Announcement

Collapse
No announcement yet.

Svartsjuka

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Älskar man någon så är det inte bara att dumpa personen i fråga. Jag lider av svartsjuka, och det är fan inte lätt att leva med ska jag tala om, man mår verkligen SKIT! sSå till er som bara skriver "dumpa" han, ni vet fan inte hur jävligt det är!

Comment

Hejsan!Jag undrar om man kan få hjälp med att bota sin svartsjuka?
      För min exmake lider av svartsjuka och jag vill att han ska få hjälp att bota sin svartsjuka.Finns det hjälp att få genom psykologen eller hur gör man till väga?Han har mått dåligt länge sen när han var liten och han har shuntopererad efter en trafikolycka sen han var 5 månader.Jag och han e bara vänner.Jag är mycket orolig för min exmakes hälsa.Han har mått väldigt dåligt länge och har försökt ta självmord men jag och hans fästmö Lena Lundin och min f.d kille Christer Olsson har kämpat för honom och hans skolkamrat Per Öberg oxå har kämpat för honom och räddat hans liv flera ggr.Jag undrar om det finns att få hjälp med detta?
      Jag har en ny på gång.Har ni tips vart man vänder sig för hjälp mot svartsjuka och avundsjuka?
      Vore tacksamt för råd.
      Mvh Carina Jernberg.
      P.S Min exmake heter Robert Jernberg.D.S
      P.S 2 Vi bor i Mora och i Piteå.D.S
      P.S 3 Vi i gänget är döva/hörselskadade.D.S

Comment

Svartsjuka behöver inte vara den som är svartsjuks fel. I mitt fall har jag kommit fram till att mkt är killens fel. Han ger mig för sällan komplimanger och jag ger ofta, tar mindre initiativ, vet inte vad han vill med relationen och säger att han har ljugit om småsaker och att jag ljuger om småsaker. Vet inte vad jag ska tro om honom och relationen längre..

Comment

Problemet är att det är ganska enkelt att veta vad man borde göra för att bli av med svartsjukan men att det är så förbannat svårt att faktiskt göra det. Jag är en kille som varit tillsammans med min tjej i ett drygt år. Vi har det otroligt bra mestadels men trots det är jag väldigt svartsjuk när hon ska ut med sina kompisar eller iväg med jobbet över helgen. Det blir sällan enklare av att hon har många av sina vänner i en stad 10 mil från där vi bor o därför alltid sover över hos dom när det är dags för fest. Hade jag vetat att hon kom hem på natten hade det nog varit lättare men jag vet inte det med säkerhet. Men som jag inledde så vet jag att jag borde lita på henne. Hon säger att hon inte har minsta intresse av att va med nån annan eller ens titta åt någon annan och det har hon inte heller gjort vad jag vet men ändå så kommer den där obehagliga känslan när jag vet att hon ska ut och den kan komma flera dagar innan det är dags vilket bara förstör under en ännu längre tid. Men som sagt, jag borde lita på henne, jag borde lyssna mer och ta till mig mer av vad hon säger men jag är som en gås som vattnet bara rinner av och det förstör för oss båda i längden.... Kontentan är att det är väldigt enkelt att veta vad jag borde göra men så fruktansvärt svårt att utföra....

Comment

Hej!

Jag är en tjej som alltid har varit väldigt svartsjuk i mina relationer. Jag förstår att det till stor del bottnar i dålig självkänsla. I mitt fall har det även bottnat i att jag valt män som inte satt mig först och att jag inte känt mig fullt ut älskad. Dessutom har de ofta suttit framför mig och kommenterat andra kvinnor etc vilket jag finner ganska respektlöst. Om det är okej för båda så kan man göra så, men villkoren i ett förhållande sätter man upp tillsammans.

Jag trodde aldrig att jag skulle kunna leva i ett förhållande utan att ha svartsjukan som ett dagligt inslag. Nu gör jag det och är så glad för det. Den är inte försvunnen men jag lider inte på samma sätt längre. Anledningen till det är att jag träffat en man som verkligen älskar mig och verkligen vill vara med mig. Vi har pratat om min svartsjuka och vad som sätter igång den och han lyssnar. Han är en väldigt förstående, ödmjuk och kommunikativ man och eftersom han inte vill såra mig eller att jag skall må dåligt undviker han att trigga igång min svartsjuka. För min del innebär det att han undviker att prata om ex och vilka kvinnor han blir attraherad av etc. Jag vill känna mig som den enda även om jag vet att det finns andra attraktiva kvinnor därute. Vårt förhållande fungerar väldigt bra och jag kontrollerar honom aldrig och han göra inga avkall på saker i sitt liv förutom att inte häva ur sig om andra inför mig.

Så vad jag vill säga är att det faktiskt går att komma fram till en lösning och att det är väldigt tråkigt att den svartsjuke hela tiden utmålas till ett monster som skall överges och att det den gör är skamligt. Att försöka hantera sin svartsjuka och samtidigt känna stor skam är väldigt svårt. Det är även synd om den som känner svartsjuka eftersom den också lider oerhört. Sedan får det inte gå till överdrift att man försöker styra sin partner, går över gränser och går igenom den andres saker utan någon egentlig anledning. Som svartsjuk måste man ta ett stort ansvar och försöka se när man går för långt. Samtidigt så behöver man föra upp sina problem i ljuset. Kunna prata om dem med sin partner. Hur skall man annars kunna läka? Och tillsammans komma fram till en lösning som inte innebär att man ger avkall på sig själv. Jag känner att jag inte skulle kunna leva med en person som inte "hjälpte" mig med detta. Det är lätt att sitta och vara fördömmande som många på ett sådant här forum är. "Lämna"!! säger många av er. Kanske har ni då haft så dåliga erfarenheter tillsammans med en svartsjuk person där ni aldrig lyckats mötas. Det var allt jag ville säga. Kram

Comment

Prata om det först. Tänk ut om det är nåt du gör som du inte tänker på som kanske inte är så bra för förhålandet. När ni pratat ut ordentligt, bestäm att försöka en sissta gång slutar han inte kan du ju lämna honom.

Tror svartsjuka har med att man har olika uppväxt. Och då varit med om olika saker, och det i sin tur gör att man har olika föreställningar om vad som är tillåtet, accepterande i ett förhålande.

Comment

Kan tipsa om den här sidan som det står lite om hur det kan yttra sig när man är svartsjuk, vad det kan bottna i, och hur man kan hantera någon som är svartsjuk.

http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=255&Svartsjuka

Comment

Hoppas det gått bra för dig!!

Comment

Hoppas det gått bra för dig!!

Comment

Working...
                    X