå samtalsterapi med en överläkare i höst jag trivs mkt bra med. Ska få en egen etta i höst också med hjälp av min överläkare då mina interpersonella relationer med min familj rasat isamman fullkomligt. Jag kommer aldrig kunna hitta mig själv igen när jag har en familj som inte kan annat än att fördöma mig (mina ärr på höger arm t.ex). Vad är alternativet? Motionera säger dem, jag orkar inte. Dem har aldrig visat någon större förståelse för lidande, minns när jag grät i sjuan en gång och min pappa tyckte det var konstigt då jag inte visste varför. Jag tycker det är konstigt med min pappa som aldrig gråtit någon gång på trettio år.

Känner väl till deras bakgrund med förtryckande föräldrar. Dem anser sig inte vara som sina föräldrar, jag känner annorlunda.

Det jag tagit i medicinväg var Flouxetin i två månader innan jag överdoserade 160 av dem. Hade kunnat gå rätt illa om jag hade låtit bli att säga vad jag hade gjort. Min puls låg på 90-130. Jag tyckte att den hjälpte mot depressionen men att jag kände mig konstig av den. Det kändes som en främmande, oidentifierbar substans i hela kroppen. Kände mig inte ren, inte klartänkt.

Utan mediciner känner jag mig däremot så, men måste då själv förtränga dem olika symtom jag lider av. Paranoia, röster, depersonalization, depression, social fobi.

Nej, ingen medicin mer för min del, känner mig som en alien av dem, även om jag inte förnekar att dem hjälper genom att sänka olika hjärnfunktioner för att slippa uppleva sina symtom.

Rekommenderar alla som utbildar sig inom psykiatrin att läsa John Breedings, Thomas Szaszs och R.D Laings verk. Det finns två sidor av det mesta, alla bör studera båda.

Det faktum att serotonin t.ex finns i tarmen och det är därför man får ont i den av SSRI. Värt att tänka på nästa gång psykiatern säger att serotonin befinner sig i hjärnan.

Risperdal fick mig att känna mig som en zoombie.

Idealet vore att terapeuter gick hem till den enskilda patient dem har och är där från morgonen tills tolv på dagen. Det är för utmattande att jobba 9-5 som terapeut.

Vad kan jag säga..jag är en drömmare.

En intressant sak att notera är att ett antal utbildade inom psykologi eller psykiatri (Bertrand Karen bl.a.) hjälpte schizofrena patienter i flera år genom psykoterapi utan medicin. Medans det står i böckerna att medicin gör patienter mer mottagliga för medicin och att dem inte är mottagliga utan menar Karen att det är inte sant. Dem svarar mycket väl mot psykoterapi utan medicin. Vem kan glömma Sätermodellen?

Ska även skriva en bok el kanske t o m försöka mig på pjäs el filmmanus om min barndom.

Hare bra.

Det här verkar förövrigt vara en mycket bra sajt. Ingen som skriver något elakt. Bra med experterna som kan berätta om olika diagnoser.

Comment

Ser att du har det sjukt jobbigt, kan inte annat än att önska dig all lycka till med rehabilitering!

Spana gärna in den dissociativa delen av forumet, där får du gärna skriva av dig eller dela med dig av dina erfarenheter!

Comment

Jag fick 51.

Är lite osäker på om jag svarat rätt på allt, men inser att marginalen ner till 25 ändå är övertygande för att jag ändå ska falla inom ramen för "Severe Depersonalization".

Comment

Hej!

Konstigt jag fick oxå 66!!!
                    Det blev tydligt hur illa det är!
                    /Snusmumrik

Comment

pisces wrote:56 fick jag.

men det skulle vara jätteintressant ifall nån som inte har/tror sej ha diagnosen gjorde testet och skrev vad ni får för poäng...

skulle bara vilja kolla om det går att utläsa nåt av detta testet,
                      är obotlig internet-test-hatare

Så Please, nån som vill göra den tjänsten?

26, och då har jag inte minsta misstanke om att denna diagnos skulle stämma in på mig.

Comment

Hej!

Jag bad en kompis idag att göra testet eftersom hon har problem med att hon känner sig space-ig hela tiden. Hon fick 37. Hon tyckte att vissa saker stämde in mycket men andra inte alls.

Comment

Jag fick 28. Men jag tror ändå att svaren kan variera lite beroende på hur man mår just för dagen??!!!

Comment

fikk 35, men har aldri fått en diagnose som dette da...

Comment

Jag fick 48.

Comment

Working...
                              X