Announcement

Collapse
No announcement yet.

Inga vänner efter våldtäkt

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Inga vänner efter våldtäkt

Är ny här, vet inte om detta är rätt ställe för detta men jag behöver verkligen akut hjälp och hoppas att någon orkar läsa igenom allt haha.

I somras blev jag våldtagen av min dåvarande bästa killkompis. Min bästa tjejkompis har funnits där för mig under hela den här tiden och har hatat honom lika mycket som jag gjort. Han går i våran klass, och det har inte riktigt vart något problem med tanke på att jag haft min tjejkompis och en till i klassen att umgås och prata av mig med. Nu till problemet. Det senaste har det varit lite sisådär i relationen mellan mig och min tjejkompis, som jag tänker kalla Sara från och med nu. Hon har pratat en del skit bakom min rygg, och den andra som jag umgås med, som jag från och med nu kallar Gustav, är väldigt feg och vågar inte säga ifrån när han tycker att något är fel. Sara berättade för mig igår att hon tänker börja umgås med min våldtäksman i skolan, vilket gjorde mig väldigt ledsen och sårad. Efter skolan fick jag ett sms av Sara där hon frågade om jag blev sur på henne, varpå jag förklarade att jag blev väldigt ledsen och besviken. Hon vägrade sätta sig in i min situation, tyckte att hon hade rätt och att jag var patetisk som blev ledsen. Jag förklarade då att hon absolut får umgås med honom, men att jag då inte vill umgås med henne mer, vilket hon också tyckte var patetiskt. Jag ser inte henne som min vän länge efter detta, hon har gått bakom min rygg flera gånger de senaste månaderna men att börja umgås med killen som våldtog mig för bara några månader sedan blev droppen! Nu till mitt nästa problem. Jag har inga vänner. Gustav vill inte behöva välja sida, utan vill umgås både med mig och Sara vilket jag absolut förstår. Men Gustav är hemma mycket från skolan också, vilket gör att jag nu inte har någon att umgås alls med i skolan. Jag var utsatt för mobbing i 7 år när jag var liten, och att gå ensam i korridorerna nu påminner mig om hur det var då och det ger mig extrem ångest och jag vill verkligen inte till skolan. Dessutom sitter min våldtäksman och hans bästa vänner och ger mig blickar och kommentarer bakom min rygg. Jag har försökt prata med både kurator, skolläkare och psykolog men av många olika anledningar har inget av detta fungerat. Förutom Gustav har jag bara några få vänner. Dessa är bara på nätet, de bor i skåne och stockholm (jag bor i göteborg), vilket gör att jag inte kan träffa någon av de. Jag har försökt ta kontakt med några i min klass, men det är väldigt grupperat, så det finns några olika "gäng" som inte vill ha några fler medlemmar. Min fråga nu är, vad ska jag göra? Vart kan jag vända mig? Jag klarar inte av att ha det såhär mer.

Otroligt tacksam för svar.

Hej,
    Vad bra att du skriver här och försöker få hjälp och råd! Det första jag vill göra är att beklaga det som har hänt dig med våldtäkt av en god vän och även mobbing och nu din ensamhet. Det finns inga ursäkter som kan gottgöra det du blivit utsatt för. Det låter som att du har en väldigt tuff situation med det som har hänt dig tidigare i livet och även det dom pågår nu. Har du fått någon hjälp efter våldtäkten? Har du fått hjälp att komma över mobbingen? Jag är ingen terapeut men lyssnar gärna om du vill prata, skriv ett PM isåfall.
    Annars tycker jag att du ska vända nånstans där du kan få professionel hjälp eller åtminstone tips och råd om hur du ska göra. Du kan alltid vända dig till Vårdguiden och få kontakt med sjuksköterskor och psykiatriker men det finns även frivilligorganisationer dit du kan vända dig för att hitta en väg som fungerar för dig. Jag lägger in några länkar som du kan kolla på

http://rkuf.se/vad-vi-gor/jourhavande-kompis/

http://www.jourhavande-medmanniska.se/?page_id=890

http://www.redcross.se/kontakt/telefon-och-chattjour/

http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Ps...ch-radgivning/

Hoppas att du får den hjälp du förtjänar och behöver

Mvh

Comment

Vänd dig till hopp de finns i göteborg. Själv vart utsatt för våldtäkt mm och det är viktigt när man bearbettar det man varit med om att den terapeut man går till är utbildad inom övergrepp/våldtäkt mm. Så välj en terapeut som har erfarenhet av jobba med sånt här. Drabbats av psykologer som till och med bett mig glömma allt och bara gå vidare, det funkar inte så man måste bearbetta det och det går om man får rätt hjälp. Har du möjlighet sök privat. Har du möjlighet byta skola, så du slipper träffa på denna kille varje dag? Det betendet denna kille har och hans vänner är absolut inte ok, om de på skolan inte lyssnar kan man gå vidare till kommunen. Vad säger dina föräldrar? Har du deras stöd? Tyvärr har många svårt att förstå vilka skador en våldtäkt ger på den våldtagna och att det tar tid att läka och inte ovanligt att det blir som för dig. Folk börjar umgås igen med förövaren och tycker den våldtagne är överkänslig, typ men gått ett år ju har du inte glömt det än. Det är inte för de är elaka utan oftast sker detta i oförstånd men gör förbannat lika ont ändå. Du får gärna pm mig med bor själv i Göteborg och varit utsatt för flera våldtäkter/övergrepp mm. Så har tyvärr erfarenhet av detta.
      Sexuella övergrepp går att läka, HOPP ger hopp. Sexualbrott ska behandlas delta i våra läkning

Comment

Jag gissar du går i högstadiet eller gymnasiet. En tid då vänner och tillhörighet är så oerhört stort. Vilket både gör det till ett helvete för dig men också troligen delvis är förklaringen till dina vänners beteende. Du har ju blivit mobbad och vet att även där så har vissa som utsatt dig gjort det för att få tillhöra den grupp de vill tillhöra. Att om valde helt utan det starka behovet som största drivkraft så skulle de troligen inte betett sig som de gjorde.

