Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skada eller bli skadad

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Skada eller bli skadad

Jag ställde min framför spegeln och studerade den äckliga kroppen som speglades tillbaka. Jag ser mina ärr på höfterna, låren och vid magen. Jag ser en kropp som smalnats pågrund av svält, bulimi, ortorexi och träning. Revbenen börjar allt tydligare tränga fram under skinnet och magrutorna börjar sakta försvinna för att bliv en alldeles platt mage. Personen jag ser i spegeln har tappa gnistan, hoppet, livs glädjen och tålamodet. Spegelbilden ser så olycklig ut och ögonen ser ut som om de ska börja gråta.

Jag fastnar med spegelbilden framför mig och häpnar över hur en person kan göra så mot sig själv, blir förvånad över hur mycket denna kropp fått utstå. Så mycket smärta, plåga och hat. Plåga mot kroppen som så troget lytt hjärnans order, hat mot kroppen som alltid kämpat. Det är svårt att inse att man står och stirrar på en person, en person som själva verket är en själv.

När du sedan slits från spegelbilden och ditt liv fortsätter, drar man på sig kläderna. Kläder som helst inte är alldeles för tighta och kläder som inte ger för stor uppmärksamhet. Du glömmer samma sekund som du slits från spegeln hur skör och tunn din kropp är. Du känner dig istället så tjock, äcklig och ful att du inte längre klarar av närkontakt. Ditt liv har blivit så begränsat, du har fängslat dig själv.

Har du provat att tänka på din hälsa istället för hur din kropp ser ut???

What hurts the most is that the memories I used to hold so close to me are now the memories I wish I could forget.

Comment

Min hälsa tycker jag är helt ok, bara att jag tycker jag bör va smalare, jag bör väga mindre...

Comment

Hej Vännen. Jag har läst igenom dina trådar och anar lite oråd. Ja livet är en resa. Det är ty då Både upp och ned. Med och motvind. Liftare och annat jäkla fuffens.

Jag har levt nu ja lite längre än 10 år mer än dig.

Och i mitt liv har jag hunnit med mycket. Inte mycket bra. Och inte mycket nyktert.

Det låter som du är en fin tjej som försöker ta hand om sin kropp så mycket det går. Men tänk efter nu. För mycket gott kan lätt göra en ont. Vatten, träning m,m.

Jag har levt nu snart tjugo år i rent helvete. Varför det ordet? Jo för efter en uppväxt med incest misshandel osv så har alkoholen varit för både min hjärna och själ en tröst. Men desto mer man tröstar sig utan att ta hand om sina problem så desto mer rotar de sig.

Jag har såsom du levt med depressioner. fick diagnos när jag var arton. Det började innan tonåren. Jag har drogat och medicinerat så hårt och mycket så min kropp och hjärna har ruttnat. Men det gör mig ej för mycket. Jag har hotat om att ta mitt liv.

Och jag har aldrig haft någonting som stoppat mig.

Efter då ett liv med incest osv. Så har jag haft problem med att vara med andra. Men det löste sig oftast när man tog eller drack för att förebygga. Ond cirkel det där.

Men det man aldrig får glömma. Även fast det finns så mycket skit där ute i livet. Så finns det lika mycket fint.

Jag har blivit lurad och bedragen så hemskt mycket. Men har även nog gjort lika mycket emot andra. Men det jag även alltid vetat var att. BLir jag lurad 99 gånger så betyder det inte att jag blir lurad den hundrade gången. Det finns gott där ute.

Fanns det inte ondska så fanns det inte godhet.

Fanns det inte hat så fanns det inte kärlek.

Alla vi inom oss tycker saker om oss själva. Jag dejtade en tjej. Var på vår första "date" när hon hämtade heroin och sprutor. Hon hade ärr och var sliten. Men hon var för mig det vackraste jag mött ändå.

Det är hur man ser på saker. Man skall ej se för mycket på sig själv. Jo visst man ska gilla sig själv. Om man inte gör det och någon annan tycker allt är bra. Är det fel på dem eller sig självt?

Bara du kan svara på det.

Lycka till!. Lyssna på och prata med Oklar.

Comment

Tack för ditt svar och för att du bryr dig!

Comment

Working...
          X