Announcement

Collapse
No announcement yet.

hjälp! har jag ångest

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• hjälp! har jag ångest

hej jag är en tjej på 21år som har mått ganska dåligt ett tag, förmodligen depression men jag har aldrig kollat upp det pga jag har tänkt att det antagligen går över..

det har gått över och jag känner mig inte deprimerad längre MEN

under några månader nu har jag mått väldigt konstigt,

jag har ont i huvudet hela tiden, blir yr, hjärtklappning, tror jag ska dö, overklighetskänslor, känns som jag inte har nån balans, klarar knappt av att jobba ibland för att allt känns så jobbigt. Speciellt när jag har åkt flygplan eller bil har det här vart extra jobbigt (läs: DÖDSFRUKTANSVÄRT JOBBIGT) men nästan hela tiden varje dag har jag dom här känslorna och det känns som att det bara blir värre och värre. har börjat att inte kunna sova också , vaknar mitt i natten eller så kan jag inte somna alls för att kroppen är så uppe i varv.

vågar inte gå till doktorn men orkar inte med det här mer! vad tror ni?

jätte tacksam för svar

Kan det bero på någonting i din miljö som är jobbigt? Någonting som tar mycket energi, som kan kännas som en börda för dig? Det är inte alltid man egentligen tänker på det, men om du skulle försöka tänka igenom det?

Comment

Det som jag tänker på direkt jag läser ditt inlägg är just sömn.

Om det är mindre svårt att söka hjälp för sömnsvårigheter så tycker jag att du ska prata med en läkare om det.

Det skulle inte förvåna mig om vissa av dina problem kan mildras kraftigt med ordentlig och regelbunden sömn.

Yrsel, hjärtklappning och overklighetskänslor.

- Yrseln följs av ohyggliga kallsvettningar?

- Hjärtklappningen känns som om hjärtat ska slå hål på bröstkorgen och synen pulserar i samma takt som hjärtslagen?

- Overklighetskänslorna: Det är med viss möda man kan avgöra skillnaden mellan dröm och verklighet och om man inte koncentrerar sig blandar man ihop de båda?

Comment

Ja, eller någon form av panikångestattack kanske, i kombination med det som du beskrivit...? När man påverkas mentalt så skaffar man sig även psykosomatiska symptom, om man upplever psykisk påverkan under en längre tid.

Oron medför stress för kroppen och kroppen reagerar på stressen. Ju längre stressen pågår desto mer jobbar kroppen med stressorerna som påverkar kroppens försvar och reaktion på stressen. Stressorerna påverkar kroppen sympatiskt oftast, alltså ökad hjärtslag, ökad puls, muskler spänner sig osv... Man tänker på högvarv, katastroftankar ... och allt detta ska man hantera och klara av samtidigt Vilket i sin tur blir faktiskt rätt jobbigt att uppleva i längden.

Precis som Persa sa är sömnen viktigt, och som Lenne005 skrev kanske det är något i omgivningen som påverkar dig, jobbet kanske? Något hemma? Eller något som du påverkas av (oro att få uppleva tecknen om depressionen, kanske?)

Att vara flygrädd är nog fobi, det är många som är rädda för det och när det kommer till dödsångesten... Tjaa, det är det som är säkert att alla ska vi den väg vandra på ett eller annat sätt. Det är inget fel att prata eller tänka om döden, det är vanligt och rätt naturligt. Det är en del av livet, som man inte vet något om, varken när det händer och vad som händer efteråt mm.

Tror inte det är en så stor grej, viktigare är att fylla livet med något som har betydelse för en

Oavsett är det en balans i det hela och lära sig hantera känslorna som man ska sträva efter, ibland är det inte fel att tala med en psykolog, eller läkare. Visst kan man skriva ut en massa läkemedel för sömnen, men det tar inte bort grundproblematiken.

Och frågan är vad grundproblematiken är?

Du säger samtidigt att du mår bättre eller du är i en mer balanserad period, än du var när du var mitt i depressionen, som du misstänker att du har...

Varför är du rädd att snacka med en läkare om det? Folk idag som lever i stenåldern har fördomar, de andra ser mer till att man faktiskt jobbar med sig själv på ett bra sätt och vårdar en själv, när man väljer att gå till psykolog eller söka läkarhjälp. Mer styrka än svaghet !

Om du söker för att reda ut sakerna får du dom bearbetat medans de andra ligger själva i och inte får ihop sina liva, för de jobbar inte med sig själva, taskigt för dem, bra för dig

Så goda råd är att tänka efter vad du känner i olika situationer, hur du påverkas, kanske rationalisera och sålla lite av vad som är viktigt att lägga energin på, hitta en balans, tillåta dig å må bra och känner du stressen/ oron komma eller att du går upp i varv, andas, gör något som du tycker om och bryt känslan medvetet

Det är sådan råd som man själv jobbar med mer eller mindre

Men ta steget att snacka med en läkare, eller psykolog, de är inte farliga, oftast vill de väl också, men du ska klart vara noggrann med att du känner du får den responsen av den söker hjälp av som du behöver!

Comment

låter som du bär på ångest. Själv har jag dina symptomer nu och jag bär av en stor ångest vilket jag aldrig trodde jag skulle göra. Jag kunde förut alltid gå ut med vänner gå till jobbet glad utan att tänka att jag kommer få hjärtklappning eller känna mig yr osv. Fick reda för någon vecka sen att det är ångest jag verkligen bär på. Har en stor klump i halsen dock så jag har fått sväljfobi tack vare min ångest! Har åkt in på akuten innan för jag trodde nått skulle hända mig så fort ja fick panikattack men dom hitta aldrig något fel allt såg bra ut.. Jag har varit hos psykolog och det kändes jätte skönt för han förklarade för mig allt jag kände utan att behöva säga det själv. Nu övar jag på att övervinna min ångest det är jobbigt men hoppas på de bästa snart.. för det är inget kul o gå o må så dåligt

Comment

Working...
          X