Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saknar han

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Haisare
    started a topic Saknar han

Saknar han

Hej!

Jag har en pojkvän sedan 1 månad tillbaka, vi har försökt träffa varandra så mycket vi bara kan och vi brukar träffas minst tre gånger i veckan. Så fort han åker börjar jag sakna han väldigt väldigt mycket. När Jag var yngre var min pappa långt ifrån närvarande och han lämnade oss ett antal gånger. Jag tror jag lider av separationsångest vilket är väldigt jobbigt och det förstör mycket i min vardag. Min pojkvän har precis drabbats av körtelfeber och han mår pest och pina, han ska in på sjukhus för att få dropp då han inte kan dricka på grund av halsen. Man brukar ligga hemma och vara sjuk med körtelfeber i minst 2-3 veckor vilket innebär att jag inte kommer kunna träffa han under dessa veckorna. Jag var nästan gråtfärdig när jag fick reda på att han skulle bli inlagd och han orkar knappt resa sig från sängen. Jag vill inte gå runt och må såhär i 2-3 veckor eftersom jag helst ska vara ett stöd på långt håll till han men det är inte så lätt.jag försöker hitta på saker med vänner och sånt men det enda jag kan tänka på E han. Jag är endast 15 år och även han. E där någon som vet vad jag kan göra för att bli av med min spereationsångest eller någon som har tips. Snälla. Tack på förhand

• replied

Okej, tack så mycket, han har börjat må lite bättre nu, dock kommer det nog dröja ett tag till innan vi kan träffas, jag får väl helt enkelt stå ut, det är lite lättare nu när skolan börjat igen för då har man annat på dagarna. Tack igen

Leave a comment:

• replied

Jag skulle säga att du är som vilken femtonåring som helst!

Leave a comment:

• replied

Om du inte vill kontakta en psykolog, terapeut eller coach.

Jag blev själv kär i en barndomsvän när vi var barn och känslorna blev bara starkare och starkare ju äldre jag blev. Hon slutade att ha sådana känslor för mig och jag vill inte vara med någon som inte vill vara med mig. Problemet är att jag inte kan sluta tänka på henne och ibland brukar jag drömma om henne.

Jag fortsatte med mitt liv och sysselsatte mig med sysslor och än idag känns det som att jag aldrig kommer att komma över mina känslor för henne. Den största biten är dock över och jag hindras eller störs inte idag av henne i mina tankar lite då och då.

Det tog dock flera år att komma där jag är idag men din situation är lite olik min. Du kommer ju få träffa din pojkvän, så du kan ju tänka på att planera något när du får träffa honom. Frågor som du ska fråga, hur du ska bete dig, vad ni ska göra osv.

Utan sjukvård har man inte mer än tiden att luta sig på. Man helt enkelt fortsätter att leva sitt liv och wops är tiden inne sen .

Att lyssna på musik har hjälpt mig en hel del .

Leave a comment:

• replied

Okej, jag hade seperationsångest runt 6/7 års åldern som jag fick hjälp med (enligt mina föräldrar)

men nu när jag såg dessa tror jag inte längre att det kan vara det. Har du något tips på vad jag kan göra för att sakna han mindre eller försöka hantera det för jag tycker det är väldigt väldigt jobbigt

Leave a comment:

• replied

För att man ska diagnostisera separationsångest ska man ha tre eller fler symptom på följande lista:

-----

1. Känna stark oro när man lämnar sitt hem eller skiljer sig från någon man är fäst vid.

2. Känna stark oro för att förlora en närstående eller att de ska skadas.

3. Känna stark rädsla för att man själv ska utsättas för något hemskt som gör att man inte träffar sina närstående igen, som att man ska bli kidnappad eller råka ut för en olycka.

4. Inte våga vara ensam hemma.

5. Inte våga sova ensam.

6. Ha återkommande mardrömmar som handlar om separation.

7. Vägra gå i skolan eller till andra platser utanför hemmet.

8. Klagar över fysiska symptom såsom magsmärtor, huvudvärk eller illamående/kräkningar.

-----

Det är inte helt ovanligt att personer med svår separationsångest utvecklar panikattacker eller paniksyndrom, sannolikt som en följd av den stress som separationer ger upphov till.

Separationsångest är en allvarlig diagnos och det behövs professionell hjälp för att behandla den. Exempelvis har kognitiv beteendeterapi (KBT) visat sig vara en effektiv behandlingsmetod.

Leave a comment:

Working...
X