Det gör det naturligtvis inte till att vara ok. Dina vänner sviker å det grövsta. Men kanske kan det hjälpa något att tänka att de växer ifrån det med tiden. Att de är så desperata i sitt behov av tillhörighet att de inte kan prioritera rätt, inte klarar att göra rätt.

Så så ledsen att detta drabbat dig. Och för dig är ju också tillhörigheten viktig. Råd som "det kommer att bli bättre senare" hjälper inte mycket för jag vet att som tonåring så är ett år som en hel livstid. Det djupa hål du känner inom dig på grund av det som hänt och avsaknaden av vänner kan få förstå som just inte är i en liknande situation som vad du är.

Det du kan göra är det du redan gör, att fortsätta försöka få kontakt med andra i klassen eller någon parallellklass. Eller att söka andra gemenskaper. Jag klickade inte med de i min klass men själv så hamnade jag på en lunchverksamhet som drevs av en föreningen och hittade mina vänner där.

Och som föreslås här, försöka få hjälp. Någon att prata med som förstår det du går igenom.

Jag är ingen expert, igen bara så ledsen för det du får gå igenom. Och hoppas innerligt att det kommer att bli bättre snart. Ingen ska behöva känna sig så ensam. Ensam och sviken.

Comment

Beklagar det du har fått genomleva. Oerhört tragiskt.

Instämmer med de som redan skrivit här att du verkligen behöver professionell hjälp att bearbeta det som hänt och hela din situation. Du borde inte ens behöva gå i samma klass som denna kille! Kan du inte få byta klass? Och så undrar jag också om han är anmäld och vad som isf hänt med det? Varför sitter han inte "bakom lås och bom"?

Förstår att du är besviken på din tjejkompis. Det låter inte som om hon är vidare empatisk och förstående inför vad du har upplevt. Jag önskar att du kunde hitta andra vänner som var bättre vänner mot dig! Men det är lättare sagt än gjort.

Du skriver att du pratat med lärare och kurator m.fl. och att det inte har hjälpt. Varför inte?

Kram!

Comment

Hej!

Vad jag menade med skolläkare och kurator som inte hjälpte var att jag hamnade hos helt fel personer. Skolläkaren tog det som ett skämt och kuratorn jag vände mig till sa saker som "han hade säkert någon anledning" och "en del av dig tyckte nog om det och ville att det skulle hända". Jag gick sedan till en annan kurator som jag verkligen älskar, och har även gått i stödgrupp som avslutas nu vid midsommar. Skolan agerade helt fel och alldeles för sent, så nu ska jag byta skola efter sommaren, flytta till en annan ort och hoppas att jag slipper se mina gamla "vänner" igen. Gustav som jag berättade om slutade prata med mig och gick också tillbaka till att vara vän med min våldtäktsman strax efter att jag skrivit mitt inlägg här. Killen i fråga anmälde jag, dock för sent och polisen la ner anmälan efter ett par veckor och hans föräldrar fick aldrig reda på någonting.

Tack så mycket till er som svarat, betyder oerhört mycket.
            Kram!

Comment

Förjävligt och du skulle anmält skolläkaren och kuratorn och skolan ochså Hoppas du får det bra i den nya skolan

Comment

Jag känner verkligen med dig i det du skrivit. Jag känner folk som också blivit utsatta för en sådan hemsk sak. Jag hoppas att du har det bättre i nya skolan och att du har fått nya vänner som du kan lita på. Jag är verkligen ingen expert, men om du vill så skicka gärna pm. Kan vara ett bra bollplank och om du behöver någon att bara vara dig själv emot.

Ha det gott!

Comment

Du får inte glömma bort att såna här monster som din våldtäksman finns överallt och dom ser helt vanliga ut för dom bedrar och låtsas smälta in för annars skulle dom inte kunna leva i samhället för dom skulle vid fel människor bli ihjälslagna! Och dessa människor kan dyka upp då och då i ens liv så jag säger för det här för din skull va försiktig och igenom detta vara rädd om dej själv och ta hand om dej så du inte hamnar i liknande situationer!

Jag har levt mycket längre än dej och råkat mycket illa ut inte bara några gånger och det kan flera år innan man upptäcker människor har för mörka eller ondskefulla avsikter eller hemligheter! För dessa monster kan finnas i flera år i ens liv och man fattar ingenting för dom är så skickliga som rovdjur att bedra och lura människor!

Så va försiktig och se till att verkligen ta hand om dej och att du mår bra och få ett bra liv är det viktigaste!

Comment

Working...
                  X