Announcement

Collapse
No announcement yet.

Upplever du att du fått/får den hjälp du behöver av BUP?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Upplever du att du fått/får den hjälp du behöver av BUP?

Skriv ner dina upplevelser av BUP både bra och dåliga.

Jag var på BUP när jag var tillräckligt ung för det. Jag fick en samtalskontakt och hade den i 1-2 år. Detta var bra då jag verkligen behövde någon att prata med, men det ledde inte till så mycket mer. Vi fick inte prata om varför man mådde dåligt utan när man var så ung skulle man bara prata om vad man själv kunde förändra i vardagen sa de. Jag skulle nog själv tyckt att det vore skönt om de på något sätt diskuterat mer av detta med mig. Barn och unga lägger ofta skulden på sig själva, vilket man hade behövt hjälp med att förstå. När jag var där var det mer att du ska acceptera det som det är och kanske kan du göra på ett annat sätt så att det inte blir så här i fortsättningen, vilket mest ledde till att jag helt konstaterade att det är sådan som jag är och att det var mitt fel. Dessutom avslutades kontakten vid värsta möjliga tillfälle för mig, då min mamma en månad innan försökt ta livet av sig och hamnat på akutmottagningen.

Kort och gott: Bra att få prata med någon, men kvalitén borde varit bättre!

Comment

Jag tycker att jag får bra hjälp av BUP och jag har en väldigt bra kurator där. När jag hade gått där ett tag så mådde jag bättre men det kommer lätt tillbaka så jag går fortfarande där.

Comment

Jag känner inte alls att jag fått den hjälp jag velat ha utav bup, jag är själv 17 och gick där förra året. Kände inte alls något förtroende för psykologen jag hade.. kände lite "varför ska jag berätta vad jag känner för henne" men ska dit om några veckor igen, får se hur det går då..

Comment

Jag tycker min kontakt med bup är mest bra. Fast jag skulle vilja ha hjälp nu under sommarlovet då det är som jobbigast för mig. Jag skulle också vilja träffa min psykolog där oftare än bara 1 gång i veckan. Jag sa det men svaret blev att andra mår sämre än mig och blablabla. Jag respekterar det men jag blir förbannad över att man inte prioriterar psykvården bättre, ska jag behöva skära mig själv för att ses 2 gånger per vecka?

Egentligen skulle jag vilja byta psykolog men jag är rädd för att det ska ta för lång tid att få fram någon, det är ju inte ens säkert att den personen skulle vara bättre.

Comment

Jag är nöjd med den vård jag fått på öppenvården, min psykolog är jättebra och jag är verkligen nöjd med den hjälp jag fått där. Dock är slutenvården hemsk.Jag kan ge ett flertal exempel på tillfällen då skötarna betett sig illa, hänsynslöst och elakt mot patienterna. Det är dessutom tydligt att allting handlar om pengar och man känner sig extremt objektifierad och oviktig som patient.

Comment

Finns BUP i hela Sverige eller bara vissa delar? ja minns inte att ja fick någon sån vård ja hamna hos vuxna när ja var mindre under 18..

Comment

Tycker inte alls jag har fått hjälpen jag behövde, de tog mig inte seriöst och därmed fick jag inte hjälp. 2010 var första gången jag besökte bup pga självmordstankar och självskade beteende. Jag gick på ca 2 samtal innan de avbröt kontakten. andra gången var nu i år 2015 där skolan skickade en soc anmälan och fick därmed en akut tid på bup pga självskada och självmordsförsök mm. de ville lägga in mig över helgen då de var väldigt oroliga på om jag ens skulle överleva helgen, men efter ett samtal till avdelningen ville de helt plötsligt inte det och skickade hem mig. Nästa gång jag såg de ville de direkt trycka i mig mediciner och därmed redan andra kontakten skrev en läkare ut recept åt mig. Samtalen fortsatte ett tag men eftersom det bara var några månader tills jag fyllde 18 så började de avta och de mer eller mindre kastade ut mig utan någon hjälp att gå vidare till vuxen psykiatrin.

Comment

Working...
                X