Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fel på min mens?!? Hur ska det gå att träna!? HJÄLP!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Fel på min mens?!? Hur ska det gå att träna!? HJÄLP!

Vet inte om man kan skriva frågor om mens osv här, men är i behov av hjälp. Klocka är fyra på morgonen så texten kanske inte är världens bästa då jag egentligen bör vara i sängs vid denna tid. Men har just nu mens och kände hur det helt plötsligt föll ut något där nedifrån så sprang till toan. Väl där fick jag se världens största klump! Den var verkligen jätte stor! Jag brukar få små vanliga klumpar när jag har mens, men denna var verkligen enorm!!! Både trosan och bindan blev helt täckt med blod och blodet rann till och med över så det kom på byxor och allt. (Som tur var jag hemma). För det första så undrar jag var det var för någon jätte klump? Och för det andra så känns det verkligen osäkert nu då jag spelar fotboll. Tänk om det en dag skulle komma en sådan klump när jag spelar match!? Jag skulle ju bloda ned hela match dressen!!! Hur pinsamt? Vad ska jag ta mig till!?!? Måste verkligen ha svart fort!!! Jag använder ju inte tampong då jag är lite rädd för att sätta in en. Men kanske det skulle hjälpa att hindra klumpen från att bloda ned allt, om den nu skulle komma igen?

Klumpen som kom var levrat blod. Om man blöder lite extra mycket kan blodet hinna klumpa ihop sig innan det rinner ut. Det är inte farligt.

Tampong brukar många tycka vara bra när man tränar. Förstår att det kan kännas pirrigt att sätta in en tampong första gången men den kan inte fastna eller så. Det som många gör fel är att inte sätta in den tillräckligt långt in vilket gör att den skaver och känns obekväm. Det finns en tydlig beskrivning i kartongen hur man gör.

Comment

Man får träna lite på sätta in tampong precis som ovan skribent skriver gör man oftast misstaget att inte föra in den tillräckligt långt in, när du för in den ska nästan hela fingret med in då har man fått in den bra. Sen är kruxet komma på rätt storlek finns ju mini, normal, super, super plus. Storleken går på hur mycket man blöder vid mens inte stl på slidan. Om du inte har riklig mens brukar normal räcka. Det är lite meckigt de första ggr men du kommer snabbt komma på hur man ska göra och vilken stl som passar dig bäst. Sen finns även en tampong tampax med införningshylsa dock rekommenderar jag den när man lärt sig använda vanlig tampong först tampax kan va lite meckig speciell om man är ovan. Är du osäker på läckage vid match kan du köra både med tampong och binda så har du helgraderat dig

Comment

Tack för svaren. Jag skulle jätte gärna vilja börja använda tampong, men det är just det med att sätta in den... Jag är inte rädd för att det ska göra ont eller att den ska fastna, jag tycker bara det känns sjukt äckligt att trycka upp en tampong där liksom Jag är en sådan som mår illa så fort man talar om kroppen.. För det skulle ju verkligen underlätta med tampong då jag tränar riktigt mycket. Då slipper jag gå runt och oroa mig för att det ska läcka så enkelt.... Fast jag är så sjukt löjlig

Comment

Du är inte löjlig, du vänjer dig.

Comment

Om jag var du skulle jag ta kontakt med ungdomshälsan.

Du har mycket frågor om kroppen, sex, känslor, vilket inte alls är något fel utan bara naturligt.

Men när jag läser dina inlägg så får jag känslan att du känner dig inte riktigt som att du är i kontakt med din kropp, känslor och vilka gränser du ska sätta när det gäller sånt. Inget konstigt med det. Men jag tror att du skulle må bra av att gå och prata med någon där och knyta ihop en helhetsbild av det som du går och tänker på. Förstår att du tycker det skulle kännas pinsamt men de är vana att fånga upp sådana frågor och tycker inte att du är konstig på något sätt.

Comment

Vet att det kan kännas lite obehagligt och så och sätta i tampong. Är nämligen precis som dig att man känner lite obehag när man pratar om kroppen, men att använda en tampong är det bästa valet jag gjort! Och vad som egentligen är mer äckligt är när allt blod kommer ner i bindan, för då ser man allt o känner lukten utav det. Så att använda binda tycker jag är ett större steg än att använda tampong då man just ser blodet i en binda

Comment

Working...
              X